Ik wens je er veel succes mee in de praktijk. Maar ik vermoed dat je in de juridische hoek zit zelf, dus dat gaat dan wellicht wel goed komen… …als je de middelen hebt om een rechtszaak tegen een winkel aan te spannen.
Als jullie klaar zijn met die kinderachtige toon over en weer: kijk aub mijn video even.
Het zou wel bizar zijn om het er in deze bij te laten zitten. Je hoeft niet meteen een rechtszaak te beginnen, je moet je alleen niet met een kluitje het riet in laten sturen. Daar lijkt het hier wel op.
Ow, jullie praten langs elkaar door lijkt mij.
@PeterLC heeft het over horloges die op zijn werkbank belanden, net nadat de garantie voorbij is.
@boner jij hebt het over het dit jaar geproduceerde horloge van TS.
Jullie zijn het beiden eens dat die juwelier dit gewoon moet oplossen en het horloge naar Hamilton moet sturen voor onderhoud.
@Sander64 nee. Als die omkeer raderen vast blijven hangen, draaid echt de rotor mee als een helicopter.
In je filmpje wel een beetje stroefjes, maar niet het helicopter fenomeen dat hier bedoeld wordt. Dan draaid die echt volledig met de kroon mee, 360° rond
Heel vriendelijk bedankt voor de reactie!
En hou het gezellig hè ![]()
AI geeft een mooie samenvatting:
Er is in Nederland geen vaste wettelijke garantietermijn van een product. Een product moet voldoen aan wat u er redelijkerwijs van mag verwachten bij normaal gebruik. Factoren zoals de prijs, het merk, en de verwachte levensduur van het product bepalen wat redelijk is.
Ik lees net de openings post opnieuw en ik loop mogelijk wat hard van stapel.
Hoe fors is je probleem @MIESHA?
Zie filmpje van @Sander64.
Is je probleem vergelijkbaar? Dit is aan de forse kant, maar niet onbegrijpelijk gezien hoe die omkeer raderen werken.
Of draaid de rotor 360° rond met een voelbaar gewicht verplaatsing tijdens het winden?
Nee dit is normaal.
Waar het hier over gaat is dat de automaatwisselaars blokkeren en tijdens het opwinden de rotor volledig begint rond te draaien op hoge snelheid.
Normaal horen de wisselaars te zorgen voor een ontkoppeling.
Doordat je nu met de kroon de rotor gaat aandrijven draait de rotor veel sneller rond dan waar het voor ontworpen is en door het hoge gewicht wordt er ook een zware belasting gezet op de raderen en lagering.
Dus @MIESHA , gewoon garantie claimen voordat je hele automaatmodule en opwindraderwerk verrot is!!
Voor alle horlogemakers hier (@BMWX6M @PeterLC @royke74 …): kan het kwaad om dit niet te laten bekijken (kort na garantieperiode bv) als je je horloge nooit opwindt via de kroon? Ik heb de gewoonte om bij mijn automaten de rotor even te laten draaien en dan de tijd goed te zetten.
Ik heb overigens hetzelfde al gehad met een Tudor ETA uurwerk, is destijds onder garantie opgelost via de AD. Je voelt het direct bij het opwinden aan de kroon dat het abnormaal stroef gaat en de rotor meedraait.
De praktijk is dat winkeliers/handelaren en fabrikanten zich beroepen op de termijn die is aangegeven bij aanschaf.
Als je iets anders wil bereiken, kun je dat proberen, maar het zal je vaak niet lukken zonder juridische stappen.
Wie gaat er ook bepalen wat redelijk is? Nou echt iets waar een rechter zich over mag buigen
Het is vooral niet slim. De kans dat je toch, al dan niet opzettelijk, je uurwerk gaat opwinden met de hand is altijd aanwezig. Het opwindrad is niet gemaakt om de extra kracht die hierbij op de tanden komen te verwerken. ETA schijnt een betere kwaliteit opwindrad te gebruiken (ook weer een discussie op zich) dan Sellita. Als je het opwindrad kapot hebt gedraaid kun je een full service en extra kosten voor een opwindrad verwachten. Het gruis moet dan uit je uurwerk. Nu is het nog een eenvoudige ingreep voor een beetje horlogemaker. Dus advies is om hier niet te lang mee te wachten.
Precies. Volgens mij gaat het in het topic mis omdat we het over twee verschillende dingen hebben. -
- Wettelijke garantie is wettelijk vastgelegd en verplicht.
- Fabrieks- of verkoopgarantie is een extra service die meestal aangeboden wordt door (horloge)fabrikanten en/of leveranciers.
Voor het claimen van fabrieks- of verkoopgarantie bestaat meestal een standaard proces; je kunt bijvoorbeeld met een Seiko garantiebewijs binnen de garantietermijn bij elke Seiko dealer binnenstappen en een garantieclaim indienen als je Seiko horloge niet goed werkt. Dit zal in de meeste gevallen geaccepteerd worden door Seiko mits er niet overduidelijk sprake is van misbruik of schuld door gebruik door de eigenaar van het horloge, de bewijstlast hiervoor ligt bij Seiko.
Als de fabrieks- of verkoopgarantie verlopen is, of je vangt bot bij de garantieclaim kun je je beroepen op de wettelijke garantie. Hiervoor heeft de fabrikant of verkoper over het algemeen geen standaard proces. Je zult de verkoper of fabrikant (schriftelijk) op de hoogte moeten stellen van je wens je te beroepen op de wettelijke garantie. Doordat 12 maanden na aankoop van het product de bewijslast omdraait is een beroep op wettelijke garantie meestal een lang proces, waarbij de koper vaak aan het kortste eind trekt of een schikkingsvoorstel krijgt (gedeeltelijke betaling van reparatie, korting op een nieuw product etc.)
Sorry dat ik wat kortaf reageerde gisteren. Maar verkopers komen altijd aanzetten met het argument dat de fabrieksgarantie is verlopen. Je beroept je op de wettelijke garantie en hoe hij het met zijn leverancier oplost is niet jouw probleem. Ze doen net alsof hun handen gebonden zijn en dat het een probleem tussen jou en de fabrikant is. Natuurlijk is recht hebben nog geen recht krijgen. Maar het feit dat je op de hoogte bent van je rechten helpt wel is mijn ervaring.
Dit lijkt een kwaal die vaak bij Selita SW200 voorkomt, maar dus ook bij ETA2824 kan voorkomen. En fabriek te weinig smering op de automaat en voelt vreselijk slecht aan met opwinden. @PeterLC Heeft het ook eens bij een Archimede van mij verholpen en die deed het weer keurig, maar ik ben wel mijn vertrouwen in dit soort “goedkope” automaten kwijt geraakt en ben overgestapt naar kwarts… Voor de prijs van een beetje Oris of net iets meer dan een Squale loop je met een Seiko 9F onder de motorkap die je af en toe op waterdichtheid laat testen als je voor de batterij gaat… Nooit gezeik en voelt wat mij betreft veel zekerder. Iets gerelateerd aan zo’n ETA2824 komt er bij mij niet meer in…
Voor mij als horlogeprutser is het natuurlijk anders, het probleem is binnen 10 minuten opgelost dus geen dealbreaker…
En er zijn zoveel leuke horloges met een 2824-2 ![]()
Hi allemaal,
Heb het horloge vandaag ingeleverd. De juwelier gaf aan dat het idd ongebruikelijk is.
Ik zal jullie updaten over het resultaat.
Bedankt voor alle reacties!
Precies dat. In het verleden meerdere malen succesvol gebruik van gemaakt. Geen geschreeuw, gewoon op een nette manier verwijzen naar hetgeen @boner terecht aangeeft. Geen rechtszaak voor nodig. In veel gevallen is de “gegeven” garantie gewoon een beperking van je rechten.
Nice! Emotionele rollercoaster toen ik dit topic van boven naar beneden las. Hopelijk snel gefixt. ![]()
Heel erg bedankt voor het uploaden!
Ik heb ook even wat beelden van de “murph”
op youtube gezet.
Wellicht dat dit iemand nog helpt.
Heel duidelijk niet in orde en dit moet gewoon onder garantie opgelost worden voor er meer kapot gaat.