Dag allemaal,
Vandaag was ik in Maastricht en heb er naast alle prachtige Omega’s, IWC’s, Longines en Rolexen ook nog wat anders gezien, munthorloges.
Voor dit horloge is een rijksdaalder uit 1933 gebruikt, te zien aan de scherpe lijnen in het kapsel “grof haar” (de foto is van de site waar het horloge wordt aangeboden)
Vlak bij het station was een pop up van “Royal Coin Watches” geopend. In de etalage stonden een viertal horloges uitgestald.
Omdat mijn numismatische kennis uitgebreider is dan mijn kennis van horloges herkende ik de betreffende munten direct en deze wekten dan ook mijn interesse.
Mbt de horloges had ik wel meteen twijfel of het iets bijzonders was en het vermoeden dat er vooral geprobeerd werd ze bijzonder te doen lijken. Nadat ik online e.e.a. had opgezocht werd het vermoeden bevestigd.
Op de case back wordt aangegeven dat het om een Zwitsers uurwerk gaat en gelimiteerd is tot 300 stuks. Ook beschikt het horloge over saffierglas, verdere technische gegevens van het horloge vind ik niet zo gauw, de aandacht wordt meer op de munten gevestigd als selling point
De kwaliteit van deze munt zou fraai plus tot zeer fraai min te noemen zijn (zeer fraai als je een goede bui hebt) welke aangeeft dat er veel slijtage is en dat de munt langer in omloop is geweest, voordat er een gaatje in het midden is geboord voor de wijzers.
Op de site zijn overigens meerdere modellen te zien waar e.e.a. niet aan klopt, zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over een zilveren rijksdaalder van 1973 terwijl de laatste zilveren rijksdaalder uit 1966 stamt, wel was er een zilveren tientje uit 1973 waarvan ook een horloge beschikbaar is.
In het filmpje hieronder is een heel klein uurwerk te zien (zou het Swatch kunnen zijn?) welke met een plastic ring gefixeerd wordt. Ook zie je de horlogemaker, om maar even iets te benoemen, de munt even oppoetsen met een doekje om vervolgens de munt zonder handschoenen weer vast te pakken.
Let op! Deze vijf minuten krijg je niet meer terug .
Afhankelijk van de oplage en de staat van de munten wordt meestal de waarde bepaald. Is de conditie van de munt te laag wordt er naar de zilver of goudwaarde gekeken. De munten die ik heb gezien zijn licht gereinigd en zullen naar alle waarschijnlijkheid naar zilverwaarde zijn aangekocht (Dit zou ook het geval zijn als deze gereinigd zijn na aankoop gezien de slijtage).
Onderstaande modellen zijn officiële uitgiften van de KNM (Koninklijke Nederlandse Munt) en reeds lange tijd uitverkocht. Het is dan ook meer gericht aan muntenverzamelaars dan horlogeliefhebbers.
https://images.app.goo.gl/aEQoWea7nJXN4C7j8
https://images.app.goo.gl/GZndpfgSCpCeR6LF6
An sich is er niets mis met de horloges maar de manier waarop ze gepromoot worden doet het lijken dat ze waardevol, exclusief, van hoge kwaliteit zijn en zelfs lineage hebben welke niet het geval is. De prijs liegt er niet om trouwens, vanaf €498,- oplopend tot €698,- en voor de luxe doos betaal je €50,- extra.
Het ziet er leuk uit op het eerste gezicht maar een horlogeliefhebber zou dat geld waarschijnlijk beter besteden (een muntenverzamelaar trouwens ook).
Als je tot hier bent gekomen. Bedankt voor het lezen! En als beloning een plaatje van een mooi horloge😁.
https://images.app.goo.gl/sHPmkbKE1DjwXo4T8