Royal Coin Watches

Dag allemaal,

Vandaag was ik in Maastricht en heb er naast alle prachtige Omega’s, IWC’s, Longines en Rolexen ook nog wat anders gezien, munthorloges.

Voor dit horloge is een rijksdaalder uit 1933 gebruikt, te zien aan de scherpe lijnen in het kapsel “grof haar” (de foto is van de site waar het horloge wordt aangeboden)

Vlak bij het station was een pop up van “Royal Coin Watches” geopend. In de etalage stonden een viertal horloges uitgestald.

Omdat mijn numismatische kennis uitgebreider is dan mijn kennis van horloges herkende ik de betreffende munten direct en deze wekten dan ook mijn interesse.

Mbt de horloges had ik wel meteen twijfel of het iets bijzonders was en het vermoeden dat er vooral geprobeerd werd ze bijzonder te doen lijken. Nadat ik online e.e.a. had opgezocht werd het vermoeden bevestigd.

Op de case back wordt aangegeven dat het om een Zwitsers uurwerk gaat en gelimiteerd is tot 300 stuks. Ook beschikt het horloge over saffierglas, verdere technische gegevens van het horloge vind ik niet zo gauw, de aandacht wordt meer op de munten gevestigd als selling point

De kwaliteit van deze munt zou fraai plus tot zeer fraai min te noemen zijn (zeer fraai als je een goede bui hebt) welke aangeeft dat er veel slijtage is en dat de munt langer in omloop is geweest, voordat er een gaatje in het midden is geboord voor de wijzers.

Op de site zijn overigens meerdere modellen te zien waar e.e.a. niet aan klopt, zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over een zilveren rijksdaalder van 1973 terwijl de laatste zilveren rijksdaalder uit 1966 stamt, wel was er een zilveren tientje uit 1973 waarvan ook een horloge beschikbaar is.

In het filmpje hieronder is een heel klein uurwerk te zien (zou het Swatch kunnen zijn?) welke met een plastic ring gefixeerd wordt. Ook zie je de horlogemaker, om maar even iets te benoemen, de munt even oppoetsen met een doekje om vervolgens de munt zonder handschoenen weer vast te pakken.
Let op! Deze vijf minuten krijg je niet meer terug :wink:.

Afhankelijk van de oplage en de staat van de munten wordt meestal de waarde bepaald. Is de conditie van de munt te laag wordt er naar de zilver of goudwaarde gekeken. De munten die ik heb gezien zijn licht gereinigd en zullen naar alle waarschijnlijkheid naar zilverwaarde zijn aangekocht (Dit zou ook het geval zijn als deze gereinigd zijn na aankoop gezien de slijtage).

Onderstaande modellen zijn officiële uitgiften van de KNM (Koninklijke Nederlandse Munt) en reeds lange tijd uitverkocht. Het is dan ook meer gericht aan muntenverzamelaars dan horlogeliefhebbers.
https://images.app.goo.gl/aEQoWea7nJXN4C7j8
https://images.app.goo.gl/GZndpfgSCpCeR6LF6

An sich is er niets mis met de horloges maar de manier waarop ze gepromoot worden doet het lijken dat ze waardevol, exclusief, van hoge kwaliteit zijn en zelfs lineage hebben welke niet het geval is. De prijs liegt er niet om trouwens, vanaf €498,- oplopend tot €698,- en voor de luxe doos betaal je €50,- extra.

Het ziet er leuk uit op het eerste gezicht maar een horlogeliefhebber zou dat geld waarschijnlijk beter besteden (een muntenverzamelaar trouwens ook).

Als je tot hier bent gekomen. Bedankt voor het lezen! En als beloning een plaatje van een mooi horloge😁.
https://images.app.goo.gl/sHPmkbKE1DjwXo4T8

47 likes

Zo lijkt het.
Een beetje een tourist trap ?

4 likes

Ik heb 5 minuten van mijn leven opgeofferd. Wat een amateuristisch gehobby zeg.

11 likes

:scream::scream::scream::scream: ben bang dat het ook nog quartz is. En om het dan maar mogelijk echt Zwitsers te houden, een Ronda uurwerkje oid… Tourist trap inderdaad…

3 likes

Dat is het ook op 2.46 min te zien.
Kan mij niet voorstellen dat mensen daar zulke bedragen voor neer leggen.

2 likes

Zou de prins met die rare bril hierachter zitten?
Laat die oranjes maar schuiven!

:scream:

5 likes

Ik denk, gezien de website, dat ze uit zijn op muntenverzamelaars maar als een toerist het zou willen kopen dan is dat ook prima.

Niemand die claimt dat het echt Zwitsers is. Swiss Movement. Zou je dit echt beter vinden als het een mechanisch uurwerk was? Ik niet :rofl:

1 like

Ik heb ook wat van jouw werk mogen bekijken en aan de hand daarvan kwam ik na het zien van het filmpje in dit topic tot dezelfde conclusie.

Ze zijn ook in Roermond en Heerlen te koop tourist en local trap🙃

Op de “website” zijn vooral specs van de munten te zien. Als iemand gestrikt wordt zal het denk ik een muntenverzamelaar zijn.

Waarom zou je als muntenverzamelaar een munt willen hebben waar willens en wetens een gat in is geboord om er een goedkoop uurwerk doorheen te steken?

4 likes

Die munten zijn ook niets meer waard voor een muntenverzamelaar . De enige waarde is de gramprijs van het zilver .

1 like

Er zijn er genoeg die het willen hebben, de horloges uitgegeven door de KNM waren snel uitverkocht ook speelt de oplage een rol van vele munten zijn er per jaargang miljoenen geslagen en is er geen schaarste ook hebben verzamelaars graag de best beschikbare kwaliteit en zien deze munten als enkel zilverwaarde. Maar ik ben het met je eens, zonde van de munten ook al zijn de munten in deze horloges zeer betaalbaar.

Klopt, zelfs als iemand thuis een munt heeft gepoetst zal een verzamelaar geen interesse meer hebben.

1 like

Laat staan als je er een gat maakt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

nee inderdaad. Maar bij Swiss movements denk je meteen aan duur maar dat hoeft niet. Plus de gemiddelde persoon denkt bij horloges alleen maar aan uurwerken met een batterij. Die hebben nog nooit gehoord van automaten etc…

2 likes

Inderdaad is het montagewerk van een belabberd niveau. Wijzers met een pincet erop drukken ( ook de uurwijzer) en overal met vingers zonder bescherming aanzitten.

3 likes

Die proberen er wel munt uit te slaan zeg :face_with_raised_eyebrow:

14 likes

Om dezelfde reden waarom sommige horlogeliefhebbers Vostocks kopen: Zelfkastijding

4 likes