Royal Trade is een van de Italiaanse prijsstunters op chrono24. Het is een eenmans handelaar die vanuit z’n appartement horloges inkoopt van officiële AD’s en deze met een zeer kleine marge doorverkoopt, waardoor hij prijzen kan aanbieden van honderden euro’s onder de Duitse grijze handelsprijzen.
Op chrono24 heeft hij de Trusted Seller titel aangeschaft en heeft ondertussen diverse succesvolle transacties en enkele positieve reviews op z’n naam staan.
Op zoek naar een nieuwe dresser kwam ik een JlC Reverso duoface tegen bij Royal Trade, nieuw geleverd, voor het luttele bedrag van €5670. De goedkoopste verkoper in Duitsland vraagt hier €6450 voor, dus in eerste instantie gingen de alarmbellen rinkelen. If it’s too good to be true, it probably is. Royal Trade biedt Trusted Checkout aan, wat erop neer komt dat chrono24 als escrow service fungeert. Je maakt het geld over naar chrono24, met een kleine fee, en pas als het horloge is ontvangen en geheel als beschreven, krijgt de verkoper het geld. No risks involved voor de koper.
Ik nam contact op met Royal Trade met enkele vragen over het horloge en kreeg prompt en vriendelijk uitgebreid antwoord van Max. Na wat mailwisselingen en wat googlen, besloot ik tot aanschaf over te gaan, via Trusted Checkout weliswaar.
Toen kwam de eerste drol bovendrijven. In de advertentie stond “direct leverbaar”. In de offerte die ik ontving stond “levering in 2-3 weken”. Geen probleem. Geld overgemaakt en wachten onder de brievenbus.
Na 3 weken nog geen bericht.
Na 4 weken nog steeds geen bericht.
Ik besloot contact met Max op te nemen om een indicatie van de verwachte levertijd te vragen. Geen antwoord. Nogmaals wat directer contact gezocht en toen kreeg ik hem te pakken in de vorm van een monoloog dat ik had besloten gebruik te maken van Trusted Checkout en dat ik geen recht had om direct contact met hem op te nemen en updates te vragen. Riiiight.
Vervolgens contact opgenomen met chrono24 om wat druk te zetten en daar werd ik vriendelijk te woord gestaan. Er werd me verteld dat er eerder die week een reminder was uitgestuurd naar de verkoper en dat ze zeker waren dat het horloge een dezer dagen zou worden geleverd.
Na 7 weken nog niets. Wederom contact opgenomen met chrono24 en die hadden ook nog niets van de verkoper gehoord. Er zou opnieuw een reminder worden gestuurd.
Na 8 weken nog niets. Ook chrono24 had nog niets gehoord. Ondertussen was de advertentie van Royal Trade aangepast. De prijs was omhoog gegaan naar €6150 en het horloge stond nog steeds op “available immediately”.
Ik had ondertussen het vertrouwen in de verkoper verloren vanwege het gebrek aan communicatie en niet nagekomen toezeggingen en heb de verkoop ongedaan gemaakt via chrono24. Het geld werd direct terug gestort.
Royal Trade heeft zich tijdens de hele transactie onprofessioneel opgesteld. De toezeggingen werden niet nagekomen en er werd helemaal niet meer gecommuniceerd na aanschaf. Nou weet ik wel dat als je de bodemprijs voor iets betaalt, je niet teveel moet verwachten, maar zelfs chrono24 schrok hiervan en heeft z’n excuses aangeboden.
Wat mij betreft een (gelukkig goedkope) lesson learned: