Saphire glas Zenith 536 €

Sluwe rakkertjes die Zwitsers.
Hebben hele korte lijntjes met China merk ik aan gesprekken met zoveelste generatie ingewijde horlogeZwitsers.
Ze zeggen het nooit direct aan vreemden en al helemaal niet als het Rolex betreft…

1 like

Daar heb ik voor mijn iwc ook een goede ervaring mee.

1 like

Als je een passend saffiertje vindt wat AR coated is en dezelfde vorm heeft, wat maakt dat dan uit? 700 ballen voor een saffiertje is beroving op klaarlichte dag.

Saffier is gewoon aluminium-oxide wat onder druk en temperatuur tot een kristal groeit. Dat kan uit iedere fabriek geperst worden in welke vorm dan ook.

Wat betreft het uurwerk en de kast, daar ben ik helemaal bij je. Dat moet origineel zijn. Maar saffier? Het is zo’n triviaal iets om te fabriceren.

1 like

Als je bij Sinn de 356 acrylversie wil upgraden met saffier betaal je daar ook €500 voor.
Vraag me niet waarom je dat zou doen.

Saffierglas is de shit.

Ik denk serieus dat een gebold / plexi-achtig saffierglaasje maken een stuk complexer zal zijn dan een saaie platte. En tis natuurlijk kneiterhard, dus je polijst je ook een ongeluk.

2 likes

De zwarte 356 is ook met saffier verkrijgbaar. Enkel de kast van beide modellen is anders behandeld.
Zelf heb ik ook een 356 met saffier en het glaasje is veel minder gebold dan bijvoorbeeld de glaasjes in mijn Oris 65 en Pointer Date.

Het saffiertje van mijn ZEP is erg bol, ik kan me voorstellen dat die lastiger te maken is dan een standaard platter glaasje.

Het saffierglas van mijn Zenith Chronomaster T heeft behoorlijk wat nare eigenschappen: gebold, stepped.

Dat zal zeker duurder zijn dan een standaard plat glaasje. Misschien scheelt het wel 100% in de prijs. In plaats van Eur. 55 is Eur. 110 wellicht een redelijke prijs.

Apparently.

1 like

Omdat op een horloge van 2k saffier hoort. 1/4 van de originele prijs moeten betalen aan iets wat gangbaar is in het segment. Beetje een vreemde actie van Sinn.

Zet dat eens in auto-context;
Koop je een mooie Porsche van 120k, zitten er standaard stalen velgen met wieldoppen.
-“Meneer, wilt u voor 30k extra lichtmetalen velgen?”

1 like

Gelukkig mag je vanaf 6k weer met plexi aankomen :rofl:

1 like

Nee hoor, plexi = sexy.
Veel warmer, aangenamer gevoel, minder gevoelig voor versplinteren (en dat is bijv. in de ruimte nogal een dingetje) dan saffier.

Het zijn andere materialen, met andere eigenschappen en andere uitstraling.

Waar ik liever een krokoband op een horloge heb kun jij een voorkeur voor nylon of suède hebben. Het komt neer op persoonlijke smaak.

Ik ben ook wel fan van plexi.

1 like

Zit een kern van waarheid in, maar maak dan plexi een goedkopere optie op een standaardprijs. Ik vind het bijzonder raar overkomen. Zeker met zo’n groot prijsverschil.

Why? Het horloge komt standaard met plexi, meerprijs saffier.

Omgekeerd zou ik het vreemder vinden.

De grap is, dat goed plexi niet goedkoper hoeft te zijn dan saffierglas… Zeker niet in bijzondere vormen en met speciale spanringen.

De perceptie: plexi = goedkope rommel, saffier = het summum is ronduit onjuist.

Het zijn materialen met andere eigenschappen en het is je gebruik dat en smaak die bepalend zijn voor de vraag wat de beste keuze is.

Helemaal eens, maar je merkt wel heel veel terughoudendheid bij de gemiddelde horloge verzamelaar.
Ik vind ze optisch mooier en leuker klinken.

Laatst een nieuwe originele plexi op mijn vrouw haar Junghans laten zetten, heeft EUR45 gekost.
Als je kunt leven met een niet orginele en zelf een tool hebt, krijg het het waarschijnlijk voor EUR10 gedaan.

Exact, hoe mooi een bol saffier ook is , het haalt t niet bij plexi :sunglasses:

Kijk hier , :heart_eyes: dit gaat toch altijd boven saffier

O en t geluid als je er met je nagels op tikt :innocent:

6 likes

Die Zeniths komen wel met hele mooie saffiertjes hoor

1 like