Sapphire... case! Wat vinden we hiervan?

Vrij hard spul dat saffier…

HARDNESS (FROM HARD TO SOFT)
10 Diamond
9 Sapphire, Corundum and Ruby
8 Emerald, Aquamarine, Topaz, Beryl and Hardened Steel
7 Quarts, Amethyst, Citrine and Agate
6.5 Tanzanite, Steel file, Iron Pyrite, Glass and Vitreous Pure Silca
6 Orthoclase, Titanium and Spectrolite
5 Apatite
4.5 Platinum and Iron
4 Fluorite
3 Calcite and Copper Coin
2.5 Pure 24K Gold, Silver and Aluminium
2 Gypsum
1 Talc

1 like

Reageer je op mij? Ik neem niks aan, maar vraag critici hun aannames te staven.

Edit: je hebt je reactie verwijderd.

Als je al genoeg hoekstenen in de verzameling hebt lijkt mij zo’n exoot wel gaaf. Moet het uurwerk wel super zijn afgewerkt :sweat_smile:

1 like

Ik bedacht mij net, waar bemoei ik mij nou weer mee…

Mooie case, dat zeker!

2 likes

:smile: gewoon reageren man! Zolang het netjes blijft, niks aan de hand toch?

Je wordt hier voor minder gevierendeeld, ik hou mij er maar liever buiten…

#kendo out

1 like

Niet door mij! Ik stel je mening en reacties op prijs maar snap je besluit.

Ik heb ook het antwoord niet. Maar vraag me dan wel weer af waarom zoveel horlogemerken al zo lang kasten van rvs maken en saffier alleen voor het horlogeglas gebruiken. Daar moet toch een reden voor zijn.

1 like

Ik noemde enkele voorbeelden van wat luxere merken die het toepassen, waaronder Richard Mille. Dat zijn allemaal geen koekenbakkers. Vanwege het zeer tijdrovende en dus kostbare proces staan ze niet op Alibaba. Nog niet gecontroleerd overigens.

1 like

Vervang het andere plaatje glas door staal en je hebt het antwoord.

1 like

Gelukkig maar. Want hoewel hartstikke breekbaar, je tandjes gaan er nog wel van naar de haaien, van dat saffierglas.

2 likes

Je kunt een dun glaasje dat aan een dergelijke druk wordt blootgesteld niet vergelijken met een dikke kast uit 1 blok saffier.

Kom eens met bewijzen die aantonen dat kasten van saffier snel(ler) breken.

Overigens claim ik nergens dat saffier kasten beter zijn, ik vraag critici om hun aannames om te buigen naar bewijzen.

Genoeg voor nu wat mij betreft. Het ging mij erom wat we van dit soort kasten vinden.

Welterusten.

Oefen druk uit op saffier en dezelfde druk op staal van dezelfde dikte.
Saffier zal breken en staal vervormt.
Zo simpel is het.

Slaap lekker.

3 likes

Je kunt keramiek niet vergelijken met saffier (appels met peren vergelijken) keramiek is velen malen fragieler.

@Motormuis, het idee is gaaf, alleen ik vind deze kasten altijd een plastic uitstraling hebben. 2019 is ook het jaar van de saffieren kasten, bijna elk merk uit het top segment heeft wel een model uitgebracht in deze configuratie.

1 like

Het ging om het idee.

Het ging er mij om hoe breekbaar een saffieren kast kan zijn.

Saffier is zo ongelooflijk hard en impact resistent. Het zal je verbazen hoe veel dat kan hebben. Ik heb daar zelf wat testen op gedaan. Maar staal kan idd altijd meer hebben.

3 likes

Hier zeggen ze toch echt zeer breekbaar materiaal

Bij een kast met saffier wanden van >2mm. Wat je daar leest zijn marketing teksten. Je kan daar niet neerzetten van we hebben het even in elkaar gedraaid, die tekst is geen +100.000€ horloge waardig.

Screenshot_20190828-000029

1 like

Bij t zien v al deze plaatjes, moet ik aan MN monster denken met al z’n butsen en krasen, en kan rustig uitademen :see_no_evil:

1 like

Ik heb trouwens 3 keramische kasten in mijn atelier liggen. 1 van panerai en 2 van IWC, ooit gekregen, mooi materiaal om te zien!.

Hier een foto van de IWC kast:

Van dit model:

5 likes