HARDNESS (FROM HARD TO SOFT)
10 Diamond
9 Sapphire, Corundum and Ruby
8 Emerald, Aquamarine, Topaz, Beryl and Hardened Steel
7 Quarts, Amethyst, Citrine and Agate
6.5 Tanzanite, Steel file, Iron Pyrite, Glass and Vitreous Pure Silca
6 Orthoclase, Titanium and Spectrolite
5 Apatite
4.5 Platinum and Iron
4 Fluorite
3 Calcite and Copper Coin
2.5 Pure 24K Gold, Silver and Aluminium
2 Gypsum
1 Talc
Ik heb ook het antwoord niet. Maar vraag me dan wel weer af waarom zoveel horlogemerken al zo lang kasten van rvs maken en saffier alleen voor het horlogeglas gebruiken. Daar moet toch een reden voor zijn.
Ik noemde enkele voorbeelden van wat luxere merken die het toepassen, waaronder Richard Mille. Dat zijn allemaal geen koekenbakkers. Vanwege het zeer tijdrovende en dus kostbare proces staan ze niet op Alibaba. Nog niet gecontroleerd overigens.
Je kunt keramiek niet vergelijken met saffier (appels met peren vergelijken) keramiek is velen malen fragieler.
@Motormuis, het idee is gaaf, alleen ik vind deze kasten altijd een plastic uitstraling hebben. 2019 is ook het jaar van de saffieren kasten, bijna elk merk uit het top segment heeft wel een model uitgebracht in deze configuratie.
Saffier is zo ongelooflijk hard en impact resistent. Het zal je verbazen hoe veel dat kan hebben. Ik heb daar zelf wat testen op gedaan. Maar staal kan idd altijd meer hebben.
Bij een kast met saffier wanden van >2mm. Wat je daar leest zijn marketing teksten. Je kan daar niet neerzetten van we hebben het even in elkaar gedraaid, die tekst is geen +100.000€ horloge waardig.