schaamteloze kopie vs goede hommage

Bedankt voor de tip! Ik had ergens ook al een tip gelezen om wat tape over de lugs te doen om ze te beschermen tegen krassen.

De leren band is in mijn beleving net wat sjieker.

1 like

Bedankt ik ben er ook 100% content mee. Helaas is hij op staal niet goed op maat. Hij is dan te strak of te los, er kan geen andere gesp op en er is geen halve schakel voor. Ik kon er niet aan wennen.

De leren band biedt uitkomst en ik kan de uitstraling ervan ook zeer waarderen.

De maat is 40mm

1 like

Dat ken ik en is idd heel vervelend, had ik met mijn Sinn ook met die fine-link bracelet.

Dat is netjes maar te groot voor mij, wel een mooi horloge, geniet er van!

Een vriend van mij zegt dan altijd “Ja, anders zei ik het niet”. :rofl: Ik denk het alleen.

Alle gekheid op een stokje, verhaal is natuurlijk alleen maar om te illustreren dat het een moeilijke discussie is. Ik zie donders goed wanneer er een schaamteloze kopie van een courant ontwerp is gemaakt, maar ben vergevingsgezind wanneer het om ontwerpen gaat die in het publieke domein zitten, of ontwerpen die zo ontstaan zijn omdat de functie van het object de vorm afdwingt.

2 likes

Het is normaal dat producten uit een bepaalde categorie op elkaar lijken, zeker in een volwassen markt. Zie horloges, spijkerbroeken, smartphones, auto’s, …

De schoen gaat wringen als de elementen die een bestaand ontwerp herkenbaar maken zo direct overgenomen worden dat het verschil niet meer duidelijk is. Er is natuurlijk een grijs gebied, maar bij veel “hommages” zie je meteen dat er 0 originaliteit in zit. Men kopieert dan niet alleen ontwerpwerk in plaats van het zelf uit te voeren, maar parasiteert ook nog eens op de waarde van een gerespecteerd merk. Beide zijn niet gratis. Dat dit armoedige jatwerk niet tegengehouden wordt zolang het logootje maar verschilt maakt het niet OK.

Daarnaast: waarom zou je een product met zo’n treurig karakter überhaupt willen hebben?

1 like

Precies.

1 like

Het ging over horloges, niet over de dragers ervan. Je neus ophalen voor een ander omdat je diens horloge treurig vindt is behoorlijk kansloos. Bijna net zo kansloos als jezelf beter voelen omwille van je horloge :grinning_face_with_smiling_eyes:

Toen ik mijn vriendin leerde kennen reed ze in een Kia Picanto. Dat vind ik ook echt een treurig autootje. Toch hebben we inmiddels een huis en twee kinderen.

8 likes

Alleen maar omdat jouw proefrit goed beviel. :wink:

3 likes

Als we dan toch de vergelijking maken met een andere branche, dan zou ik naar auto’s kijken.

Uiteraard worden daar ook stijlelementen overgenomen en worden er dezelfde modellen uitgebracht met meerdere merknamen. Punt is wel dat dit door de fabrikanten word gedaan.

Ik ben nog geen porsche tegengekomen die een 1 op 1 kopie is, met alleen een ander logo en een 3 cilinder onder de kap, voor 7.5k.

In mijn ogen is de enige reden dat zoeits zou kunnen bestaan omdat er mensen zijn die zich graag beter/rijker/knapper/cooler voor willen doen ze daadwerkelijk zijn.

2 likes

[quote=“kareljansen, post:316, topic:398464”]Als we dan toch de vergelijking maken met een andere branche, dan zou ik naar auto’s kijken.
Uiteraard worden daar ook stijlelementen overgenomen en worden er dezelfde modellen uitgebracht met meerdere merknamen.
[/quote]

Nou…

Fiat-Multipla-01

2 likes

Verdiep je maar eens in mode. Elke Première Vision in Parijs zie je de ontwerpers van ‘normale’ mode stiekem aantekeningen en foto’s maken. Alle nieuwe stijlelementen en kleuren worden 1 op 1 gekopieerd waarna er een ander labeltje op wordt geplakt. Meubels is denk ik ook een goed voorbeeld.

1 like

Ik heb dit gevlagd! :rage:

6 likes

Ik zit al de hele tijd mee te lezen, sinds dit topic 8s gestart en ik vermaak me prima.

Echter, nu ben ik een paar opmerkingen tegengekomen, waarvan ik denk: vindt je dit nou zelf geen kortzichtige gedachte en sla je dan niet een paar dingen over?

Als we dan toch kort door de bocht redeneren, ik lees de bovenstaande opmerking. Maar wat ik tussen de regels zie staan, is:

Mensen met minder geld en met te grote dromen hebben fabrikanten gedwongen om hommages/kopieën te maken. Anders bestonden deze fabrieken niet.

En dan de volgende:

Waarom heb je het recht niet om zo’n ontwerp te dragen, terwijl het beschikbaar is voor de prijs die je wèl kunt betalen?

Wie bepaalt wie er recht heeft op iets en wie niet?

Deze 2 uitspraken vind ik persoonlijk nogal onterecht en zoekende naar een schuldige dat er hommages/kopieën op deze aardkloot zijn.

Alsof deze fabrikanten zijn bezweken onder de dwang van deze consument.

Ik geloof eerder dat de fabrikanten hier geld in zagen en dat de consument daar gretig gebruik van maakt.

Ik denk dat iedereen het recht heeft om er goed uit te zien. En als dat kan zonder dik prijskaartje, waarom niet??

Imo is de reden dat dit soort bedrijven dus bestaan, omdat ze er geld aan kunnen verdienen.

Niet omdat ze door mensen met weinig geld en een groot ego worden gedwongen.

11 likes

Of de mensen achter de fabrieken het zo zielig vinden voor de mens met de kleinere portemonnee, dat ze hebben gedacht: laten we speciaal voor hen een hommage/kopie maken.

1 like

Vraag en niets anders, " we " willen toch ook allemaal een jaren 30 huis met authentieke kenmerken?
Als dat niet lukt dan bouwen we nieuwe “oude” jaren 30 huizen 🤷

3 likes

Dat klopt wel, ik ben echter niet zo principieel tegen hommages. Ik ben gewoon horlogegek met een (jawel) beperkt budget. Ik will gewoon alles even gehad hebben (qua kastvorm, look en feel etc). Dat ik de centen niet (over) heb voor een APRO, PP, BLRO etc betekent dat ik dan toch ga kijken voor alternatieven. Hommages komen dan toch het meest in de buurt. Ik geef toe dat ik hommages alleen draag als echt klus/sloop/verhuishorloge. Naar de kerk/het werk/de supermarkt gaat gewoon een ‘original design’ om de pols…:grin:
Ik heb de SanMartin kloon van de 41mm DJ eerst gekocht om te kijken of het beviel. Dat beviel dus nu heb ik het echte werk en is de kloon weer verkocht aan een mede HFfer. Voor mij is het vaak een soort goedkope test om te checken of iets bevalt…de kloon van de SD en de James Cameron hebben me gelukkig weerhouden om het echte werk te kopen.
Ik schaam me er ook niet voor om hommages te dragen. In de praktijk ziet toch niemand wat je om je pols hebt. Eigenlijk zijn wij elkaar allemaal gek aan het maken als je er stil bij staat🤫

3 likes

Snap niet dat een hommage je datzelfde gevoel kan geven.

Een rolex om de pols voelt anders dan een plagiani, ongeacht de associaties met het merk. De bouwkwaliteit is heel anders.

Neemt niet weg dat een Plagiani best wat budget horloges wbt specs t water uitblaast. Ik zie dan liever gewoon een microbrand horloge met een eigen ontwerp

1 like

Er zijn nu eenmaal mede horloge liefhebbers hier die er heel veel moeite mee hebben dat andere horloge liefhebbers die kopen en ze vervolgens tussen de regels door als paupers afschilderen die te beroerd zijn om te sparen voor een echte.

Ik benijd deze mede liefhebbers niet hoor, het lijkt me nogal een zware opgave om zo in het leven te staan.
Je zal dat maar elke keer moeten roepen als je weer zo’n lowlife sloeber blij ziet zijn met zijn/haar nieuwe Pagani Design.

Maar goed, iemand moet het doen hè anders vervallen we met z’n allen in horologische armoede en dát willen we niet !

Ik ga nu even mijn buurman vertellen dat hij beter had kunnen doorsparen voor een Landrover in plaats van een Dacia Duster te kopen. :muscle:

Ordnung muss sein hè.

15 likes

Nee ik zeg toch niet dat het mij hetzelfde ‘gevoel’ geeft. Het geeft wel een idee of een horloge bij mij past qua draagcomfort, gewicht en look en feel. Ik koop geen hommages voor de kwaliteit maar vaak meer als goedkope test voordat ik overga tot aanschaf van een 10k horloge…

2 likes

Dat boeit me echt niets. Ik snap ook dat je niet met een rolex of apro gaat klussen of verhuizen. Ik snap alleen niet dat je dan een rolex of apro kloon koopt versus een gshock, seiko skx/solar/quartz of Citizen Promaster bijvoorbeeld.

2 likes