schaamteloze kopie vs goede hommage

95% van de performance voor minder dan 5% van het geld - lijkt me een prima deal :slight_smile:

1 like

Even het geheel wat aanschouwelijker maken😜

1 like

Zou - om van het gezeik af te zijn- tegenwoordig ook niet verkeerd zijn:

Ik heb een uurwerk en dat verkoop ik aan iedereen die er een horloge mee wil maken :wink:

Dan zit de schaamteloze kopie in de kast en is het Hommage gelul ook over :joy:

1 like

Exact. Uiteindelijk is Levi de originele bedenker van de spijkerbroek, maar ik hoor niemand zeuren over Wrangler, Carhartt of Calvin Klein.

2 likes

:upside_down_face:

Jij vindt het maken van spijkerbroeken door andere merken als levis vergelijkbaar met een plagiani submariner?

Ik heb geen moeite met een skx… ondanks dat ie uiteindelijk ook gewoon een black bezel diver is zoals de sub.

1 like

Ik heb ook nog nooit een andere schaker horen roepen dat mijn schaakbord fake is.
Mocht dat gebeuren zeg ik gewoon dat het een Hommage is :wink:

2 likes

Alle modemerken die wij normaal vinden in het dagelijkse straatbeeld kopiëren van de echte grote merken en couturiers. Vinden we ook normaal. En dan heb ik het niet over de t-shirts etc die je koopt op de (buitenlandse) markt maar gewoon in de winkel.

1 like

1 like

Veel ontwerpen van klassieke horloges zoals de Portugieser en die JLC zijn gewoon public domain ontwerpen. Vaak van wijzerplaten en complicaties die ergens rond de 17e eeuw door Breguet en Co in een zakhorloge zijn gestopt, of vaak toolwatches zoals die van Waltham, Elgin en Hamilton (railroad) en diverse Franse en Britse horlogemakers.

Dat veel Zwitserse merken rond 1825-1890 ontstonden komt omdat Zwitserland knock-offs maakte van Engelse en Franse horloges, omdat er door de industrialisatie en het ontstaan van trein- en scheepvaarts-standaarden een veel grotere vraag naar ietwat accurate tijdsmeting kwam.

De Zwitserse horlogeindustrie is dus een soort van quartz crisis geweest voor de Engelse en Franse industrie die eerder one-offs maakten voor rijke pikkestijnen, terwijl er een behoefte ontstond naar goedkope massa productie.

Het simpele antwoord is dus dat noch Oris, noch JLC aan de wieg hebben gestaan van een wit horloge met zeigerdatum en maanfase. De maanfase bestaat al sinds de 16e eeuw in klokken, boze tongen beweren dat Patek Philippe in 1925 de OG maanfase in een horloge stopte, maar in feite waren er al rudimentaire maanfase berekeningen in het mechanisme van Antikythera rond 140 BCE.

Ik zou zeggen dat dankzij de maanfase de eer naar Patek gaat, maar overige ontwerp elementen zijn al 400 jaar de normaalste zaak van de wereld.

5 likes

We zitten hier op een horlogeforum. Lijkt mij logisch dat mensen dan met name een mening hebben over horloges.

Overigens vind ik dat iedereen zelf moet weten wat-ie doet. Als Rolex zich er niet druk om maakt, waarom zou ik.

En van wie heeft levi dan het idee broek gejat?

Levi heeft het idee van de broek uiteraard ook gewoon weer gejat van Blancpain, duh

1 like

Die denim toepasten als stof voor broeken icm nagels voor versteviging.

Ik zie nooit zoveel probleem met meerdere implementaties van een concept. Zolang je het maar niet 100% namaakt maar je eigen sausje eroverheen gooit.

De hele meubelwereld zit vol met kopieën evenals de mode-industrie. Daarbij bezitten waarschijnlijk ontzettend veel mensen een kopie/hommage zonder dat ze dit weten.

Als ik hier niet had rondgezworven zou ik ook zomaar iets kunnen kopen wat ik mooi vind zonder te weten dat er iemand anders hetzelfde maakt tegen een vaak hogere prijs. Who cares, ik heb er geen moeite mee zolang het geen fake is en het “origineel” ook al wat langer bestaat.

1 like

Oh je bedoelt wat Seiko met zijn NH35 uurwerken doet, daar is bijvoorbeeld Invicta heel erg blij mee, hommage aan de Rolex of zoals Duxot een exacte kopie maakt van een Seiko open hart. De Seiko open hart kost €480,00 en een Duxot die er praktisch hetzelfde uitziet en het een hommage van Seiko noemt en dan in plaats van Seiko er Duxot op zet voor de prijs van €80,00 oftewel een plakhorloge als hommage en Seiko heeft er totaal geen moeite mee om die uurwerkjes aan iedereen te verkopen, gewoon goeie handel van Seiko :rofl: :rofl:

1 like

Dan.

Levi’s. Leuk weetje dat Denim een uitvinding is van de familie André die de stof “Serge de Nimes” noemden, wat zoveel zou betekenen als “Stevig stofje uit Nimes”.

Die werden vervolgens indigo geverfd. zeg een soort Bleu de Genes naar de stad Genua waar Indigo kleurstof werd geïmporteerd via de zijderoute.

Dat Levi’s een stijltje van broek maakte met deze stof betekent niet dat alle “Bleu de Genes” broeken van “Serge de Nimes” een kopie van een Levi’s zijn.

Het was in feite het gebruik van klinknagels op de punten die aan slijtage onderhevig waren wat Jacob Davis uit had gevonden, en door de handelsmaatschappij van Levi Strauss liet produceren. Dus ook dat heeft Levi’s niet uitgevonden.

Kortom, als je een denim broek hebt zonder klinknagels is het geen spijkerbroek. Het is nog wel blue jeans, maar da’s inherent aan een in Frankrijk uitgevonden lapje stof wat met Italiaanse verf z’n kleur kreeg.

Fifty Fathoms.

Nietes. Dat was de familie André uit Nimes. Zie boven. Het gaat om de klinknagel.

Dat komt van de Mongolen. Ik poep je niet. Paardrijders uit centraal Azië hebben de broek uitgevonden. Althans, volgens de Grieken in 600 BCE.

6 likes

Bedankt voor je geschiedenis les betreft de complicatie/maanfase, het wordt zeer gewaardeerd.

Heb hem vandaag nog op een blauwe band laten zetten.

Voor:

Na:

10 likes

Joh, Bergeonnetje kopen en je kunt het zelf. :slight_smile:

Maar het staat hem goed.

Mooie Oris zeg, ik hou helemaal niet van maanfase etc maar ik vind deze goed kloppen zeg. Op staal overigens mooier dan het leer maar das persoonlijk, wat is de maat van deze?

Zoiets, maar dan geen horloges meer maken.
Alleen uurwerken.

Beetje krom ook allemaal hoor, een merk mag wel een uurwerk van een ander merk maar oh oh als de buitenkant lijkt op een ander horloge 🤷

2 likes