Dan gewoon kopen.
Heb ik ook gedaan.
De echte BB58 ooit gepast en zat gewoon niet goed om mijn pols( net iets te aanwezig en helaas geen mooie fit ) anders had ik écht doorgespaard.
De uitstraling ervan vind ik prachtig dus nu deze gekocht met een iets beter passende maat voor mij.
Ik schaam me er niet voor maar heb ook niet het idee dat ik nu een Tudor heb ofzo.🤷
Vooropgesteld dat replica’s en hommages min of meer kut zijn: hoe zit dat eigenlijk met het merkenrecht? Bij muziek weet ik dat het auteursrecht na een bepaalde periode (50 jaar?) vrijvalt.
Geldt dat ook voor productontwerpen zoals bijvoorbeeld een submariner of speedmaster?
Ik heb deze San Martin sumo hommage.
Ik heb ook de groene seiko sumo gehad.
Ik kan eigenlijk zeggen dat de hommage het betere horloge is.
Betere band, ceramische bezel, betrouwbaar nh35 uurwerk, 6r35 is niet het beste uurwerk van seiko, seiko verkocht en san martin gehouden
Auteursrecht vervalt in beginsel 70 jaar na overlijden van de maker. Merkenrecht kan, zolang de registratie vernieuwd wordt, gewoon door blijven lopen. Hetzelfde geldt voor Modelrechten (*edit max 25 jaar)
Exact dat! Zoals ik al zei, recht heb je in vele vormen en maten. Net zoals trustlevels, als voorbeeld aan te halen.
Nou ja, als je het dan toch grondrechtelijke boeg gooit. Er is ook geen grondwet dat verbiedt om een submariner hommage horloge te kopen en te dragen. Dus ja, wat nu? Ik denk dat je grondrecht er gewoon buiten moet laten.
High end, Entry level en alles daar tussen in… Als de persoon in kwestie het kan betalen en de verkoper is welwillend om te verkopen, dan is de koper gewoon gerechtigd om de aankoop te doen en het horloge te dragen. Ook als het een hommage van een submariner is.
Ik begrijp deze aanvulling niet helemaal, denk ik. Heb je het over voetbalshirtjes in de Fanshop of ergens op een boulevard in een warm Spaans land?
Volgens mij was het in het geheel wel duidelijk dat replica’s not done zijn. Koop gewoon lekker je shirtje via de Fanshop.
Ah niet alleen hier hoor, ik zit ook op www.grasmaaierforum.nl
Wat dáár allemaal gaande is tussen armoedige handmaaier bezitters en yuppen met autonome Husqvarna robot maaiers.
Man man man wat zijn wij dan nog lief voor elkaar
Nog wel interessant om te kijken hoe de ontwerpen van Rolex zijn beschermd, naast natuurlijk het auteursrecht op het ontwerp en eventuele octrooien op de techniek
Over welke Hommages" praat je dan? Want wanneer is iets een hommage en valt het in de smaak en wanneer is iets een smakeloos kopietje? Is dat niet een subjectief goedje?
Ik ben mezelf bijvoorbeeld al een aantal dagen aan het verlekkeren met foto’s van een Longines Hydroconquest, maar hoe langer ik er naar kijk, hoe meer de bezel een Submariner Bezel lijk. Hmmm. ik streep hem wel weg van m’n lijst. Schaamteloze Hommage… Wat een prutsers bij Longines!
Zoals ik al zei, er is een groot grijs gebied waar men gretig gebruik van maakt. Daarom ben ik geen fan van enige vorm van “hommage”. Het wordt zegt het eigenlijk al. Een eerbetoon aan een door een ander verzonnen ontwerp. Inpakpapier om een drol.
Zelfs al zou een Hydroconquest juridisch gezien geen inbreuk maken op enige Rolex IE-recht, vind ik het eigenlijk nog steeds een slap inspiratieloos model met teveel invloeden van het iconische ontwerp van de Sub. Maar goed, dát is subjectief.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
Vaak wordt de maatvoering of bijvoorbeeld de wijzers / indices iets aangepast en dan is het volgens mij nog steeds een Hommage toch ?
Ik heb heerlijk genoten van deze discussie! Ik zal later wellicht nog inhaken op het eea. Maar voor nu moet ik nog echt even aan het werk. Heb al een paar uurtjes niks meer gedaan