Echt geen vergelijk.
Als het 1-op-1 kopieën zijn heeft ze gelijk.
Phoe…. Blij dat je dat inziet.
Ik denk hetzelfde over alle ‘hommages’.
Ach ja… alles is relatief.
Wellicht loop ik dan toch liever met een hommage dan met een 10k+ horloge. Alleen al om niet vanwege mijn horloge overvallen te worden.
Helaas hoor je steeds meer verhalen hierover. Zelfs over overvallen bij iemand thuis.
Ik vind dit echt twee hele andere horloges.
Geef een sub een dergelijke plaat en hop… je eigen twist.
Dat vind ik een plagiani / hommage / clone.
Ho ho, dat is helemaal niet wat ik zeg. Dat fabrikanten inspelen op een bepaalde vraag vind ik helemaal niet gek.
Begrijp gewoon echt niet waarom je je 350 euro zo uitgeven aan een bijna 1 op 1 kopie, terwijl er voor dat geld zoveel leuks te koop is.
En dat hele principe van “hommage” slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als je iets of iemand wilt eren, dan schrijf je er een muziekstuk over, of je plaatst een standbeeld. Het kopiëren van het design en daar je eigen merkje op plakken om daar geld mee te verdienen is exact het tegenovergestelde van hetgeen hommage betekent.
Vanuit de gebruiker is dat nog scharriger, je wilt Rolex eren, en als dank maak je 350 euro over naar Steinhart?
Die vergelijkingen continu over andere zaken die niet pluis zijn, zijn toch echt geen goede argumenten.
Mensen neerschieten, nog erger.
Ik ook. Maar iets (vermeend) kroms rechtpraten door zaken te noemen die nog krommer zijn is onzinnig.
Ik snap je wel, maar dan kun je over niets meer verontwaardigd zijn.
Jij bent de Fons ?
Gr Teun
Zo bitter. Wat is er gebeurd met vergeving?
Ik begrijp wat je zegt. Het zou een idealer beeld zijn als juist de merken zelf eens in de zoveel tijd een hommage uitbrengt van een icoon uit eigen huis.
Zoals Seiko dat doet, maar dan zonder overkill aan jaarlijkse re-issues.
Hierover echter, kan men blijven discussiëren.
Eerlijk gezegd denk ik dat de koper van een hommage (misschien is “vorm van marketing” iets meer on point), vaak niet eens nadenkt over de bedoeling van de maker en meer denkt: ik wil een bepaald model, want dat vind ik mooi en dit is m’n budget.
Velen hebben er wellicht ook niet eens er aan gedacht om het origineel van 10k+ te kopen. En dan laat ik het in het midden of men het al dan niet kan betalen. Al denk ik wel dat iemand met minder bestedingsruimte er waarschijnlijk niet eens over nadenkt om het origineel te kopen.
Ik ken ook mensen die wel graag een horloge dragen van microbrands die horloges “inspired by other brands” maken, er geen seconde over nadenkt om een Rolex of ander duur merk te kopen (maar wel makkelijk kunnen betalen), maar wel een Porsche en een Landrover kopen.
Al met al denk ik te kunnen concluderen dat het volgende het beste is om te doen.
Leef en laat leven.
En ja, als iemand bijv. een NA topic maakt, dan is er ook ruimte om je mening te geven. Dit kan en mag (denk ik aan de hand van dit topic) ongenuanceerd en ongezouten. Echter wel met respect voor de persoon ipv de persoon af te branden op basis van z’n keuze voor een hommage.
Er kunnen namelijk wel 100 redenen zijn waarom deze persoon juist deze hommage heeft gekozen. Daar kan men het niet mee eens zijn, maar kan wel te allen tijde respectvol en zonder onderscheid te maken, reageren. Of gewoon het betreffende topic overslaan en hoofdpijn voorkomen . Geldt overigens niet voor dit topic. TS heeft hiermee wel een goed onderwerp uitgekozen.
sweatshops, u als taalpurist