schaamteloze kopie vs goede hommage

Kom, laten we een eerbetoon maken aan de Moonwatch!

Ja van plastic. En met te weinig stuks zodat er meer vraag dan aanbod is. Start the hype!

Hence: Een hommage, maar schaamteloos.

Ik vind eigenlijk niet zoveel van de Moonswatch hoor, maar in deze discussie een interessante uitschieter.

Ho ho. Dat riep ik laatst ook, maar het blijkt Biodynamisch geteelde Ceramic te zijn.

Dan liever een Steinhart Sub.

2 likes

Daarnaast ben ik mezelf aan het trechteren naar een Hydroconquest.

2 likes

Lekker man. Keramiek.

M’n “kortebroeken” hommage, het leuke is, dat deze leren band bijna 10 maanden lang aan een echte Rolex heeft gezeten😁!

6 likes

Naar de Invicta 1953 heb ik wel iets van goesting. Want een Submariner of Black Bay zonder rare fratsen aan de wijzers, zonder crown guards en met alu bezeltje, die wordt al sinds 1957 niet meer gemaakt, en ik denk ook niet dat hij nog gaat komen.

Dat Invicta daar dus een modelletje aan heeft gewaagd vind ik wel erg leuk. Dat ze bij Invicta het jaartal fout hebben kun je ze niet aanrekenen. De marketing-tekst van Rolex zegt dit:

Launched in 1953, the Submariner was the first divers’ wristwatch waterproof to a depth of 100 metres (330 feet). This was the second great breakthrough in the technical mastery of waterproofness, following the invention of the Oyster, the world’s first waterproof wristwatch, in 1926.

Maar dat is natuurlijk onzin. De Submariner werd publiekelijk in 1954 in Basel gelanceerd, maar Rolex wil net doen alsof het 53 was omdat ze niet toe willen geven dat ome Bob Maloubier samen met Blancpain al een jaar eerder aan het duiken was met de Fifty Fathoms, en dat zelfs Zodiac al eerder duikhorloges aan de man bracht.

Da’s net zo jokkebrokken als dat van die waterdichte kast in 1926. Het eerste waterdichte horloge werd op de wereldtentoonstelling van 1851 door Petitt & Co tentoongesteld in een glazen bol die met water was gevuld. De schroefkroon was er al in 1871, van de firma Dennison.

Voor wie nu zegt “ja, maar die waren ook niet commmercieel verkrijgbaar” is daar het waterdichte horloge van Waltham wat in 1885 gewoon in de schappen lag, en voor wie roept “ja, maar een zakhorloge is geen polshorloge” is daar François Borgel die in 1891 al waterdichte horloges met wirelugs in dienst zag in de boerenoorlog.

Voor wie nu zegt “Ja, maar Borgel maakte ook eigenlijk zakhorloges” kom ik dan uit bij de Tavannes Submarine. Ja, dat leest u goed. Zelfs “Submariner” heeft Rolex eigenlijk niet zelf bedacht. Enfin, dit horloge uit 1916:

Deze zijn gemaakt naar aanleiding van een verzoek van een paar onderzeeboot-kapiteins tijdens de eerste wereldoorlog. Daarmee wil ik maar gezegd hebben dat Rolex’ eigen marketingteksten een potje zijn van halfwaarheden, misvattingen en flagrante leugens.

Dat de Invicta 1954 de 1953 heet is dus niet de schuld van Invicta.

13 likes

Koop je dit met Seiko op de wijzerplaat, dan is het ook slechts een kopie van het origineel uit de vorige eeuw.

Verder is het anonieme horloge identiek aan het moderne Seiko exemplaar. Het zou mij niet verbazen als het ook nog uit de zelfde fabriek komt.

Mij wel :rofl:

Wel een verschil tussen andermans ontwerp jatten en terug grijpen naar een eigen ontwerp uit het verleden.

2 likes

Dank je wel voor je uitleg Chris, deze mooie verhalen zijn voor mij de kersen op de horlogetaarten.

Dankzij het antedateren door Rolex heb ik de Invicta 1953 gekocht, met het getal 1953 heb ik namelijk persoonlijk “iets”.

1 like

Ik ook maar ik kom er slechts een paar keer per jaar gelukkig en dan zit hij netjes ver onder de mouw weggestopt. Met alleen een t-shirtje of polootje is het gewoon vrij dom te noemen omdat het 99x goed gaat en 1x ligt de hamer in je nek…dat is een risico die ik niet wil nemen…zelfs een hommage dragen is dan niet slim denk ik (zie het Plagiani verhaal hier boven).
Naar de grote steden in de zomer doe ik een onopvallend horloge om…

en als ik een echte Plagiani draag dan gaat deze jongen mee op zak :wink:

6 likes

Zou die prul direct afgeven

2 likes

Alleen na een stevig robbertje worstelen :sunglasses:

Voor de oplettende burger, de Seiko indices op 6 en 9 zijn anders van vorm, de datum is niet omlijst, het font is nipt anders, en de witte punt van de seconde-spade is schildvormig op de Seiko en rond op de replica. Bovendien is de tekst natuurlijk niet rood op de Seiko, lijkt het groen mij anders, is de lume op de Seiko in een pijlvorm aangebracht waarbij de replica recht is, loopt de lume langer door op de Seiko tot aan de rand van de wijzer. Tot slot lijkt het er op alsof de wijzers slechts één soort afwerking hebben waarbij de Seiko wijzers half gebrushed en half gepolijst zijn.

Oh, en ik zie nu dat het contragewicht van de secondewijzer niet dezelfde verdikking heeft. En dat de wijzers op de replica korter zijn. En, nu ik nog eens kijk, dat de secondewijzer op de replica ook geen stalen puntje heeft. Ook lijkt er geen sprake van een sunburst te zijn op de replica, maar da’s moeilijk in te schatten in dit licht. Tot slot vraag ik me af of het DiaShield coating heeft.

Kortom, wie dat “identiek” noemt is een blind paard.

Als ik zo eens naar die afwerking kijk zou het mij verbazen als dat wel zo was.

Die Longines zien we veel te weinig. Wat een bazending. Een vriend van me heeft er eentje, en ik vind 'm geweldig. Echt super cool. Draagt ook prima.

Wat een lomp mes, zeg. Japan nogmaals for the win, zeg maar.

Ik zou je reishorloges gewoon houden, maar je zakmes nog eens heroverwegen. Wat je nu laat zien is prima als koevoet.

1 like

Niet nodig, ik heb minstens zoveel zakmessen als dat ik horloges heb, Mcusta heb ik er ook een aantal van. Topspul! :sunglasses:

Ja echt een topper, het heeft mij de weg naar andere Longines horloges ook gebaand

1 like

Klopt als een bus. Zo goed dat ik er een tweede van heb, een friction folder met houden handgreep en geel koord er aan. Allebei op hun manier super. Ik kan een mooi bewerkt stuk staal goed waarderen.

Goed bezig die mensen, met de huidige Spirit serie, de periodieke Lindbergh releases en toch ook wat ze met de Dolce Vita doen. Leuk hoor, en dan noemen we de LLD nog niet eens.

Serieus? Waarom een horloge dragen waar je amputatie-neigingen krijgt?

En on-topic, ik heb 1 hommage maar er komt geen 2de. Puur omdat ik er niet warm van wordt. Een movement met mee karakter zou helpen, maar de klik is er niet. Mss komt dat nog met een andere strap, maar ik vrees ervoor

Grappig genoeg hebben negen van de tien hommages een redelijk bomb-proof 2824, SW200, NH35 of Miyota 8000/9000 serie uurwerk aan boord, en ja, sommige van die uurwerken zie je nog rustig terug in merkhorloges van 3000 ball’n.

3 likes

Is dat niet bij wet verboden? :face_with_monocle: Volgens mij heb jij het recht niet om dat op straat te dragen :joy:.

Sorry, opruiend grapje.

Ja, in mijn geval is het een NH35. Een karakterloos betrouwbaar werkpaard.

1 like