schaamteloze kopie vs goede hommage

Ik vind het op het randje. Je doelt denk ik op de ‘Bundeswehr’ Blancpain Squale:

Maar is is ook een 50 Fathoms in een 1545 kast, uit de jaren '70. Niet bepaald de mooiste 50 Fathoms, maar ok, daarmee heeft Squale wel een iets stevigere historische bodem voor het model dan bijvoorbeeld Steinhart of Davosa.

De mercedes-wijzers en opgelegde indexen zijn zo jammer. Het had echt cool kunnen zijn als ze dezelfde dial lay-out en wijzerset hadden gebruikt als bij de Blancpain 1545.

3 likes

Ja, zo vind ik 'm wel een stuk cooler! :+1:

1 like

welke markt?

retail.

Die maakten al dertig jaar horloges voor Hans Wilsdorf ook maar schijten kon, en ik betrap ze niet op het maken van hommages. Tissot leent wellicht stijlelementen van diverse bronnen, maar ook de hier genoemde Ballade met flute is geen echte hommage te noemen. Dat ik hem lelijk vind omwille van die bezel moge zo zijn, maar dat ding neigt naar een soort echo van art deco, met die sector dial.

qua dial, het is ook net hoe het licht erop schijnt… Teddy noemt het de connectie naar rolex, als er iemand beleefd is qua horloges is hij het wel. Heb in het verleden meerdere Tissot horloges gehad, niks mis mee, maar dat ze mee willen liften op de datejust is objectief gezien wel vrij helder, zeker als je naar voorbije ballade modellen kijkt

Helemaal eens hiermee. Beter kan het niet gezegd worden. Soms heb je randgevallen vind ik. Sinn heeft de 903, lijkt een schaamteloze kopie van de Breitling Navitimer, echter, Sinn heeft Breitling echter in 1979 van faillissement gered en zo de rechten gekregen om de Navitimer te verkopen onder de Sinn merknaam, tja, dan vind ik het wel weer kunnen. Overigens is het naar mijn mening allemaal beleving, kwalitatief kan een hommage zelfs beter zijn, maar mijn gevoel geeft aan het origineel te willen

1 like

Deze is de schaamte voorbij. :slightly_smiling_face:

4 likes

Wat een blamage allemaal

Ik was aan het denken…waar post ik deze eerst, de steinhart topic? Of misschien de inkomende? Toch hier eerst :rofl: :rofl:

8 likes

Prachtige discussie! Nep vind ik verwerpelijk. Hommage, of kopie, daar heb ik geen moeite mee. Zeker niet als goede merken topmerken na doen met eigen label. Zien we in allerlei markten. Er zijn nu eenmaal leiders en volgers.

2 likes

Heb er verder geen moeite mee dat ze gemaakt en gedragen worden maar de hele benaming ‘hommage’ vind ik flauwekul. Een kopie is een kopie.

1 like

Maar is het ook een replica? :thinking::joy:

een kopie is naar mijn idee letterlijk in detail alles kopieren, originele merknaam weghalen en eigenlijk merk erop zetten. Een hommage is een horloge die er veel op lijkt, fatsoenlijke kwaliteit heeft maar niet letterlijk alles kopieert

Mag een schaamteloze hommage ook ?

7 likes

Had Plagiani wel een leukere naam gevonden :stuck_out_tongue:

14 likes

Ja echt vreselijk die naam :grin:

San Martin, ook een vreselijke naam, maar prima kwaliteit/prijs verhouding.

Deze Seiko MM300 hommage van Proxima met een Selita SW200 uurwerk
Fantastische bouwkwaliteit.
Gewicht met de stalen band 206 gram. :sweat_smile:

5 likes

het woord hommage alleen al. alsof ze die dingen maken om het origineel te eren…

3 likes