Schaap en Citroen

Het zou inderdaad niet zo moeten zijn maar je hebt gelijk. Helaas werkt het in de praktijk wel zo.
Iemand die binnenwandelt met werkkleding vol verf zou de beste toekomstige klant kunnen worden. En dat vergeten ze nog weleens.

Toen ik mijn eerste nieuwe auto kocht, liep ik met werkkleding een dealer in Nijmegen binnen.
Niemand zag me staan en ze verkochten geen auto. De dag erop met nette kleding naar binnengelopen en 3 hielenlikkers besprongen me bijna.
De auto maar bij de dealer buiten Nijmegen gekocht.

5 likes

Over je opgelaten voelen gesproken ā€¦
Ik shop alleen op internet en mijdt winkels. Dus zal gewoon moeten geen oefenenā€¦

Dat herkennen de meeste forummers wel denk ik.
Maar gelukkig zijn toch ook juweliers waar het er ontspannen en gezellig aan toe gaat.
Een gesprekje, mooie horloges bekijken en een bak koffie. Daar kom je tenminste terug en wordt je met een horloge van 300 met zo goed geholpen als ergens anders met een Patek Philippe.

Klinkt erg bekend. Toevallig Bert Story BMW?

Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar je bezoekje! Hoe was de koffie @coenfranken?

Helaas hebben sommige segmenten hier heel erg veel last van, naast juweliers ook autoverkopers. Terwijl het ook anders kan; ik liep laatst een Tesla dealer binnen in korte broek en slippers, we hebben een uur lang met de verkoper gepraat over autoā€™s. Hij had niets staan buiten de showroom anders had ik een rondje mogen rijden.

Voor werk zie er vaak netjes uit, als ik voor of na werk ergens iets moet regelen gaat dat zonder uitzondering in een pak altijd veel gemakkelijker dan zonder. Of het nou een proefrit maken is, iets terugbrengen zonder kassabon of zelf met je klauwen een paar sinaasappelen kiezen op de markt. In werkelijkheid is het zo dat (op de financiƫle sector na) hoe hoger de mensen zijn in rank die ik op werk zie, hoe meer relaxed ze zijn gekleed.

Maar goed antwoord op je vraag: ik ben voor het eerst naar een Schaap Citroen geweest in Den Bosch. Op de ongemakkelijke 10 seconden in de sluis naar binnen na was het gewoon een prettig gesprek, de dame in kwestie bood zelf aan om een paar andere modellen op te halen en ze te vergelijken.

2 likes

Koffie kreeg ik niet, maar de ontvangst was desalniettemin allervriendelijkst. We werden gewoon in poloshirt (voor de zekerheid een dure) en korte broek binnengelaten. De verkoper vroeg of wij liefhebbers waren, dat wij zomaar een juwelier binnenliepen in plaats van de plaatselijke febo, en toen dat met volmondig ja beantwoord werd mochten we zelfs onze favoriete klokken kiezen om te passen! Hoe tof is dat! Nou: zo tof dat ik in alle feestvreugde vergat fotoā€™s te maken (snik snik). Gelukkig weet ik nu wel dat een Royal Oak en een Speedmaster in mijn ogen vrijwel net zo mooi passen op mijn pols. Dus, als er iemand loterijkaartjes wil kopen voor mijā€¦

25 likes

:sob:

Een loterijkaartje is nog niet zo duur :wink: ā€¦ Maar ik zou rustig geld opzij zetten in een ā€˜horlogepotjeā€™. Dan komt die Speedmaster vanzelf :+1:

1 like

Dit herken ik zeker.

En de sluis is juist iets wat mij weerhoudt om naar binnen te gaan. Eigenlijk wil ik een keer een JLC Reverso passen en de OP 34 passen.

Gewoon doen. Ik deed het in de zomerjeans en het los gedragen overhemd met sneakertjesā€¦ Het is geen rechtbank. :slight_smile:

Hm. Ik kon met vale jeans en t-shirt zowel bij de Lexus als de Mercedes mensen zo in een auto stappen om te proberen. De gast van Toyota nam zelfs 20 minuten de tijd om het concept van hybride rijden uit te leggen, gaf me een preek over de barmhartige samaritaan, reed een rondje met me en stuurde me vervolgens twee en een half uur op pad met een auto (omdat je het maar eens goed moet voelen hoe dat zit).

Waar woon je?

Hier in Emmeloord kiekā€™n wie nait zo op pakkā€™n.

1 like

Dat is ook mijn ervaring.

Verder draag ik naar het ziekenhuis waar ik regelmatig kom voor behandelingen en controles bewust altijd een pak.
Ik heb dan altijd gevoel dat ik serieuzer wordt genomen en dat er dan beter wordt geluisterd en ik overall meer voor elkaar krijg. Verder wordt je meestal hoffelijker en beleefder behandeld.

Ik heb dat ook; dat opgelaten gevoel en niet genoeg rust om goed te kunnen passen!

Verder vind ik het altijd ook wel wat gĆŖnant omdat ik een horloge vervolgens toch ergens anders ga kopen; die ADā€™s hebben gewoon te hoge prijzen voor mijn budget dus ik moet vreselijk prijsbewust (grijs of tweedehands) shoppen! :stuck_out_tongue:

En dan die gepantserde glazen sluis met wachttijd; awkward maar dat hebben we aan alle overvallers te danken! :face_with_raised_eyebrow:

Samengevat voor mij een noodzakelijk kwaad; je wilt toch wel eens iets passen toch?

Net terug uit Nederland. Met mijn oudste zoon bij S&C geweest in Utrecht voor zā€™n eerste ā€œechteā€ horloge. Prima bevallen hoor. Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je bijvoorbeeld meerdere modellen graag wilt passen en de tijd wilt nemen dat het wellicht handig is eerst te bellen. Maar weet je wat je wilt en hebben ze hem liggen dan moet het geen issue zijn. Ik kreeg overigens ook een uitzonderlijk mooie korting moet ik zeggen. Dus deze juwelier zal mij beslist vaker zien.

1 like

De skepsis en de onbehulpzaamheid van een juwelier (of retailer van wat dan ook) wordt natuurlijk grotendeels gevoed door kijkshop kopers zoals jij. Kijken, passen, service verwachten, elders kopen.

3 likes

Nee toevallig niet maar dat had inderdaad zo kunnen zijn.
Het was bij van den Bosch & Janssen. Waar nu BMW dealer in zit.

1 like

Ook dit is een clichƩ. Kledingstijl heeft meer met je karakter te maken volgens mij. Ik loop altijd casual, en mijn broer altijd netjes, en hij is toch echt loaded en ik verre van :smile:

2 likes

Wordt tijd voor verandering dan, iedere maand stacken en een deel beleggen :+1:

Kijk, zoā€™n rechtbank doet mij nou weer niks! Kom ik ook binnen in jeans en sneakers hoorā€¦ En niemand die denkt dat ik de verdachte ben :wink:
Maar juweliers in het topsegement, daar heb ik nou juist heel gemengde ervaringen. Heel aardig bij Gassan in Amsterdam, vreselijk uit de hoogte bij Schaap en Citroen in Haarlem.
Soms denk ik dat het er ook mee te maken heeft dat ik een vrouw ben, en die worden soms sowieso niet serieus genomen. Er is hier in het dorp een Volkswagen dealer (geen topsegement auto toch) waar het mannelijk verkoopteam liever met elkaar klept dan een vrouw te helpen. Toen ik nog loonslaaf was ben ik er met mijn baas geweest (keurige dame, inmiddels met pensioen) om gewoon ter plekke een auto te kopen. Geen verkoper die maar onze richting op keek. Heb dat verhaal ook van andere dames gehoord. Mannen daarentegen, zelfs de buurman die op zijn zweedse muilen binnenwandelt, wordt met alle egards behandeld. Het gekke is bij de Mercedes dealer geen centje pijn, ook niet op een drukke zaterdag en bij Lexus kreeg ik gelijk een driedaagse proefrit aangebodenā€¦

3 likes

Ja dat klopt en je hebt gelijk! :roll_eyes:
Maar ik moet met mijn budget (en zoals gebruikelijk torenhoge eisen :smile:) gewoon ontzettend economisch inkopen!

Voor die service wil ik overigens best wel betalen hoor!

Dus jammer dan en dan maar wat ongemakkelijk schuldgevoel! :shushing_face:

Zo, gefixed voor je :wink: