Schaap en Citroen

Zie je, als ze het niet te druk hebben, is er voor liefhebbers alle tijd.
De arme 16 jarige liefhebber van nu, is de welgestelde vaste klant van straks.

1 like

Zo waar. Die indruk blijft.

Soortgelijk verhaal gehoord over een Mercedes dealer. Eigenaar van een bedrijf dat zakelijk 100 Mercedes bussen heeft rijden werd in zn oude kloffie niet geholpen. En hij was daar echt om de dikste S-klasse te kopen die er was.

Zelf ben ik in Mn polootje bij S&C Haarlem geweest en netjes geholpen door de vestigings directeur en de CEO van S&C kwam er ook gezellig bij zitten.
Al had ik van tevoren aangegeven dat ik terplekke niks zou kopen.
Ik droeg wel een Omega PO. Misschien dat dat hielp :grin:

Maar als je wel de verdachte bent en je moet voorkomen, ga je echt wel even naar de kapper en trek je een tweedelig aan :zipper_mouth_face: :joy:

En als je denkt van; nee, hoeft niet
doe toch maar wel. Mocht je ooit in zo’n vreemde situatie terecht komen dan
 :upside_down_face:

1 like

Oplichters steken zich ook vaak in het pak. Wel zo slim.

2 likes

Als je netjes gekleed gaat, dus niet underdressed. Maar net wat netter dan de situatie, word er vaak iets tegen je op gekeken. Ik ga redelijk casual naar Mn werk, maar voor serieuze gesprekken met het Japanse management doe ik overhemd aan en jasje aan. Broek laat ik uit, ivm overwicht hebben op Japanners

5 likes

Het is toch van de zotte ??
Je netjes aan moeten kleden voor een winkelbediende die uit de hoogte tegen je doet over nota bene horloges !!!
En dan moet ik of direct uit mijn werk gaan of een polo aan met het merkje aan de buitenkant om serieus genomen te worden.
Serieus ???
Eigenlijk helemaal niet gek dat ik me er vaak enigszins opgelaten voel.
Lange leve internet, lang leve het forum !
Alleen zouden er iets meer meetings moeten zijn qua passen, want dat is wel een dingetje als je geen flipperaar bent.
Dus toch maar even oefenen.
Over twee weken zit ik een lang weekend in Zwitserland. Daar eens wat AD’ers aflopen.

4 likes

Met alle respect, maar ik werk in een branch waar we luxere goederen verkopen. Maar de mensen die altijd het hardste schreeuwen dat ze niet serieus genomen worden en dat het aan de kleding of wat dan ook zou liggen zijn vaak de mensen zonder enige koopintentie.
Als je dit enige tijd doet kan je prima inschatten of iemand of 1 een koop overweegt, of gewoon heel enthousiast is en meer wil weten. Maar ook verkopers moeten hun tijd verdelen dus heel lang spenderen aan iemand waarvan je al weet dat hij of zij geen koop intenties heeft is zonde. Daar gaat die persoon en zijn baas niet blij mee maken en hij of zij krijgt geen commissie. Altijd iemand serieus nemen. Maar heb er begrip dat je niet als een koning behandeld wordt als je een horloge misschien als je de lotto over 20 jaar woont misschien zou willen en kunnen aanschaffen. Het argument van, misschien had ik het wel kunnen betalen, dat weet die verkoper niet dus het is stom dat hij of zij geen uren aan mij besteed vind ik altijd een beetje vergezocht. Een verkoper weet precies aan de vragen die je stelt of je concrete interesse hebt in iets of niet.

4 likes

Ben ik deels met je eens, maar er gaat nogal een proces aan vooraf voordat ik concrete interesse heb in een bepaald model.
Overigens heb ik zelf nooit de ervaring gehad dat ik slecht of uit de hoogte werd behandeld, dus ik spreek een klein beetje vanuit hypothese.

Met alle respect, maar


“Maar heb er begrip dat je niet als een koning behandeld wordt als je een horloge misschien als je de lotto over 20 jaar woont misschien zou willen en kunnen aanschaffen”

Dit is precies die arrogante houding van vooral ouderwetse zaken met ouderwetse mensen die er nog kunnen werken (autohandel bijv.) die heel veel nette mensen zoals op dit forum een onterecht opgelaten en ongemakkelijk gevoel geven.

Vaak genoeg kom ik een verkoper tegen die alleen basic merken kent en denkt helemaal het mannetje te zijn met z’n Van Lier schoenen en bijpassende riem onder z’n Ralph Lauren shirt. Crockett & Jones kent ie niet en omdat je handgemaakte Italiaanse shirt geen gigantische polospeler als logo heeft denkt ie je kunnen inschatten op wel of niet koper.

2 likes

Denk dat het meer iets is wat bij de klant zelf ligt. Als je zelf al naar kleding van de verkoper kijkt en het met jezelf vergelijkt dan heb je voor jezelf al het idee geschapen dat hij je door je dure kleding serieus moet nemen?

Het maakt een verkoper echt niet uit hoe duur je kleding is of hoe veel geld je wel niet hebt. Dagelijks maak ik nog mensen mee die indruk op mij willen maken door zich mega interessant of rijk voor te doen. Maar iemand hoeft echt op mij geen indruk te maken, het gaat mij erom dat ik de informatie kan verstrekken waar iemand behoefte aan heeft en dat hij of zij een weloverwogen besluit kan maken om het goed wel of niet aan te schaffen. Of iemand zegt gewoon dat hij of zij nu niet kan of wil aanschaffen maar wel een indruk wil krijgen of dat het je droom is of whatever. Allemaal prima en je word in alle gevallen top geholpen.

Maar je zult versteld staan hoeveel mensen zonder koopintentie binnen komen, doen alsof ze super interessant en rijk zijn en dan teleurgesteld zijn dat ze niet een heel weekend een auto mee krijgen als eerste proefrit of iets dergelijks. Het kan wel als je eerst een keer een kortere proefrit hebt gemaakt en dan een gegronde reden hebt om een keer langer te testen. Maar van de mensen die binnen komen met de hoogste eisen en die zichzelf super belangrijk vinden en vanalles eisen koopt uiteindelijk maar een mega klein gedeelte, sterker nog echt bijna niemand.

1 like

Je moet hier op HF eens lezen wat mensen al eisen van een hobby verkoper zoals Rob van Monsterwatches. Klaar staan en in de houding springen. Of wel topservice willen van een AD maar op internet bij een grijze dealer kopen. Brrr.

6 likes

Dat is het, je hoort hier een eenzijdig geluid. Maar bedenk dat een verkoper ook heel veel onzin over zich heen krijgt en (financierings) offertes moet maken voor dromers of mensen mensen zonder koop intentie maar die toch graag willen laten weten dat ze heel interessant zijn.
Dat is allemaal prima en hoort erbij maar wilde even wat tegengeluid laten horen.

En natuurlijk zal je soms ergens komen dat je je niet serieus genomen voelt of dat de verkoper een slechte dag heeft. En dat is natuurlijk kwalijk, maar dat kan helaas gebeuren.
Bedenk wel dat een verkoper het gesprek wat jij 1 keer voert dag in dag uit met klanten voert. En dat de verkoper uit zo’n gesprek duidelijk kan opmaken of er serieuze interesse is of niet.

Jij zult er vast wel anders in staan dan de gemiddelde, dat is ook heel fijn. Maar het gros van verkopers in ouderwetse business denkt zelf helemaal het mannetje te zijn, helemaal bij auto’s. Ik heb 15 jaar geleden als knaapje gewerkt bij een dealer, sta er versteld van dat er nog precies dezelfde type mensen werken.

Ik verkoop af en toe diensten die tientallen duizenden euro’s kunnen kosten, als er dan een MKB of ZZP iemand informatie wil terwijl de kans nihil is op een deal krijgt hij ook gewoon informatie.

Liefhebbers in zulke winkels, of het nu horloges, auto’s of dure kleding is nemen de tijd voor je en vinden het leuk om inhoudelijk over hun passie te praten. Een groot deel van verkopers helaas proberen je binnen hun (beknopte) beeld op waarde in te schatten voordat je 10 woorden hebt gezegd.

1 like

Hier dezelfde ervaring. Ging als klein jochie met mijn vader naar de Mercedes garage in Eindhoven met een dikke Mercedes als inruil. Omdat mijn vader altijd in pak moest lopen had hij het liefst zijn ouwe kloffie aan in het weekend. T-shirt en een oude spijkerbroek dus. Na een half uur rondjes lopen en wachten werden we eindelijk aangesproken door een verkoper die eerst nog even zijn koffie etc moest nuttigen in zijn kantoortje. Op de vraag of hij ons kon helpen zei mijn vader dat hij helaas geen tijd meer voor hun had. Hij wees op de mooie inruiler en de auto die hij wou kopen en zei vervolgens dat hij het toch maar eerst bij BMW ging proberen. Vanaf die dag is hij BMW gaan rijden en heeft nooit meer naar een Mercedes omgekeken.

Mijn les uit dit verhaal is dus dat ik juist geen pak aan doe bij dit soort dingen. Draag trouwens zelden een pak. Ik ga liever niet naar een gelegenheid waar je een pak aan moet dan dat ik een pak aandoe. Van die bruiloften waarbij alle mannen er als obers uitzien!

Trouwens, bij S&C zien ze liever klanten zonder pak hoor. Grootste klanten zijn de Chinezen, Koreanen, drugsdealers en onze zwartwerkende medemens.

6 likes

Volgens mij ligt het grootste verlies bij je vader. :wink:

5 likes

:point_up:
Taxichauffeur

Ik heb dit al in eerdere posts gezegd, maar alles valt en staat met het uitspreken van verwachtingen
 open en eerlijkheid
 ik snap het ‘opgelaten’ gevoel
 zeker als je niet dagelijks zulke dingen doet
, maar dit zou geen weerhoud moeten zijn van het betreden van een juwelier of welke winkel dan ook. Als je niet direct duideijk bent over je bezoek of intentie, dan gaan beide partijen, observeren, inschatten, en uiteindeijk altijd aannames maken: ‘wat een arrogante verkoper’
 ‘oh, weer zo eentje die niks komt kopen’
 natuurlijk moet er professionaliteit zijn, maar helaas is dit gewoon zoals het is en wat wij als
Mens doen
 ik kocht mijn horloge 2 jaar geleden bij S&C in Rotterdam en kwam binnen in een korte broek en op mijn Longboard, die ik netjes onder de trap mocht stallen
 de tweede keer kwam ik met mijn vrouw beide snel uit de sportschool in sportkleding, ook wederom top geholpen
 dus niks dan goeds van mijn kant
 het scheelt wel
 ik koop bewust bij een goede juwelier, inderdaad voor de service, de beleving, etc. Ook al is hij bij een grijze dealee goedkoper. Mijn ervaring is ook, als je dit open communiceert, ze het leuk
Vinden en een goede korting aanbieden.

Chapeau :clap: