Schade aan band na inkorten bij juwelier

Waarom niet eerst naar de juwelier teruggaan en dan je ervaringen delen en evt advies vragen? De juwelier heeft nu nog geen kans gehad te reageren en actie te nemen.

1 like

Zou hier ook goed ziek van worden.
Vandaar dat ik het liever zelf doe, dan kan ik hooguit boos op mijzelf worden als ik loop te prutsen.
Gelukkig nog niet gebeurd tot nu toe…

Precies, daar komen die beschadigingen vandaan. Wel lekker lomp gedaan moet ik zeggen, dat is totaal niet nodig als je de band inkort of verwisselt.

Is het horloge bij de online shop of juwelier niet in de doos bewaard maar dat het vlak op een tableau lag en er een ander tableau is opgelegd waardoor er druk op het horloge ontstaat en deze schade kan optreden.

Betwijfel of dit een schade door inkorten is. @Tikkertje is er geen foto bij het uitpakken gemaakt?

3 likes

Dat was ook mijn gedachte. Hooguit bij het neerleggen (al dan niet lomp) terwijl de band uit elkaar lag. Bij het inkorten kom je niet in de buurt van dit deel vd bracelet.

Ter illustratie :slightly_smiling_face:

2 likes

Ander vraagje, hoe heb je het horloge ontvangen?
Met originele doos of in een bubble plastic enveloppe?
Heb ook al zo’n schade gehad bij horloges die uit het verre oosten kwamen (seiko, casio) en
die zaten meestal zonder originele doos in zo’n
enveloppe. Voeg daar nog wat sorteermachines
aan toe en je raadt het gevolg al…

En als de band nu in 2 delen is gelegd, met de band omhoog naar de bezel?

Ik heb het met mijn (weliswaar Jubilee) band geprobeerd (zonder in 2 delen te leggen) en dan wordt het wel geraakt. En ik kan me indenken dat als je dat met de kast ondersteboven doet, om de band van de kast te halen en er teveel kracht op zet, dat dit mogelijk de uitkomst is imo.

Als vraag als advocaat van de duivel :sunglasses:.

Ik weet uiteraard niet hoe het met een dergelijke band zoals die van TS zou zijn.

Al met al kan ik me goed voorstellen dat het kut is.

Ik heb 1x een band laten inkorten en toen kreeg ik een stalen band met deuken terug. Waarop ik direct heb gereclameerd, want het was een nieuw horloge. Zegt mevrouw, maar dat hebben wij niet gedaan hoor meneer. Nou mevrouw, hij was tot 30 minuten geleden nog spiksplinternieuw en ongedragen.

Eindstand, ze hebben het zo goed mogelijk gerestaureerd. Niet heel netjes, maar ach. Door mekkeren kostte me teveel energie.

Ik wens TS in ieder geval sterkte met wennen aan de schade, mocht deze niet worden gerepareerd.

Kudos… Wat ongelofelijk sympathiek!!!

1 like

Dat is een andere aansluiting bij de endlink niet te vergelijken.

1 like

Duidelijk!

Held!! Ik word zo blij van dit soort reacties! :grin:

1 like

Oei. Wat een horrorverhaal. Ik heb echt een uur geleden een horloge besteld voor mijn moeder die 60 gaat worden. Nu hebben ze me netjes gebeld of ze de band op maat mogen maken. Nu zijn het simpele pushpins dus hoop ik dat dit een routine klusje mag zijn. (Morgen met ontvangst toch maar even controleren op schades) en voortaan gewoon zelf doen.

Maar ik zou inderdaad terug naar de winkel gaan. Ik heb dit zelf een keer gehad met mijn PRX. Heel stom heb ik die daar op maat laten maken door de juwelier en kwam ik er thuis achter dat er een kras op zat. Ook hoger op de band. Ik werd uitstekend geholpen en er werd een vervangende band geregeld.

En als ze moeilijk gaan doen, op het aanbod van Chris_EU ingaan!

Wat vervelend, ik zou zeker terug gaan. Ik neem aan dat juweliers hier vaker mee van doen hebben.

@ronp

Ik heb het getest. En het lijkt idd bijna onmogelijk of de endlink van de Seiko moet erg scherp zijn in de hoeken. En ik heb goed mijn best gedaan kijk maar naar de pushpin😂

2 likes

Dat kan normaliter helemaal niet. De schakels bij de lugs zijn juist de vaste schakels terwijl de schakels die er uit kunnen richting de clasp zitten.

Je ziet op deze foto dat de enige schakels die er uit kunnen midden op de band zitten. Ik heb al meer Seiko bracelets passend gemaakt dan me lief is, en dat is nog nooit anders geweest.

Op jouw foto lijkt het er op dat de bracelet over het scharnierpunt heen gebogen is naar de end link. Het ziet er uit alsof hij de watch head aan de band heeft laten zitten, maar dat daarbij de eerste schakel een groef kreeg van de inkeping op de end link.

Het horloge hoort bij binnenkomst in goede staat te zijn, en als ze een band inkorten moeten ze dit soort schade niet veroorzaken. Ik inspecteer altijd even bij het afhalen, als ik wat bij een AD koop.

Je had dat in de winkel moeten doen.

Maar ik zou zeker terug gaan, want dit is gewoon onzin. Zo hebben ze het niet af te leveren.

Helaas wel zo, want bewijs maar eens dat zij dat hebben veroorzaakt, etc etc.

Aan de andere kant scoor je voor niet heel erg veel een nieuwe band, dus de buil is ook weer niet volledig onoverkomelijk als ze niet willen steken of snijden.

Dat.

Je hebt dat niet goed genoeg getest. Ik wel.

Als je de schakels ver genoeg naar achteren laat klappen kom je vanzelf in die mode terecht, afhankelijk van hoe de bracelet ontworpen is. Zie hier hoe ik een foutje met een Yema maakte.

2 likes

Zo te zien heb jij een solid endlink en geen scherpe holle endlink en de aansluiting is anders. Maar goed het lijk dat ik mijn standpunt probeer te verdedigen dat is niet zo ik bedoelde het goed voor TS.

De schade die je toont is heel anders.

Wat is dat toch met het in twijfel trekken van het verhaal van de TS?
Je hoeft verdomme toch niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat het zo wel kan gebeuren?
Misschien heb je zelf weleens een bandje gedaan en is het niet gebeurd, chapeau :clap:t3: maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand anders met 1000X meer ervaring dan jou het niet kan overkomen?
Zelf heb ik tientallen bracelets gedaan en heb het ook nog nooit gehad maar je ziet gewoon dat dit wél op die manier gebeurd kan zijn.
Zo niet, dan ben je gewoon een eigenwijze :poop:

5 likes

Een keer slikken, weer doorgaan en de volgende keer zelf doen.
Ga anders in op het aanbod dat hier gedaan is en dan de volgende keer weer slikken als je de band zelf beschadigt.
Banden blijven niet in nieuwstaat.

1 like

Dat de schade ontstaan is bij de juwelier, dat kan. Maar TS heeft het over schakels verwijderen bij de lugs, dat kan helemaal niet, dat wordt weersproken, verder niet. Ik heb hetzelfde horloge hier liggen en als ik de band terugduw tegen de endlinks dan moet ik echt grof geweld gebruiken om die schade te veroorzaken, anders krijg je alleen wat krasjes/veegjes, niet van die happen eruit. Dus wat kan de juwelier gedaan hebben bij het verwijderen van een paar pinnetjes dat dit het resultaat is?

Op welke manier dan?

3 likes