OK dan.
Ik durf zeker met de Mark XVIII te gaan zwemmen! Ik maak mij, met de info die we van Andre hebben gekregen, geen enkele zorg over (indien de XVIII net zo uitgevoerd is als het oude model).
De reden hiervoor heeft werkelijk niets te maken met de WR rating. Als je die volgt kun je met vrijwel alle horloge duiken (vanaf 30 meter WR). Wie komt er tenslotte ooit dieper dan 30 meter?
Waar het mij om gaat is dat de afsluiting van de kroon zodanig uitgevoerd is dat, slijtage het seal voorkomen wordt en dat deze extra aangedrukt wordt bij het dichtschroeven van de kroon.
Omdat ik niet diep kom, maak ik mij verder geen zorgen over mogelijke vervorming van de kast en extra belasting van de afdichtingen van de bodem en het glas. De seals zijn getest voor minimaal 60 meter en staan in principe niet bloot aan krachten of slijtage. Pas als het horloge iets bijzonder doormaakt (misschien een val of zo) zou ik evtl. gaan twijfelen hierover.
Ik weet dat bovenstaande reactie honende reacties gaat uitlokken van allerlei figuren die het er niet mee eens (willen) zijn. Dat is prima.
Sterker, ik zou iedereen aanraden om vooral zijn eigen mening te vormen. Doe ik al mijn hele leven met succes.
Ps @Ron-W: hoe pas je de titel aan? Kan ik dat zelf ook? Ik zie dit vaak bij verkoop topics en zou dit ook willen kunnen.