Scrubsaurusrex' Fortis Fiesta

Het is weer zo ver! Sinds mijn ode aan de Cosmonaut van een paar maanden terug heb ik er 2 bij gekocht en die verdienen ook een plekje in de spotlight. Ik heb een weekend vrij en in plaats van mijn vriendin ook nog even te zien kies ik ervoor om jullie te gaan spammen met plaatjes van mijn Na’s.

Voor de algemene geschiedenis van het merk verwijs ik jullie vriendelijk door naar mijn vorige topic:

Mocht je hier enkel zijn voor de TLDR + foto’s, veel plezier met scrollen.

De TLDR: Fortis is cool.

De Stratoliner

Het is moeilijk om iets concreets te zeggen over de geschiedenis van dit model omdat er een stukje verloren is gegaan na meerdere eigenaren van het merk. Wat we in ieder geval wel zeker weten is dat de Stratoliner werd geintroduceerd in de jaren '60. Dat lijkt overigens meer op een Datejust hommage dan het horloge dat ik heb gekocht.

De huidige Stratoliner schijnt bedoeld te zijn voor piloten die alleen het voor hun noodzakelijke op de wijzerplaat willen zien, of dat vroeger zo was betwijfel ik. Op WUS speculeert men dat het ook voor de Boeing 307 Stratoliner had kunnen zijn. Als ik zo kijk naar de jaren '60 variant lijkt het minder met piloten te maken te hebben en meer voor de passagier bedoeld te zijn. De Boeing 307 was namelijk het eerste vliegtuig in commerciële dienst met een drukcabine. Naast zo’n duur ticket en risico hoort dan wel een patserig horloge, die gasten deden geen toolwatch om. Het voorgenoemde design idee lijkt dus vanaf de jaren '80 echt van toepassing te zijn.

Het toolwatch design van mijn jaren '80 model lijkt de inspiratie te zijn voor de Cosmonaut die in de jaren '90 zou volgen.

Sergei Volkov met een Cosmonaut en een Omega X-33

Als je naar de Stratoliner kijkt zie je de roots van de Cosmonaut duidelijk in de layout en de designkeuzes. Latere stratoliner modellen hebben simpele strepen als indexen om het clean te houden maar de eerste variant heeft numerieke indexen om de tijd aan te geven. De numerieke wijzerplaat is nu naar de Cosmonaut gegaan en de Stratoliner is inmiddels wat cleaner (saaier).

Stratoliner, Official Cosmonauts Chronograph en de Amadee 18

Nu ik er eentje uit de jaren '80, '90 en 2018 heb vind ik het wel ontzettend vet om te zien hoe ze dit design al zo lang gebruiken zonder al te grote veranderingen. Ze hebben de afwerking verfijnd en verder was het wel prima. Elke generatie was een nieuwe stap naar de ultieme toolwatch. If a design works, don’t fuck with it.

De Cosmonaut naast Ome Strato

Voor de latere modellen kwam een andere wijzerplaat die ik er ook bij heb gescoord. De wat saaiere indexen dus. Als ik de juiste wijzers kan vinden gaat mijn Stratoliner er zo uit zien:

image

Ik vind hem zo een beetje Sinn DNA hebben. Ik kan ieder geval goed aankloten met de configuratie en ga ook kijken hoe die rode wijzers staan bij de numerieke indexen. Die wijzers zijn overigens rete zeldzaam dus het gaat een best project worden.

Net als bij mijn vintage Cosmonaut is een deel van de charme hoe draagbaar hij is ten opzichte van zijn moderne variant met een diameter van 38,5mm tegenover de 42mmx51mm moderne Stratoliner. Dit is overigens wel een ding waar ik inmiddels overheen ben gekomen maar dat komt bij de Amadee 18 ter sprake. Deze draagt heerlijk op de smalle pols en dat is in huize Scrubsaurus prioriteit nr. 1.

Dankzij de drilled lugs en 20mm lugwidth zal dit horloge ook fungeren als een ontiegelijke bandenslet.

Zoals je waarschijnlijk wel op de foto kan zien is het een dikkertje. Er zit een Lemania 5100 in en gebold glas dat boven de tachymeter bezel uitsteekt. Het glas compenseert wel aardig voor het uurwerk want als het een plat saffierglaasje was geweest denk ik dat het tin effect alleen maar erger was geweest. Nu doet het me meer denken aan de Sinn 356, waarbij de compacte diameter en het bolle glas goed samenwerken om het geen tinnetje te maken.

Het is aan de kast te zien, en gezien de leeftijd logisch, maar dit horloge heeft echt geleefd. Een leuke bijkomstigheid is dat ik bij het afhalen van dit horloge de eerste eigenaar heb mogen ontmoeten en die heeft hem ook echt bij alles gedragen. Nadat ik een beetje de honeymoon phase uit ben gaat deze dan ook weg voor een full service.

De wijzerplaat heeft ook hier het speelse kleurrijke element bij de minute tracker. Dit is iets dat ze bij de moderne horloges nog wel kunnen verbeteren, beide vintage horloges zijn toolwatches maar ook gewoon grappig om te zien. Ik mis het typische Fortis groen met oranje, veel nieuwe modellen hadden saaie witte wijzers zonder extra kleuren. De nieuwste Flieger modellen gaan wat dat befreft de goede kant op. Een bonus dingetje trouwens, kijk even naar de evolutie van het Fortis font tussen Stratoliner en Cosmonaut.

En de caseback van de Stratoliner heeft ook nog de oude Fortis kroon.

Dan nog even wat overige foto spam want ik ben inmiddels wel uitgeluld.

De Amadee 18

En door! Dan komen we nu aan bij NA nr. 2, de Amadee 18.

Dit is het eerste Mars horloge, gemaakt in samenwerking met het OeWF (Austrian Space Forum). Het OeWF dient als een communicatieplatform tussen de professionele ruimtevaart en het publiek. Om dit horloge te testen hebben ze hem meegenomen naar de Mars simulatie in de woestijn in Oman tijdens meerdere experimenten om te testen of het leven op Mars mogelijk is. Dit laten ze ook trots op de wijzerplaat zien.

Elke lijn in het logo staat voor een geslaagd experiment en de verschillende tinten oranje en rood voor de zonsop- en ondergang op Mars en de Aarde. Waarom ze dit op de secondewijzer hebben gedaan weet ik niet maar het idee is leuk. Als ik het design had gedaan had ik dit echter liever op een GMT subdial geplakt (die dit horloge overigens niet heeft).

De kast is de B-42 kast en die werd voor het eerst geintroduceerd in 2001. Ze gebruiken die kast zelfs nu nog voor de Amadee 20. Dat is trouwens ook de kast waar een astronaut destijds een spijker met zijn horloge weer vast sloeg.

Het is geen klein horloge met een diameter van 44mm en een lug to lug van 53mm maar het is nog draagbaar om mijn pols van 16,5cm. Door de passende Cordura zit hij erg form fitting onder de pols maar als amateur fotograaf vind ik het altijd bijzonder ruk als ik het horloge alleen maar zijwaards neer kan leggen voor foto’s. Die band is dan ook nog eens extra stevig vastgezet via het schroefsysteem op de B-42 kast zodat je nooit risico loopt om je horloge te verliezen.

Het glas is op typische Fortis wijze ook voorzien van AR coating aan de binnen- en buitenzijde van het glas. Top-down kijk je zo door het glas heen en als je er anders naar kijkt zie je de stukjes paarse gloed. Aan de zijkant zie je ook nog het schroefsysteem.

Verder hebben we, ondanks dat het een ruimte voor Mars is, waar we voor zover als wij weten, niet veel zullen zwemmen, een waterdichtheid van twee. honderd. fucking. meter. Als ik een horloge voor het einde der tijden zou moeten kiezen, dan zou dit hem zijn. Hij kan echt alles hebben. De PVD coating is ook geniaal. Ik heb 1x gepoogd om de band te wisselen, schoot uit met de schroevendraaier tegen de kast en hij ziet er nog steeds als nieuw uit.

Ondanks de maat is dit inmiddels mijn meest gedragen horloge. Je weet toch hoe je met een duur horloge om de pols altijd je arm even een beetje op en neer doet en de ‘‘poepoe, zo he’’ doet? Dat is gewichtsmatig op de eerste dag gewoon een workout met deze. Het is zo’n robuust horloge en dat gewicht is er ook naar. Daarom is de Amadee 20 ook in titanium. Toch vind ik het gewicht van dit model geen minpunt. Elke extra gram van dit horloge voelt gewoon als pure kwaliteit. Ik heb hier, formaat terzijde, niks negatiefs over te zeggen.

Hoewel ik al een fan van het merk was, is dit wel een gateway drug geweest voor mij. Dit heeft de deur geopend naar zo’n beetje elke moderne Fortis. Als ik deze om de pols kan hebben, kan ik ze in principe namelijk allemaal hebben en ik sluit ook niet uit dat er nog eentje van de nieuwste Flieger lijn in komt.

Ik vind dat ik jullie inmiddels wel weer genoeg heb lastig gevallen met mijn NA’s dus ik knal nog wat overige foto’s erin, dank jullie voor het lezen en wens jullie een fijn weekend.

Cheers!

92 likes

VLDR! Very long, did read! Leuk verhaal :slight_smile: Die Strato in 38mm zou voor mijn vrouwenpolsjes ook een mooie zijn!

3 likes

Fraaie uiteenzetting van hele gave horloges, chapeau!!!

1 like

Top Ruben!

1 like

Lekker hoor!

1 like

mooie klokken en verhaal … :blush::+1:

1 like

Mooi en mooi! Die corduraband is ook echt een perfecte match!

1 like

Heerlijk!!

1 like

Haha held!

Dank allemaal!

Ik hoor het wel als er ooit een brand ambassador nodig is in NL :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

En die foto’s :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

3 likes

Idd…prachtige foto’s! :ok_hand:

1 like

Wat een super gaaf en mooi spulleke zeg! Wauw.
Gefeliciteerd kerel. Heel gaaf.

1 like

Prachtig die horloges! Verhaal ook!

1 like

Zo dan, lekker stukje leesvoer zeg.
Prachtige horloges en dito foto’s :ok_hand:t3:

1 like

Leuk verhaal en mooie foto’s :+1:

1 like

Mooi verhaal en uiteraard foto’s.

Je kiest ons boven je vriendin? :scream: :facepunch: :sweat_smile: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik heb een weekend vrij en in plaats van mijn vriendin ook nog even te zien kies ik ervoor om jullie te gaan spammen met plaatjes van mijn Na’s.

2 likes

Mooi verhaal, Ruben! Genoten van het verhaal, echt prima geschreven en je foto’s zijn ook weer top, zoals altijd :sunglasses: Deze gaat in de HF ‘bookmarks’.

2 likes

Gaaf hoor, prachtige horloges!

1 like

Mooi verslag alweer Ruben. Hulde! Ik vind het altijd fijn te zien dat iemand een bijzondere voorliefde heeft met een bepaald merk. Je kan zelf 44mm kasten met de mantel der liefde bedekken :innocent:
Toegegeven die Amadee 18 is echt cool.

Zou ikzelf niet doen. Hoewel ik fanboy ben van de Sinn look vind ik het altijd zonde om de originele configuratie van een horloge te vervangen.

Mooie foto’s maak je ook :slightly_smiling_face: :+1:

2 likes

Mooi verhaal en foto’s! Bedankt daarvoor en veel plezier ermee.

1 like