Review: 2 Jaar met de Fortis Official Cosmonauts Chronograph

Ongeveer anderhalf jaar terug heb ik in al mijn blijheid een topic over dit horloge gemaakt met foto’s die ik tegenwoordig abominabel zou noemen en een informatieloze tekst. Ik wil dat nu graag even rechttrekken. Dit horlogemerk is erg ondergewaardeerd in het huidige horlogegemeenschap, so let me educate you.

Het betreft de Fortis Official Cosmonauts Chronograph, die ik destijds dubde als ‘die andere spacewatch.’

Een stukje geschiedenis

Fortis is opgericht in 1912 door de heer Walter Vogt. In 1926 werkte Vogt en dus Fortis samen met de uitvinder van het eerste automatische horloge, John Harwood om de eerste massa geproduceerde polshorloges de wereld in te brengen.

Het schijnt dat de beste mensen bij Fortis zelfs de potentiële voorgangers op de Swatches die mensen tot op de dag van vandaag verzamelen zijn. Ze zijn daar ook erg subtiel over op de website.

Sinds 1994 is Fortis de officiële leverancier voor horloges aan de ROSKOSMOS maar dit is niet wanneer ze voor het eerst meededen aan het leveren van horloges aan astronauten. In 1962 ging Rolf Vogt, de zoon van de oprichter van het merk, naar Amerika om een Spacematic aan het destijds jonge NASA te geven.

Voordat ze mensen de ruimte in stuurden met dit horloge werd hij natuurlijk rigoureus getest, maar mijn favoriete onderdeel van deze toolwatch was ongepland. Het schijnt dat één van de astronauten aan boord van het schip tijdens onderhoud zijn hamer was vergeten. In plaats van teruggaan, dacht hij ‘fuck it. Ik heb een tank om m’n pols, waarom niet die gebruiken?’ En zo deed hij het horloge af, en hamerde hij wat schroeven ermee in.

Indien dit kleine stukje geschiedenis je aanspreekt raad ik je van harte aan om meer over het merk op te zoeken want ze hebben erg veel gedaan en deze paar alinea’s doen het merk eigenlijk tekort. Op hun site is het meeste kort en bondig te vinden.

De Cosmonaut

Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat dit de enige echte keeper in mijn verzameling is. Het is de enige die de grote opruiming van 2020 heeft overleefd en dat heeft een verdomd goede reden. Dit is een geweldig ding. Laten we maar aftrappen met de specs voordat ik mijn lofzang over dit horloge voortzet.

Met een diameter van 38mm is het voor mij, als lid van de smalle polsenclub, een harstikke draagbaar horloge. Door het Valjoux 7750 uurwerk is het wel een dikkertje, met een dikte van 14mm. Verder is hij ook nog eens 200m waterdicht en indien het nog niemand opgevallen was, het is ook een chronograaf :slight_smile:

Welk prijskaartje zouden jullie aan een horloge hangen dat deze specs heeft en bij een merk hoort dat ruim 100’000 keer de ruimte in is geweest? Ik kan een ander ruimtehorloge noemen van 5000,-. Voor dit minder bekende merk misschien dan 3000,-? Nee dus. Dit horloge heb ik gekocht voor 850,- en kan je op chrono ook nog oppikken voor tussen de 1000 en de 1500. Bang for f*cking buck noemen ze dat.

Nou is de huidige Cosmonaut een stuk duurder met een listprijs van CHF3150, maar wat mij betreft heb je dan nog steeds een goede deal. Die kan je dus ook nog als hamer gebruiken, lekker multifunctioneel. Probeer dat maar eens met je speedy :wink:


Het huidige model, plaatje geleend van Fortis Watches.

Mijn Cosmonaut komt uit begin 2000 en dat zie je er niet vanaf. Op deze druilerige dag is het licht niet optimaal maar je ziet nog steeds dat dit horloge voor zijn 20 levensjaren in harstikke goeie conditie is. Dat komt niet omdat ik er voorzichtig mee ben, verre van, maar gewoon omdat dit horloge echt overengineered is voor de prijs die je betaalt.

Daarnaast heb je ook nog eens een schroefkroon en geschroefde pushers.

De band heeft de Fortis kroon en een spacesuit extension.

Na 2 jaar blijf ik ervan kijken hoe goed de afwerking is op dit horloge en ik kan ook niet vaak genoeg zeggen dat dat nota bene is op een horloge dat 20 jaar oud is. Ja, de inkt is ervanaf en ik ga deze zeker niet als hamer gebruiken maar ik heb andere horloges van hetzelfde jaar gehad waar ik mijn handen niet eens mee durfde te wassen (looking at you, Breitling).

Nou heb ik het wel steeds over hoe geweldig dit horloge wel niet is, maar heeft hij ook minpunten? Ja dat heeft ie zeker. De grootste heeft dan ook te maken met de leeftijd. Dit horloge is voorzien van dubbelzijdige AR coating en hoewel je meestal gewoon door het glas heen kan kijken, valt er wel meteen iets op wanneer dat niet kan:

Je ziet al redelijk snel wanneer het horloge echt gebruikt is. Nou is het zelden echt storend, maar wel een minpuntje. Daarnaast is het comfort van de stalen band niet optimaal, hij glijdt veel over de pols. Zelfs als je hem goed op maat hebt, tenzij je zo iemand bent die graag de bloedsomloop naar je hand stopt zal je niet snel een lekkere fit vinden met deze band.

Dat is overigens helemaal ok. Dit horloge is namelijk een flinke bandenslet en hoeft wat mij betreft nooit op staal.

Daarbij naderen we ook het eind van deze review/lofzang van de Cosmonaut. Ik laat jullie achter met mijn favoriete bandenkeuzes en foto’s van dit horloge. Eigenlijk het liefst een MN of een NATO en staal omdat het lekker fotogeniek is.

Voor degenen die het tot hier hebben gehaald; bedankt voor het lezen, al helemaal met deze eerste poging want ik ben nog lerende. Ik zou graag meer willen schrijven over de wat meer ondergewaardeerde horloges die bij me langskomen zoals ik ook bij de Citizen heb gedaan. Het lijkt me leuk om ook iets positiefs bij te dragen aan het forum. Indien dat jullie ook leuk lijkt, kies dan hier een optie voor de volgende!

  • Doxa SUB300 COSC
  • Rolex Explorer II 16570

0 stemmers

84 likes

Fijne foto’s en verhaal! :+1:

1 like

Leuk topic en errrgg fijne foto’s. Gaaf horloge ook! Dank hiervoor.

Volgende over de Doxa graag. :ok_hand:

1 like

Mooi man. Heerlijk, zorgeloze beater. Ééntje die niet in het standaard rijtje thuis hoort.
Lekkere plaatjes ook :ok_hand:t3:

2 likes

Goed topic weer!

Dat doe je zeker blije dino!

3 likes

Tof verhaal en gruwelijke foto’s :heart_eyes:

:muscle:t2:

Die van mij is momenteel naar Kunke voor een service beurt.

4 likes

Jammer voor ons :joy: Super leuk verhaal, en ondertussen weet je ook wel hoe ik over dit horloge denk volgens mij :joy:

2 likes

Vind t een mooi ding, erg mooi.
Op staal wel er gaaf hoor, geen must nee maar poe!!!..

Leuke review , nu snel weer om de pols en genieten van deze mooie beater.

2 likes

Lekker leesvoer Ruben. Super review en ditto foto’s! :ok_hand:

Lovely jubbly :sunglasses:

2 likes

3 likes

Leuke review Ruben en prachtige foto’s. Voor meer en uitgebreidere info is het jubileumboek 100 jaar Fortis (2012) een aanrader voor de geïnteresseerden.

2 likes

Als hamer, check!!

10 likes

Godsamme lekker topic ouwe :ok_hand:

Zie dat ik er een hands-on concurrent bij heb. Vet horloge, vet topic en vette plaatjes. Heerlijk.

3 likes

Leuke review! Ik heb zowel de time-only als de Lemania-chrono gehad en ben wat minder lyrisch over de bouwkwaliteit dan jij. Ik zou zeggen: ‘gewoon dikke prima’, als je verlies van je lume pip en verf op de tachyring voor lief neemt. De uitstraling en het verhaal erachter vind ik onbetaalbaar!

Dit was die van mij, tijdens een reguliere werkdag op de maan:

8 likes

… hier ook een fan!!!

8 likes

inspirerende tekst en foto’s :ok_hand:
mooi topic :+1:

1 like

Prachtige foto’s en een erg leuk verhaal!

1 like

Leuk geschreven! Dank! :pray:

1 like

Interessant verhaal en werkelijk prachtige foto’s.
Groeten van z’n neef :wink:

10 likes

Mooi !!

1 like