Seagull 1963 origineel of nep of replica

Beste forum leden,

De Seagull 1963 is een horloge dat tientallen jaren geleden is gemaakt. Volgens mij is met de 50ste verjaardag van seagull deze versie opnieuw uitgebracht.
Op internet zijn er nu allemaal verschillende versies te vinden. De verschillen die ik kan vinden zijn het aantal juwelen die erin zitten en de chinezen tekst die erop staat.
Er zijn 2 sites die ze verkopen (voor zover ik heb gezocht), maar welke versie is nu de echte of de nieuwere versie?

http://www.watchunique.com/featured/seagull-1963.html
http://www.longislandwatch.com/Seagull_1963_Airforce_Watch_s/1903.htm

De foto hieronder is van de seagull site zelf

Geen nep, maar re-issue.
Geinig ding, dat ook hier grif is gekocht op HF.

1 like

zijn er veel verschillende re-issues waar ik naar zou moeten kijken?

Volgens mij zijn er meerdere versies, die niet allemaal door sea-gull zelf zijn gemaakt. Ik heb er een van watchunique en ik meen dat dit (een van) degene is die niet door sea-gull is gemaakt.

De standaard versie is voorzien van acryl glas en gesloten achterdeksel.
Je kunt ook saffierglas kiezen en een doorkijk deksel.
Zelf heb ik de standaard versie en deze bevalt prima.

1 like

Waar zitten de verschillen tussen degene die door seagull zelf zijn gemaakt en degene die door andere (weet niet welke bedrijven) zijn gemaakt?

1 like

Neppers van Chinese horloges zou wel een grap zijnā€¦:slight_smile: Beetje dubbelop zeg maar

3 likes

Ik weet het niet heel goed, want ik heb het ook alleen maar ergens gelezen. Maar volgens mij worden de versies met acryl glas door iemand gemaakt die ook actief is op watchuseek en zijn de versies met saffierglas origineel door sea-gull geleverd.

Weet iemand waar je dit horloge kan kopen tegen een goede prijs? of verkoopt iemand op dit forum het toevallig?

De prijs op watchunique voor de 37mm versie (ook 42mm leverbaar) lijkt mij prima.

1 like

Er is nog een leverancier, https://www.poljot24.de/catalogsearch/result/?q=1963, die verschillende versies (maten, glas, etc.) verkoopt. Ik heb er veel goede berichten over gelezen, hoewel hij iets duurder is.

Watchunique heeft trouwens ook goede service, hoewel de communicatie soms wat stroef gaat. Ik heb de mijne daar gekocht en uiteindelijk weer naar teruggestuurd ook. Netjes geld terug gekregen.
Waarom teruggestuurd? Zie hier.

1 like

Kan poljot24 zeker aanraden, laatst de 42mm besteld. Goede service en snelle bezorging uit Duistland. Voor welk model ga je?

De 37/38 mm heeft toch wel mijn voorkeur aangezien ik een pols van rond de 17cm heb. voor de achterkant heb ik denk liever eentje van glas. Dan kan ik het mooie uurwerk bewonderen.

3 likes

Het is altijd lastig te zeggen wat nu de beste uitvoering is. Feit blijft dat het een reissue is van een horloge waar ook nog discussie over is wat het echte origineel is. Acryl of saffier, gevulde ster of lege ster, 37mm of 42 mm, driehoekige of vierkante indices, wit, zwart of panda dial, 21 of 19 jewels, verschillende Chinese tekst op de dial Keuze te over. Ik raad aan om de versie te kiezen waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Zolang het uurwerk van Seagull komt, want dat is gewoon prima voor de prijs.

Hoewel het origineel natuurlijk een dichte caseback had, raad ik ook de display caseback aan als je in het uurwerk geĆÆnteresseerd bent. In het laatste deel van het volgende Youtube filmpje heeft iemand de caseback eraf en legt de werking van wat hoofdcomponenten uit in dit specifieke horloge:

https://youtu.be/_vhc4OPPX5Q?t=8m50s

1 like

Ik heb toen de 37mm/acryl gekozen omdat hij het dichtste bij het origineel ligt, maar ook omdat ik de verhouding tussen wijzerplaat, wijzers en subdials mooier vind. Hij draagt trouwens wel iets groter dan je zou denken. En inderdaad, dit uurwerk verdient een zichtbodem.

Algemene tip: neem de tijd om hem te controleren en testen. Ik had dus die ene slechte tussen de 1000-en goede. Vooral de chrograaffuncties, het opwinden en de wijzerplaat (ik had dus een haartje onder het glas). Het web zegt: als er iets mis is merk je het binnen een dag, als na die dag alles goed werkt dan zit je voor jaren goed.

2 likes

Dit is een foto van het origineel (Collectie Sea-Gull, niet te koop :wink:):

Dus geen van alle is ā€œechtā€. IMHO zou ik desalniettemin gaan voor de 37mm champagne met acryl. YMMV.

3 likes

Heb de saffierglas-en-doorkijk-achterkant ook bij Poljot24 weg.

Goede service, betrouwbaar adres en hij doet er meestal extra banden bij.

4 likes

Ook ik heb zeer goede ervaringen met Poljot24

zijn de wijzers eigenlijk ā€˜ā€˜blue heatedā€™ā€™

Nee, gewoon geverfd. De wijzers van de 1963 zijn niet de mooiste.