Seiko 6105-8110 geserviced

Leuk, ik heb hetzelfde horloge ook van mijn vader gekregen en op laten knappen. Is er met het horloge van Bart gedoken?

4 likes

Daar bedoel je mee dat je een aantal aftermarket onderdelen hebt laten plaatsen? M.a.w. dat je het horloge van je vader hebt laten verpesten. :confounded: :-1: Zo zonde.

Heel mooi verslag en het was ongetwijfeld de juiste keuze om het horloge origineel te houden! :smile: :+1: Er wordt helaas heel veel gerommeld met deze horloges. :slightly_frowning_face: Wat betreft de zwarte plekjes in de lume: vrijwel alle originele exemplaren hebben dat. Het is tegenwoordig verdacht als de lume die plekjes niet vertoont. Dat is meestal een indicatie dat de wijzerplaat en wijzerset vervangen zijn door aftermarket onderdelen.

Zie ik wel goed dat het pennetje die de kroon op z’n plaats moet houden afgebroken is?

Nee, daarmee bedoel ik dat het uurwerk service heeft gehad en dat het glaasje en de pakkingen zijn vervangen. Verder niets.

De wijzerplaat en wijzerset zijn nieuw, dan wel opnieuw opgemaakt/relumed, dus wat je zegt klopt niet. Tenzij je vader dat al heeft laten doen toen het horloge nog in zijn bezit was.

Jouw bewering is onjuist. Lees dit, als je wil: Oer-turtle Seiko 6105-8110 opgeknapt!

1 like

Lekker blijven volhouden Sjoerd. Het horloge is ooit op z’n minst voorzien van nieuwe lume. Vergelijk het even met het originele exemplaar hierboven en met mijn eveneens originele exemplaar uit 1974:

1 like

Mijn horloge is in betere staat, dat klopt. Maar het is helemaal origineel op de band, het glaasje en wat vervangen uurwerkonderdelen na. Je hoeft het niet te geloven.

Betere staat? :joy: Okay, dus een horloge is volgens jou in betere staat als hij er nieuwer uitziet door aftermarket onderdelen? :joy: Ik heb honderden uren in onderzoek zitten naar dit specifieke model, dus ga mij niet de les lezen over originaliteit en staat. :-1:

1 like

Heren,

Laten wij het gezellig houden s.v.p.
Ik heb dit topic niet geplaatst om elkaar af te z…ken.

Alvast bedankt, Aad

11 likes

Beste Aad,

Dit is een forum, hier mag gediscussieerd worden.

Groet,
Jurtz

Ik raak er licht geemotioneerd door. Prachtig om te zien hoe oude horloges toch flink te servicen en te verbeteren zijn! En wederom een oude Seiko, die weer jaren mee kan. Heerlijk.

3 likes

Heel mooi gedaan @Aad57 :+1:

Zijn de gebruikte onderdelen ook origineel, zoals het glas, balans etc?

1 like

De beste indicatie voor het spotten van originele lumen is de structuur niet de kleur. Als er nooit vocht in het horloge geweest is kan de originele lumen nog best goed wit zijn.

4 likes

Daar ben ik het niet mee eens Daniel. Hoewel jij overduidelijk heel veel van Seiko weet, heb ik heel veel tijd gestoken in onderzoek naar de 6105-8110 en ik weet 100% zeker dat die lume niet ± 46 jaar oud is.

Het blijft mijn voorkeur, maar soms is origineel niet meer te krijgen, of zo duur, dat je je moet afvragen of het dat waard is.
Het glas is dus after market van KVW, welke toch wel erg dicht in de buurt van het origineel komt.
De balans komt uit een 6106 uurwerk, wat hetzelfde partnr. heeft.
Je moet roeien met de riemen die je hebt. :slight_smile:

4 likes

Mooi verslagje, thanks! :+1:

2 likes

Aad wat leuke " traktatie" :star_struck: met een zo gaaf verslag :clap: :clap: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:
image

1 like

Pennetje zit er gelukkig nog wel, is alleen niet zichtbaar op de foto.

1 like

Die kast van jou ziet er anders toch aardig opgeknapt uit… als je hem vergelijkt met de andere twee exemplaren.:shushing_face: