Oer-turtle Seiko 6105-8110 opgeknapt!

Alweer zo’n twee jaar geleden dat mijn vader tot mijn grote verrassing met zijn oude duikhorloge op de proppen kwam. Pa had het horloge in de late jaren ’70 bij zijn duikuitrusting gekocht en het tot in de jaren ’80 als zodanig gebuikt. Na beeindiging van zijn hobby heeft hij het horloge aan zijn vader -mijn opa- gegeven. Als klushorloge.

Het originele rubberen bandje is niet zo lang meegegaan waardoor mijn opa het horloge, head only als een soort zusterhorloge, in de borstzak van zijn overall heeft gedragen. Om de pols had de schade waarschijnlijk groter geweest, nu zaten er alleen krassen en restjes houtmenie of beits op de kast en het glaasje. De bezel is wonder boven wonder redelijk netjes gebleven.

Dit is een foto van het horloge met duidelijk de krassen en op een nato.

Hier zie je de krassen nog iets duidelijker, lijkt wel matglas.

Ik heb op www.watchsleuth.com gekeken en het horloge zou in april 1974 gemaakt moeten zijn. In Japan. Mijn vader was toen 22 en het is ruim 10 jaar voor mijn geboorte. Het was heel makkelijk, maar het geeft mij een bijzonder gevoel om dit soort dingen te weten te komen. Het idee dat mijn vader een praktisch duikinstrument kocht dat veel later populair zou worden onder verzamelaars en nu zo speciaal is voor mij.

In december vorig jaar had ik dit horloge al even in mijn voorstel topic laten zien en ik kreeg toen verschillende leuke reacties en ook goede tips om het horloge een beetje op te knappen. Zo dacht ik dat het glaasje van plexi was, maar vertelde @koekoek dat het mineraal glas betrof. En van @Utrecht2 kreeg ik de tip om eens bij kleinvintagewatchparts op ebay voor een nieuw glaasje te kijken en bij wjean voor een bandje. Beide vrij snel gekocht en en op het horloge laten zetten. Het resultaat mag er wezen, als zeg ik het zelf.

Inmiddels loop ik dus al maanden -regelmatig- met dit horloge om de pols en vond ik het tijd om een update met jullie te delen. Het nieuwe glaasje geeft een mooi helder zicht op de wijzerplaat die er nog heel netjes uitziet. Het bandje maakt het compleet. Ik ben voor de waffle strap gegaan omdat mijn vader zei dat hij deze ook ooit had. Zo dicht mogelijk bij het origineel, inclusief de houtmenie vlekken van mijn opa. Zo trots :sunglasses:

51 likes

Geweldig. Veel plezier met dit horloge! Naast het mooie verhaal, ook een heel mooi horloge.

Leuk dat dit topic nu net voorbij komt. Ik heb vorige week ook een duikhorloge op zolder bij mijn ouders gevonden. Zal binnenkort wel een foto posten.

3 likes

Prachtig! Draag hem met veel plezier! Leuk hoor dit soort horloges en verhalen!

2 likes

Wat een leuk verhaal. Wat een nieuw glaasje al niet doet met een horloge! Is er verder niets aan de kast gedaan, hij ziet er nog zo ‘gaaf’ uit. Heel veel plezier ermee!

2 likes

Geweldig om te lezen. Goede staat nog zo op het oog! :+1:

2 likes

Fantastisch @Sjoerd :grinning:
Mooi dat je dit hebt opgepakt en blij dat je wat tips hier kon krijgen. Hij is schitterend geworden👍🏻.

Toevallig afgelopen weekend weer paar dagen omgehad; bij mij zit hij op een wjean chocolatebar strap…:wink:

Genieten maar, ook vanwege je verhaal!

2 likes

Zonder het verhaal al een klassieker, maar mét een heuse topper! :heart_eyes:

2 likes

well done.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Fantastisch!! Is een eerbiedwaardig horloge geworden!!
Een horloge met een familiaire geschiedenis!!
Draag hem met fierheid. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi verhaal, geniet ervan!

1 like

Thanks, nee verder niets aan de kast gedaan. Alleen gebruikt voor duiken en daarna voor klussen, maar zat dan in een borstzak. En voordat ik het horloge kreeg, lag het bijna 20 jaar in een kast. Gelukkig! :sweat_smile:

1 like

Heel mooi resultaat :+1:

1 like

Wat een mooi horloge! Ff gecheckt op eBay voor mezelf… Prijzig ding ook (damn)!! Geniet er van. :+1:t3:

1 like

Een horloge om nooit meer weg te doen! Prachtig met het verhaal erbij!

1 like

Die wijzerplaat ziet er nog onwijs goed uit voor de leeftijd! Zeker als hij echt in actie is geweest.

1 like

Gaaf hè? Dankjewel, en dus ook voor de tip. Hier ga ik nog heel lang plezier van hebben :+1:

1 like

Bedankt, mooi gezegd weer. Ik draag het horloge met heel veel “fierheid” :smiley:

Heb precies dezelfde gehad maar zooooo stom weggedaan. Gefeliciteerd met deze unieke vonst.
En gezien de historie koesteren en zeker nooit wegdoen.

Bram

1 like

De wijzerplaat is inderdaad top. Alleen de wijzers hebben wat corrosie aan de randjes (moeilijk te zien hoor).

Iemand een idee hoe verdere achteruitgang door corrosie tegengegaan kan worden? Is er bijvoorbeeld een onzichtbare manier om plaat en wijzers te conserveren? :face_with_monocle:

Ik bied €300 :wink:

1 like