@Aad57, kom er maar in…
Wanneer is het horloge voor het laatst onderhouden?
Dat weet ik niet. 2 weken geleden over genomen, de verkoper kende de onderhoudsgeschiedenis ook niet.
ai… Aad kan er zeker wat mee. Tip.is wel om de chrono altijd te laten lopen bij vintage chronos al is er nog wel verdeeldheid wat nu beter is, niet laten lopen of wel. Maar het geregeld gebruiken verhoogt in ieder geval de slijtage.
Ik had er al wat over gelezen ja. Moeilijk om te beslissen welke kant nu te geloven inderdaad. Ik ga Aad een berichtje sturen. Dank!
ik heb ze in ieder geval standaard aan maar dat is deels ook omdat ik het visueel mooi vind. Succes, Aad kan je zeker helpen.
Gisteren (ondanks 1 april) zat dit gave exemplaar bij de post. Lang gewacht, maar de moeite waard. Een model dat je niet vaak ziet: de 6139-6040 aka Silver Ghost. Misschien daarom wel wat ondergewaardeerd, dus daarom hier even een korte inleiding.
De 6040 is een bijzondere telg in de 6139 familie. Allereerst vanwege de vorm van de kast, en zijn ingetogen design. Bovendien slechts heel kort in productie: twee jaar (1976/1977). En met reden…waaraan hij tevens z’n bijnaam ‘ghost’ dankt. Al snel na introductie bleek er een probleem met de bezel. Het cijfers in het grijszilveren deel van de bezel verdwenen als sneeuw voor de zon. Spooky! Blijkbaar kregen ze het bij Seiko niet opgelost en werd hij na 1977 uit de catalogus geschrapt. Het beperkte aantal exemplaren dat in de markt terecht gekomen zijn, hebben allemaal dit probleem in min of meerdere mate. Zeker is dat het aantal “zonuren” bepalend is geweest, en dat menig 6040 zo na enkele jaren verbleekt in een verdomhoekje of lade terecht gekomen is. Hier even een closeup van ‘mijn bezel’:
Dit exemplaar heb ik bij toeval gevonden bij een gepensioneerde horlogemaker. Daar was ik om mijn 6139-6011 (zie eerdere post) op te halen. Hij had een kartonnen doos vol met oude Seikootjes staan. “Allemaal oude 5jes, maar je mag wel ff kijken hoor”. Ik grabbelen en haal deze eruit. “Oh, die moet al zeker 15 jaar in die doos zitten”. Lang verhaal kort: hij heeft ‘m volledig uit elkaar gehaald en bleek nog in originele staat. Afgezien van de gebruikelijke pakkingen is er alleen een nieuw glaasje op gezet. Band ook origineel en volle lengte. Zelfs de lume doet het nog, dus dit exemplaar heeft echt weinig zonlicht gehad.
Leuk detail is verder dat hij van januari 1976 is: de eerste productiemaand!!
Mijn Pasen kan niet meer stuk. Fijne paasdagen iedereen!
Erg mooi…
Heel fraai exemplaar, nu alleen in het donker dragen
Waanzinnig mooi man en inderdaad een zeer tof detail, die eerste productiemaand!. Geniet ervan!!!
Nog een verlate NA maar getriggerd door jou vondst ging ik weer eens rondkijken en kwam na een paar dagen deze bad boy nog tegen.
En inmiddels ook binnen
En nu samen met mijn eigen resist Pogue
Heel gaaf😎 geniet ervan
Wow, die ziet er super uit. Wat zal je daar blij mee zijn:ok_hand:
Laatste keer gebroedelijk naast elkaar. De linker met het Nederlandse datum wiel is onderweg naar zijn nieuwe baasje.
ja niet zichtbaar op de foto he
Je snapt het niet ==> datum = romeinse cijfers. Je bedoelt de dag schijf
oh scherp van je…