Seiko 6139 only

François Cevert - dodelijk verongelukt bij een kwalificatie meen ik - droeg een blauwe “Pogue”.

Bijzonder toeval: een oom van mij heeft bij een race op Zandvoort een ongeluk gehad en zat even vast in zijn brandende auto (Simca, met motor achterin).

Zijn horloge is in het ziekenhuis naar hem toegebracht (band gebroken, horloge is op het circuit teruggevonden. Hij heeft het - met wat brandwonden - overleefd. Jaren later heb ik dat horloge gekregen en laten repareren (donor voor diverse uurwerkdelen gekocht).

Dat is dit horloge:

8 likes

Een bijzonder verhaal. Zo’n blauwe 6139-6020 zie je niet veel.

1 like

Oh wow ik heb het gelezen inderdaad en dat was mij niet bekend inderdaad…

Heb het maar voor je getypt :wink:

Damn kijk dat zijn de verhalen… Nooit wegdoen!!!

1 like

Ach voor mij, en de meeste mensen, blijft het gewoon blauwe pogue :innocent:

Zeker niet. Ik heb later ook zijn Seiko 6138-8020 gekregen. Die heb ik ook.

De linkerkant van de 6139 was zwaar beschadigd door vermoedelijk de klap op het asfalt, een v.d. pushers was deels weggeslagen. Het ding heeft zo’n 20 jaar in een laatje gelegen tot ik 'm in de 2e helft v.d. jaren 90 kreeg (want “jij vond horloges toch leuk? Ik heb er een voor je en daar heb ik wel een verhaal bij…”).

2 likes

Geen probleem, alleen goed om te weten dat de kennis van de Seiko Politie outdated is :wink:

1 like

Klopt, met een via de kroon verdraaibare binnenbezel. Een zgn. doctors-watch, omdat je er de hartslag mee kunt meten.

1 like

Wow meen je. Dan ziet hij er inmiddels weer goed uit zeg! Goed gerepareerd. Maar hoe is je oom er dan vanaf gekomen? Alles goed gegaan?

1 like

Brandwonden in gezicht (de tijd van de helmen die open waren aan de voorkant), op schouder, arm en hand en ik meen een stel gebroken ribben. Vervelend, pijnlijk, maar niet heel ernstig.

Hij heeft een paar weekjes ziekenhuis gehad en had daarna meer te stellen met mijn grootmoeder die dat racen niet zo kon waarderen (maar zelf een rijstijl had die op straatracen neerkwam :see_no_evil::see_no_evil:).

De Seiko is aan de linkerkant wat geschuurd om het ergste aan schade eruit te halen. De voorkant was vrijwel onbeschadigd (alleen nieuw glaasje). De defecte pusher heeft denk ik de grootste klap opgevangen en is bij reparatie vervangen (moet 1995-1996 zijn geweest, nog net voor ik mijn SMP had).

2 likes

Oke gelukkig!

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

2 likes

Ze nam mij als kind regelmatig mee op bezoek naar haar broer. Dan pakte ze meermaal een Porsche (grootvader handelde in auto’s en ik herinner me dat we vaker met die Porsche zijn gegaan).

Ze reed werkelijk keihard in bosrijk gebied :rofl:

1 like

Iemand nog een stalen band over voor deze Speedtimer,?

7 likes

man man man hij blijft mooi hoor :+1:
Helaas kan ik je niet helpen met de band, hopelijk iemand anders wel!

2 likes

Merci :v:

1 like

Banden voor deze zijn gezocht en heel duur los. Je kan beter een compleet horloge kopen, de band hoduen en het horloge weer weg doen. Waarschijnlijk een snellere en goedkopere oplossing.

1 like

O wauw haha daar hoor ik van op, vond überhaupt de prijzen ook al zo gestegen :sweat_smile:bedankt voor de tip

1 like

T “probleem” is dat deze banden ook op de Sunrise en vroege speedtimers gebruikt zijn. Daarom zijn de prijzen van deze banden zo gepeperd.

M.i. mis je er trouwens niet zo veel aan. Ik heb de originele band, maar vind hem niet mooi en niet comfortabel eigenlijk. Met name de endlink en overgang naar de band vind ik zo zo. Op een mooie racing strap net zo mooi, zo niet mooier. :innocent:

1 like

Blauwbeer, is that you :rofl:

1 like

Ik zou em op een bund zetten