Seiko 6139 only

Had hem gekocht op een veilig, beetje wazige plaatjes.
Zie inderdaad ook paar dingen die niet kloppen.
Hoort allemaal bij de hobby :smile:
Als ie van binnen maar goed functioneert heb ik een leuke dagelijkse drager voor in de zomer!

1 like

Je doet wel vervelend. Laat mensen gewoon genieten van hun nieuwe aanwinst en stuur ze een PB als je ziet dat er iets niet klopt. Het is anders als ze er echt naar vragen, maar dat is heel vaak niet zo. Respect voor je kennis, want die heb je echt, maar ongevraagd zoveel blijheid afbranden, daar steek ik graag een stokje voor. Laat mensen genieten svp

6 likes

Het horloge is wat het is of iemand er nu iets van zegt of niets. Zo te zien was hij er zelf ook al achter gekomen. Deze opmerking uit jouw mond maakt me toch een heel klein beetje boos. Juist jij zou het belang van correcte en volledige omschrijving bij koop moeten beseffen.

3 likes

Nou als er bij mijn horloges iets niet klopt dan wil ik dat wel horen. Nee, dat is misschien niet leuk maar wel leerzaam.

Is ook een functie van een forum…

4 likes

Goed punt

3 likes

Ik snap ergens wat je bedoelt hoor maar dit leert mensen wel beter kijken naar horloges die ze aanschaffen.

Het is juist goed dat kenners zoals @koekoek meekijken en dingen die niet kloppen aankaarten. Zo kunnen er vaak nog puinbakken terug worden gestuurd en deals ongedaan worden gemaakt.

Het is echter aan de eigenaar hoeveel waarde er gehecht wordt aan de originaliteit.

Vind ik :smiley:

4 likes

Oei, wat een commotie door een fotootje wat ik plaatste.
Make love not war :wink:

Omdat ik blijkbaar hier wat (onbewust) heb aan geslingerd zal ik maar even mijn gedachten geven.

1. We hebben het over Seikos. Met alle respect, we hebben het niet over vintage Rolex of Omegas.
    Ik zit zelf in de Japanse autos, dus ik ben fan van de techniek. Maar deze Seikos waren betaalbaar toentertijd en denk dat er toen weinig mensen waren die dachten dat 50 jaar later er een paar ‘mafkezen’ (reken ik mezelf bij :wink: ) die ze zouden verzamelen.

2. Insteek van de verzamelaar.
    Denk dat dit het belangrijkste is, wat is de wens/intentie van de verzamelaar.
    Als iemand alleen 100% echte spaart dan is het natuurlijk een domper als dit niet zo blijkt te zijn.
    Persoonlijk zit ik in het midden. Ik denk dat je niet kunt verwachten dat een 50 jaar horloge nog helemaal origineel kan zijn, behalve als dit nadrukkelijk in de advertentie staat.
    Als het geadverteerd wordt als 100% origineel en dat is het niet, dan ben je idd gewoon genept.

In dit geval was het mijn eerste horloge dat ik gekocht had op de Japanse Yahoo.
Ik heb er met verzenden € 350,- voor betaald.
Wat ik binnen heb gekregen is een net uitziende 6139, maar niet helemaal origineel (stond ook niet in de advertentie dat ie origineel zou zijn).
Klokje loopt verder netjes, en met wat afstellen is het een fijn horloge wat ik met plezier zal dragen!

Maar het is een leer moment, zo zal ik blijven leren. Zal ook nog wel eens een ‘misser’ hebben.
All part of life, laten we het vooral positief benaderen :wink:

TL;DR: Lief zijn voor elkaar, en positief blijven :smiley:

11 likes

Even een leuk plaatje om Henk z’n voorstel te bekrachtigen: positief blijven en genieten van de hobby om oude eigenwijze klokjes te verzamelen.
Op de foto bewijs voor mijn stelling dat ze tegenwoordig nog steeds mooie klokjes maken bij Seiko, maar dat het allemaal wel wat minder ‘eigen’ is. Nadeel natuurlijk van ons mooie internet waardoor alle ontwerpers zich richten op de grootste markt. En dat geeft dus eenheidsworst als best verkopende product.
Ben blij met beide klokjes, maar de 6139 raakt m’n hart, de SARX meer het hoofd.

3 likes

Twee zielen, een gedachte

6 likes

Ik ben het erg oneens met je :upside_down_face: Ik durf te beweren dat de meeste horloges die niet meer origineel zijn de afgelopen jaren zijn versleuteld. Veel aftermarket en fake onderdelen bestonden nog helemaal niet meer dan 10 jaar geleden.

Veel Seiko’s zijn beland in een laadje. Seiko was en is een mooi merk waarbij je bij uitstek veel ongeraakte exemplaren kan vinden. Dat in tegenstelling tot Rolex en Omega die ondertussen al meerdere horlogemakers gezien hebben.

Ik zie het persoonlijk als een gebrek als een horloge niet kloppend is, aftermarket of fake onderdelen bevat en dat er zeker bij vermeld dient te worden. Doet een verkoper dat niet is het zeer twijfelachtig. Nu weten sommige verkopers het niet maar veel wel en is het gewoon nalatigheid of oplichting zulke gebreken niet te vermelden. Had jij hem nog steeds gekocht als het er bij vermeld was? :grimacing:

1 like

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Er is een grote stijging in interesse in 6139’s.
Hierdoor is een grote aftermarket voor onderdelen ontstaan.
Echter betwijfel ik dat dit ontstaan is om mensen alleen maar te ‘neppen’.
Denk dat er een grote groep is die een ‘oude’ Seiko weer zo mooi mogelijk willen maken.
Niet voor iedereen is originaliteit een must.

Dat jij veel waarde hecht aan originaliteit is jouw goed recht. Maar niet iedereen hoeft daar zo over te denken.
Voor de prijs had ik hem nog gekocht, ookal stond er expliciet bij dat er zaken aftermarket waren. Ik vind de 8030 een leuk horloge, maar niet bijzonder als een 6002 of 6012.

Maar denk dat we niet te lang hier bij moeten blijven stil staan. Gewoon lekker bezig blijven met de hobby!

2 likes

Dat is wel het gevolg er van dat er mensen genept mee worden. Er staat ook bijvoorbeeld nergens onder aan de dial “aftermarket” ipv Japan bijvoorbeeld. Een ander probleem is dat deze aftermarket producenten niet de rechten van de Seiko naam hebben dus deze eigenlijk helemaal niet mogen gebruiken om hun platen en banden.

Een horloge is slechts 1 keer origineel. Ik denk dat het dus wel waardevol is zoveel mogelijkheid horloges origineel te houden.

Al met al een van mijn favoriete horloges.

7 likes

Gisteren op Japanse Yahoo dit ‘projectje’ gekocht.
Kijken of we dit oude beestje weer tot leven kunnen wekken!

8 likes

Ook zo blij dat er geen ‘presage’ staat op de wijzerplaat? Ook zo’n voorbeeld waar Seiko kiest voor brede markt ipv eigenheid. Opel presage, Philips Presage.brrrrrr

1 like

Deze komt er binnenkort aan. Nu op zoek naar een correcte metalen band. Tips zijn welkom :wink: NOT for sale :sweat_smile:

4 likes

Presage, de X, ik ben er geen fan van maar je ontkomt er soms helaas niet aan :smirk:

Heel veel sterkte.

1 like

Klinkt niet hoopvol :rofl:

1 like

De beste kans is een gebruikte, compleet gesloopte donor kopen met band. Banden kun je meestal makkelijk netjes krijgen.