Seiko 6139 only

Te weinig verstand van Seiko 6139 om zonder kleerscheuren goede beslissingen te kunnen nemen. (Net genoeg verstand van de Pogue om het vereerde horloge te kopen).

Ik lees al enige tijd mee en ben ook al enige tijd ‘op zoek’ vaan een Seiko 6139 maar ik heb het gevoel dat er veel slechte horloges te koop zijn (puur op gevoel).

Ik heb een aantal vragen, zouden jullie mij willen helpen?

• Mijn voorkeur gat uit naar de gele wijzerplaat. Bij veel van deze horloges die te koop staan staat vermeld dat de wijzerplaat is vervangen - waarom is dat? zijn deze platen zo slecht?

• Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de 6139-6005 en de 6139-6002 alleen dat er op de rug en op de wijzerplaat van de 6005 staat dat deze tot 70 meter waterproof is (hetgeen hij in het echt niet is).

-Hoe herken ik een originele bezel? Ik heb het gevoel dat deze samen met de wijzerplaat allemaal zijn vervangen.

• Hoe slecht / goed zijn de Seiko 6139 horloges die op Catawiki worden aangeboden?

• tot nu toe heb ik dit horloge alleen op E-bay / Marktplaats en Catawiki te koop gezien. Weten jullie er misschien een te koop bij een betrouwbare handelaar?

Alle tips en kennis zijn welkom, ook als ik er geen vraag over heb gesteld :wink:
Bedankt

1 like

Ik denk dat het een combinatie is van factoren. Ten eerst dat mensen hun goeie exemplaren niet zo snel verkopen. Gele wijzerplaten zijn meer waard dan blauwe dus worden er blauwe omgebouwd met gele fake wijzerplaten. De gele wijzerplaten hebben wel wat last van lak schade regelmatig. Maar ik denk dat dat niet een reden is waarom veel platen vervangen worden.

Nee het verschil tussen de 6002 en 6005 is de markt waarvoor hij gemaakt is. De 6002 was voor internationaal/europa. De 6005 voor de VS. Beide wijzerplaten hebben een iets andere layout. 6002 heeft chronograph automatic onder het Seiko logo staan. De 6005 alleen automatic en dan weer wel het aantal jewels onder de wijzers. De 70m resist markeringen hebben de maken met het jaartal. Tot ergens in 72 werd dit op de wijzerplaat gevoerd, in de loop van 72 werd deze tekst van de plaat geschrapt. Je ziet dat ook vaak bij die fakes dat er een resist plaat in een horloge van bijvoorbeeld 76 zit. Dat is ook om meer geld te kunnen melken.

Lettertype en het schuine randje.

Heel slecht. Absolute troep. Volledige fakes zie je ook de revue passeren. Veel te hoge prijzen. Ver van weg blijven.

Ebay is dan nog het beste maar ook daar wordt veel troep aangeboden. Eigenlijk moet je er niet aan beginnen voordat je de details weet en waar op te letten.

6 likes

Helemaal mee eens. Aantal echte in het echt zien en voelen + heel veel lezen en catalogus plaatjes bekijken.

Of kopen bij een betrouwbare verkoper. Misschien eens eens een zoekertje hier plaatsen met de vraag of iemand van HF zijn exemplaar weg wilt doen

2 likes

Merci voor alle antwoorden.
Toch weer een heel stuk wijzer geworden.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

2 likes

Jij niet alleen Jos😃

Grote dank aan D

9 likes

Wat een prachtige band ook👌

1 like

Tja… kopen van een vertrouwd adres , bekende lijkt het veiligst.en dan nog kan er iets kapot gaan, het zijn Senioren tenslotte . Probleem laten oplossen door een liefhebber.

7 likes

Denk dat dat plaatje erop is gezet om de pusher vast te houden. Op zich wel een goede oplossing. Beetje zelf knutselen en het probleem zelf fixen verdient wel wat respect :joy:

3 likes

Klopt. Echter dit was voor de reparatie. Nu zit er weer een ring en een veer in zoals het heurt :+1:

3 likes

Ik wil niet lullig zijn maar ik durf voorzichtig wat vraagtegens zetten bij het vertrouwde adres, verkeerde caseback, kapotte uurwerk ring. :thinking: Dus of het zo vertrouwd is. Maar goed dat de pusher weer goed zit iig.

1 like

Ook uurwerk ringen kunnen kapot gaan. Was prima in orde bij aankoop. En hoe zie je dat de caseback niet correct is? Op de foto’s zie ik er geen…?

2 likes

Vandaag om de grijze lucht wat te verdrijven

8 likes

Is dit een versie in goede staat?

Ja, alles werkt naar behoren en is orgineel. Ik ben er tevreden mee.
Ik heb een kleine collectie van 6139 en 6138.

9 likes

Vandaag op de Japanse Yahoo weer een ‘projectje’ gekocht.

Hopelijk gaat het net zo’n succes worden als de 6032.
So wish me luck :grinning:

4 likes

Prettige Koningsdag allemaal!

10 likes

Hier een oud brik uit 72

11 likes

Paar weken geleden voor het eerst aan een Seiko geschroefd. Nu kwam deze week een 6139 op mijn pad. Was allang wel benieuwd naar dit chrono automaat uurwerk. Binnenkort mee aan de slag :slightly_smiling_face:

Vorige eigenaar heeft het horloge laten vallen.

Uurwerk lijkt op het eerste gezicht wel in orde.

Achter het kapotte glas zat gelukkig een snaarstrakke plaat + wijzers.

Tips of een goeie how to over dit uurwerk zijn welkom om verrassingen te voorkomen.

11 likes

En is er daarna nog een keer of 3 overheen gereden zo te zien. Ben benieuwd hoe hij geworden is.

3 likes