Seiko 6309-7040 the first gen NIEUW GLAS en foto's

Tja, vandaag een kringloop binnen lopen… Geen horloge’s zien liggen en dus maar even vragen. Ik mag mee naar een kamertje achteraf en uit het bureau van de man komen wat horloge’s te voorschijn. Mijn oog viel gelijk op de duiker! Een Seiko was het eerste wat ik zag en dus dacht ik: die gaat in ieder geval mee. Horloge is goed gebruikt maar ik dacht: mooi oefen horloge om eens los te halen…

Thuis het een en ander op gezocht en kwam tot een leuke ontdekking. Althans dat denk ik.
Volgens het serienummer en uurwerk kom ik uit op Oktober 1979. Als ik dan verder zoek dan klopt het in ieder geval met de kleine letters tussen de 5 en7. Daar staat: Japan 6309 704L T. Op een site las ik al dat het dan gaat om een “first” 6309. (1976 tot ongeveer 1980)

Staat van het horloge: Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. De bezel klikt niet meer. Dus draait gewoon rond zonder klikken. De kroon zit los. Ik wil hem er niet vast op draaien want ik zie in ieder geval wat vuil daar tussen zitten. De lumen “doen” het nog maar daar heb je het ook mee gezegd! Ik denk voor een Seiko erg slecht…
Klokje zit wel los want als ik het horloge even oppak dan tikt de seconde wijzer een paar keer.

Wat mij nog opviel was de dagen van de kalender. Romeinse cijfers en de zondag is helemaal een rood vlak! Wel mooi om te zien.

Bandje is heel al heb ik het idee dan de kant van de gesp een keer vernieuwd is. Is net even wat anders qua structuur.

Is laten opknappen de moeite waard? Zijn er liefhebbers voor? Of is origineel houden nog beter? Ik blijf er eerst even af heb ik mij maar bedacht.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie’s! Over de prijs zal ik niks zeggen…

Nu nog wat foto’s:

5 likes

Ja, daar zijn zeker liefhebbers voor. Helaas kan ik behalve schuren en polijsten en een nieuwe band opzetten praktisch niets, maar je ziet dit soort horloges vaak opgeknapt (al dan niet naar origineel of gemodded) staan op forums en eBay. Zoek bijvoorbeeld naar “cushion case”, “turtle” of gewoon op het nummer en je zult verbaasd staan. Reken € 275 ~ 325 voor een net opgeknapt exemplaar. Alleen op het HF kom ik 'm heel af en toe goedkoper tegen. Op eBay gaan prijzen helemaal uit het dak, maar of ze dat er voor krijgen is # 2…

Dit is een mooi exemplaar en de wijzerplaat en wijzers lijken mij origineel, net als de bezel-insert. Originele exemplaren zijn zeldzaam, de meesten hebben wel wat aftermarket onderdelen gemonteerd. Ik zou denk ik alleen het glaasje laten vervangen voor een origineel exemplaar en het uurwerk reviseren. Gefeliciteerd met deze aankoop!

Echt 1 van de iconische Seiko duikers, worden veelal gemod en voorzien van nieuwe wijzerplaat, wijzer, bezel etc. Maar een echte originele (ondanks de nodige WABI…) is een geliefd horloge. Deze is wel toe aan een opknapbeurtje :slight_smile: maar toch, leuke vondst.

Zo ziet een opgeknapt exemplaar eruit…

[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/6309opmesh.jpg.html][/URL]
[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/6309Isofrane.jpg.html][/URL]

Eric

Leuk! Verder geen verstand van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Van harte met deze fantastische aanwinst. Echt een icoon en inderdaad gaat deze normaal in goede staat voor rond de 300 euro gemiddeld, al stijgen de prijzen wel snel. Heb ze ook wel eens voor meer dan 500 euro zien gaan, al dan niet met doos/papieren.

Zoals eerder genoemd een servicebeurt en een nieuw glas. Voor een servicebeurt kan ik Richard Askham aanraden, 110 euro alles erop en eraan, maar extra materiaal kan wel iets meer betekenen.
Voor een nieuw glas raad ik kleinvintagewatchparts uit de VS aan, heb ik hem ook besteld (en voor mijn 6105) en geen slechte meuk uit Azië:

Zo te zien is dit nog de originele gl-831 band, dat is best bijzonder en zeker leuk als hij goed draagbaar is (en dus niet op het punt staat te breken/scheuren). Die banden heb ik zelf los wel eens voor 150 euro zien gaan!

Hierbij mijn 6309-7049 met service door Richard, en een tropic strap.

1 like

Dit is een betere vangst dan de twee dameshorloges die je eerder vond. :smile:
Zo weinig mogelijk aan vernieuwen zou ik zeggen, hopelijk is het schroefdraad van de schroefkroon aan de kast zijde nog goed.

Bedankt voor jullie reactie’s! Het is nu alleen maar moeilijker om te beslissen wat ik moet doen.
En de lumen? Wat zouden jullie daar mee doen dan? Ook zo en origineel laten? Ik denk op het bandje na (deel vh bandje dan) dat hij origineel is. Kast heb ik natuurlijk niet los gehad. Durf ik niet meer aangezien dit maar geen knutsel en oefen horloge van mij moet worden. Gebruik ik die dames klokjes dan wel voor haha…

Bedankt ook voor de namen/ website’s om alles te vinden! Ga er eens rustig over nadenken.

Prachtig! Origineel houden :slight_smile:

De plaat en wijzers absoluut zo houden.
Ziet er bovendien nog erg goed uit en de patina vd wijzers is echt heel mooi, zou zonde zijn om dat te veranderen.

Geen lume is ook geen schande hoor, hoort bij dit vintage duikers…:slight_smile:

Och ja, deze Seiko kan je niet opwinden, even een poosje met het horloge heen en weer schudden zodat de rotor gaat draaien, dan zal hij wel gaan lopen.

Mooie aanwinst, en zoals de meeste zeggen origineel houden.
Dus een servicebeurt en een nieuw glas.

Bedankt! Ik zal eens even wat schudden Diashock :slight_smile:

Alles is al gezegd. Mooie vondst!

Weer wat foto’s en jullie beoordeling. Gaat mijn pet te boven.
Ik heb wat geschud en nee, horloge deed een poging maar liep niet meer… Toch de kast voorzichtig opengemaakt en daar zag ik het volgende:



Is dit nog te redden? Of gaat dit meer kosten dan het horloge waard is?
Wellicht dat de kroon langer los heeft gezeten…

1 like

Alles kan gerepareerd worden, maar een nieuw/opgeknapt uurwerk kán wel eens goedkoper uitvallen…

Er bestaan tientallen andere 6309 modellen met hetzelfde uurwerk, deze zijn met een beetje speuren op ebay soms te koop voor een tientje, dat valt allemaal wel mee.
Deze aanslag zie je wel vaker bij deze uurwerken als ze vochtig zijn geweest, zie deze maar eens.
http://www.ebay.nl/itm/13pc-Vintage-SEIKO-6309-Automatic-MOVEMENT-Gents-Parts-Watch-AsIs-/201438434347?hash=item2ee6aa942b

1 like

Ok, dat zijn vergelijkbare uurwerkjes op de foto…
Mijn “gevoel” zegt dan eigenlijk we weer: Deze opknappen aangezien dit ook het originele uurwerkje waarschijnlijk is… (als het niet dik in de papieren gaat lopen)

Zo die is goed geoxideerd! Misschien nog schoon te maken, anders moet er het e.e.a. vervangen worden.

Die is nog wel te redden, misschien zijn wat vervangende onderdelen nodig.
Maar het goedkoopste zou zijn om een goed functionerend 6309 uurwerk te zoeken, en voor de orginaliteit maakt dat niet uit.
Glaasje vervangen en de kroon maken verder zou ik er niet veel meer aan doen.