Seiko 6R35

Heb Seiko net gebeld, ga m straks even bij een Seiko dealer afgegeven.
De vriendelijke dame die ik aan de lijn had, zei dat ze niet zo moeilijk deden als de garantie een maand verstreken was.
:crossed_fingers:

4 likes

Horloge gisteren afgegeven bij een AD, ben benieuwd…

1 like

Wat ik wel vreemd vind is dat de verkoper niets meer van zich laat horen nadat ik hem een bericht heb gestuurd dat het horloge zo slecht liep, lijkt me sterk dat ie dit niet wist…

Dat mag je t.z.t. best in de review vermelden, vind ik. Als hij niet blijft antwoorden tenminste.

Ik kocht laatst ook een horloge van een forumlid, met een afwijking van bijna 10min/dag. Service dus nodig. Daardoor een lagere prijs afgesproken.

Het is goed om te bedenken dat de precisie van een horloge niet voor iedereen van groot belang is. Zelf kijk ik bijvoorbeeld de eerste 1 à 2 weken bij een nieuw horloge of en hoeveel hij afwijkt, en daarna eigenlijk niet meer. Als je vervolgens nogal wisselt met horloges per dag, dan zal het niet zo snel opvallen als hij 1 minuut per dag afwijkt.

Ik heb mezelf voorgenomen om 1 week voor verkoop voortaan bij te houden hoe het te verkopen horloge loopt, en dat in het verkooptopic te vermelden.

Dat is inderdaad jammer.

2 likes

Ik zou een minuut op een dag niet direct opmerken, dan moet ik de tijd echt exact vergelijken met een andere referentie. Over enkele dagen wordt het verschil beter merkbaar, maar dan moet je 'm wel zolang dragen - of minstens met zodanige regelmaat dat het horloge “onder spanning” blijft.

Dat gezegd hebbende, een minuut afwijking is meer dan wat je mag verwachten. Het is bij eventueel bezichtigen voor aankoop (gedaan?) ook niet makkelijk/goed te beoordelen. Ik kan mij wel voorstellen dat de verkoper het ook niet doorhad, maar ik kan mij niet voorstellen dat de verkoper dan geen water bij de wijn doet, je hebt immers de intentie een goed artikel te verkopen.
Was de verkoper er wél van op de hoogte, maar heeft 'ie niks aangegeven, dan vind ik het zicht uitgedrukt matig :grimacing:

Ik heb pas één horloge verkocht, buiten HF om uiteindelijk. Maar ik heb daarbij niet specifiek gecheckt hoe het horloge liep, omdat ik zelf geen reden tot zorgen zag. Een geïnteresseerde vroeg ernaar, toen heb ik het over een dag gecheckt. Toevallig ook een 6R :grimacing:
Enerzijds vind ik dat een verkoper eerlijk moet zijn, anderzijds moet een koper vragen stellen als iets niet (duidelijk) benoemd is. Maar goed, de nauwkeurigheid kun je zonder gereedschap niet checken, laat staan als je het laat verzenden :man_shrugging: , dus dan kom je op vertrouwen terug. En wat dat aangaat; als je de verkoper voldoende kans hebt gegeven te reageren op jouw berichten, dan mag je dat inderdaad best in een “ervaringen met” topic benoemen.

Je kunt hem toch gelijk zetten met, bijvoorbeeld, je telefoon en dan 24 uur dragen? Dan weet je de afwijking.

Niet heel nauwkeurig. Anders pak je er een app bij… of moet je gewoon een timegrapher kopen.

Hoezo niet, exact 24 uur later op de seconde aflezen wat de afwijking is. Veel nauwkeuriger dan met daadwerkelijk dragen wordt het toch niet?
Wat is dan nauwkeuriger volgens jou?

Timegrapher. 24u dragen is afhankelijk van hoeken etc. Of dat je m plat legt. Draagt.

Ik draag hem dan ook. Dus nauwkeurig.

Vind ik niet zo prettig als een timegrapher. Plus je ziet natuurlijk niets van amplitude.

Dat is iets anders.
Het ging om nauwkeurigheid en afwijking.
Dan is niets realistischer dan daadwerkelijk dragen. Plat leggen bijv niet.

3 likes

Ok Paul, lets agree to disagree.

1 like

Als je voor een bepaald bedrag een Seiko aanschaf, dan ergens in je achterhoofd weet je dat het bij Seiko niet altijd zo precies is bij dit soort uurwerken ( 7S, 4R, 6R ) Dat maakt het in mijn ogen iig wel leuk.( stukje charme ) Dus dan breng je m weg onder garantie, of je doet het zelf.
Het zijn vrij vergevingsgezinde uurwerken. Ze zijn niet zo super delicaat, ze kunnen tegen een stootje. En dat maakt ze ook weer waardevol.

Just my 2 cents…

1 like

Ik bedoel dus op moment van aankoop, of bezichtigen bij de verkoper. Daar ben je meestal wel ff welkom voor een bakkie koffie maar je hoeft er geen 24 uur te blijven zitten :grimacing:

Da’s in technische zin ideaal. Geeft inderdaad iets meer info over de toestand van het horloge.

Is voor mensen zonder timegrapher een alternatief. Ik maak dan een foto van het horloge, en een dag later bijvoorbeeld nog een. In de data van de foto staan dat vrij exacte tijdstippen, waarvan ik dan maar aanneem dat die relatief nauwkeurig zijn. Dan vergelijk ik de tijdstippen.

Ik bedacht onlangs dat je tegenwoordig bij BMW en Mercedes bijvoorbeeld ook maar een schamel 4 pittertje onder de kap krijgt, waar je vroeger een mooie 6 cilinder kreeg. De prijs is er niet minder om geworden. Doet Seiko niet ook iets soortgelijks met de 6R?

Jammer dat de TS niet meer reageerd ik genoot wel van de boomer style manier van communiceren en het droppen van wilde claims

Ik zet het horloge met de hackfunctie exact op tijd met mijn IPhone waar de klok met wijzers de exacte tijd aangeeft. 24 Uur later kijk ik hoeveel seconden er precies verschil in zit. Dan heb ik de afwijking op de seconde, niet ongeveer, maar exact. En realistisch, want 24 uur gedragen.

Da’s toch hetzelfde idee of mis ik iets? Die telefoonklok wordt ook voor de foto datering gebruikt. Alleen heb ik dan stilstaand beeld, dat vind ik wel handig :grimacing:

Het zou mooi zijn als de verkoper de afwijking op jouw verzoek vantevoren zou checken.