Seiko 6R35

Heb ook een Alpinist gehad met +45 seconden/24 uur.
Daar is toen een nieuw uurwerkje ingekomen.

Het is nogal simpel maar ik heb het wel eens gedaan door op twee momenten foto’s te maken van het horloge. Bij de data van de foto staat een tijdstip op seconden genoteerd; dat kun je dan vergelijken met de weergave op het horloge.
Het is niet bomproef maar het geeft een indicatie.

1 like

Ik gebruik de app Twelve O clock. Niet 100% accuraat omdat je zelf moet aantikken als de secondewijzer op de 12 komt (of de 3, 6 of 9), dus voor de milliseconde precisie misschien niet de beste.

Echter, omdat je middelt over meerdere metingen komt het gemiddelde uiteindelijk natuurlijk wel relatief accuraat uit.

Nee, maar zoals ik het deed met foto’s is het ook niet lekker exact. Gaat beetje om de grove lijnen!!

1 like

De app Watch Accuracy Meter is ook aardig. Die werkt met de microfoon van je telefoon.

1 like

@SwissToni

Deze:

Bij mij ziet 'ie er zo uit:

2 likes

Ik vind het toch bizarre verhalen over dit werk. Bij de een is het eigenlijk nog te slecht om weg te smijten terwijl bij een ander het werk “relatief” goed loopt. Dat kom je bij een ETA niet tegen, die zijn allemaal wel goed. Toch vreemd. Nu, een 8L35 is wel heel goed maar voor dat geld mag het ook wel. Die dingen kosten flink wat geld en dan mag het ook goed zijn. Jammer van de restwaarde.

Maar waar gaat het nu over, daadwerkelijke manco’s aan het uurwerk of dat het uurwerk niet op tijd loopt? In het laatste geval is het weliswaar kwalijk dat Seiko daar de hoekjes afsnijdt, maar als het te reguleren is, is het het uurwerk op zich niet aan te rekenen?

1 like

voornamelijk niet op tijd lopen

Wat ik niet begrijp is dat je het uurwerk en Seiko los van elkaar ziet? Aangezien Seiko het uurwerk produceert (zonder goede controle) hoort het toch wel bij elkaar

6L en 8L is wel echt van een andere categorie en prijs

zo zou het toch moeten zijn. De 8L heeft geen problemen maar die 6 heb ik toch iets anders geleerd dan ik hier had liggen. Je praat toch al snel over 600€ voor een horloge met een 6R15/35 in en dat hoort toch behoorlijk te lopen mijn idee.

Jullie hebben een goed lopend uurwerk maar ik heb de tijd :grinning_face_with_smiling_eyes: na de 9R65 springdrive is het rijtje als volgt:

Hamilton H-10 ND
Orient caliber F6722

En helemaal onderaan ergens verstopt de 4R en 6R zelfs de 7s26 loopt beter :grin:

ja straf!

behoort het zeker, maar doet het niet altijd :wink: prijs range waar de 6r35 in zit gaat van 700 ish naar 1.7k

Ik bedoel dat je zelf het zelfs het meest kwalitatieve uurwerk nog belazerd kan laten lopen als je het niet goed afregelt. Als het overgrote deel van de klachten het matig op tijd lopen betreft wil dat niet perse zeggen dat het uurwerk op zich niet goed is, maar dat het afstellen (door Seiko) niet goed genoeg is.

Daarbij (en dit mag eigenlijk geen excuus zijn) wordt dit uurwerk in weet-ik-wat-voor aantallen geproduceerd, waarschijnlijk op de meest kostengunstige wijze: dat gaat nooit altijd goed. Een 8L wordt volgens mij met de hand geassembleerd; ook daarbij zullen fouten voorkomen maar het productieaantal is vele malen kleiner. En de kwaliteitscontrole zal wel hoger liggen.

Die ETA uurwerken als de powermatic, zijn die tegenwoordig niet zodanig opgebouwd dat deze automatisch afgeregeld worden? En vervolgens niet/moeilijk nadien nog zijn af te regelen? Fair enough - als het in de basis goed loopt is afstellen natuurlijk niet meer nodig…

Maar al deze negativiteit (hoe relatief ook) doet wel nadenken. Een King Seiko met een 6R lijkt daardoor wel minder aantrekkelijk :frowning:

2 likes

als je een alpinist nieuw kan vinden met een goede aanbieding, dan kan het geld nog weleens kloppen, maar in vergelijking met de concurrentie, dan is het ondermaats. je kan voor bv 1.2k ook een cosc uurwerk vinden in een horloge

Ik draag mijn Seiko MM200 liever dan mijn Certina DS PH200m. Maar de laatste loopt strakker.

Een objectieve vaststelling hoeft je gevoel niet te beïnvloeden.
En eerlijk gezegd, als je om de paar dagen wisselt maakt dat allemaal niet veel uit.

2 likes

:facepunch:

Omdat ze zo mooi zijn :grimacing:

De blauwe is weg, de groene is één van m’n favorieten, naast een Seiko SARX055 met voorloper uurwerk 6R15.

Misschien wel. Maar is het wat uurwerk betreft gunstigst geprijsde horloge ook de leukste :wink:

3 likes

Ach, als je die paar tientjes voor een keer goed afregelen meeneemt in je overweging is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.

Het had beter gekund, maar ik moet zeggen dat ik voorlopig niet wakker lig van de -14 seconden per dag die ik tot nu toe zie.

3 likes

Leuk dat mensen zo enthousiast zijn over dit Seiko uurwerk en grappig dat mensen de kwaliteit beter vinden dan Omega of ETA.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het uurwerk weinig accuraat is en ook na afstelling niet optimaal loopt.

Ik vind dat voor een horloge van 1200 EUR tegenvallen.

4 likes