Veel verschil tussen de 6R15 en de 6R35 is er niet. Enkel dat de 6R35 een gangreserve van 70H zou hebben terwijl de 6R15 “slechts” 50H zou hebben. Erg mooie horloges alhoewel de blauwe toch mooier is door de fijnere lettertypes op de bezel. Lijkt ordelijker!
wat ik er in het verleden over heb gelezen is dat de 6r15 wel wat beter staat aangeschreven dan de 6r35
door kleine aanpassingen hebben ze de gangreserve vergroot en door dit lijkt het onstabieler te worden
Volgens mij is zo’n meting niet echt representatief omdat bij een standaard winder het horloge in 1 vlak ronddraait ipv. meerdere (3D) posities. Kan behoorlijk afwijken van de getallen bij dragen en ook nog eens van uurwerk tot uurwerk.
Ik doe dit soort metingen altijd met volledig opgewonden veer en dan 24 uur om de pols, dus het gedrag “in het echie”.
Dat is voor jou wel ff doorbijten
Ik ben “invested” in deze movement want twee 6r15 gehad en drie 6r35s in bezit (zeg maar een 62mas, een mm200 en een alpinist). Drie prachtige horloges maar de movement is gewoon matig. Twee lopen ergens over +20 s/dag en eentje rond de -8. De 6r15s waren niet veel beter. Als ik een adresje in de buurt wist, had ik ze allang laten afregelen maar ik heb geen illusies dat ze daarna retestrak lopen en dat zou zeker mogen voor het geld. Toch heb ik alle horloges bewust gekocht, wetende dat dit hetgeen zou zijn wat ik het grootste minpunt zou vinden. Verder ben ik zeer gelukkig met ze. Met een – om maar wat te noemen – een 6L erin zou het probleem opgelost zijn maar de horloges weer 500 euro duurder en daarmee buiten bereik komen.
Dit heb ik niet gezien of gelezen. Ik krijg de indruk dat behalve de gangreserve er geen verschil lijkt. Dat gezegd hebbende: de gangreserve van 70 uur is zo veel fijner van 50 uur wanneer dagelijks switcht. Echt een pluspunt.
behalve dat het horloge niet meer te koop is en dan we het hadden over de king seiko horloges, 2k in 2018 is nu ook bijna 2.6k als je de inflatie erbij berekend
dit horloge moet ook wel net je smaak zijn, beetje combo dresser sporty op een bijzondere manier
Inderdaad, na 24 uur aan de pols blijkt met maar -4 in plaats van -14 in de watchwinder te zij .
Het moet dan toch intern niet goed getest geweest zijn?
de uurwerken zijn bijna gelijk aan elkaar, ze hebben een veertje of iets dergelijks verlengt. De marges qua afstellen worden dan minder, kortom: je moet preciezer afstellen. Aangezien het een massa productie uurwerk is, de 6r35, dan loop je zoals we merken tegen problemen aan aangezien ze vanuit de fabriek niet altijd goed zijn afgesteld.
Gisteren een Seiko SPB143J1 overgenomen van iemand op het forum.
Nu valt ie net iets meer dan een maand buiten de garantie.
Hoe gaat Seiko hier mee om?
Het viel me al meteen op dat het horloge na een paar uur al 5 seconden achter liep.
Thuis op de watchtimer gelegd en mijn vermoedens werden bevestigd…
Amplitude veel te laag en 60 sec te langzaam lopen per dag.
Het is toch niet normaal datbeen horloge na 2 jaar al een service beurt moet hebben?
Ik ben verre van een horlogemaker maar ik had dit dus ook in mindere mate.
Horloge was een jaar oud en 2e hands overgenomen
Zelfde uurwerk iets ander soort duiker en inderdaad gewoon meerdere secondes binnen de eerste dag.
Even laten afregelen bij een vakman en het ging wel aardig. Toch heeft die afwijking mij er altijd van weerhouden om zo’n 149/147 te kopen.
Voor een horloge met de nieuwwaarde van €1250 verwacht je toch wel een stuk meer
Er kan altijd iets mankeren, helaas. Dan rest de vraag wat eraan mankeert. Wel jammer dat je dit zo snel na aankoop opmerkt trouwens!
Zou het via Seiko eerst checken. Misschien kun je een soort coulance krijgen, anders misschien iemand via het forum opzoeken die ernaar kan kijken.
Heb Seiko net gebeld, ga m straks even bij een Seiko dealer afgegeven.
De vriendelijke dame die ik aan de lijn had, zei dat ze niet zo moeilijk deden als de garantie een maand verstreken was.
Horloge gisteren afgegeven bij een AD, ben benieuwd…
Wat ik wel vreemd vind is dat de verkoper niets meer van zich laat horen nadat ik hem een bericht heb gestuurd dat het horloge zo slecht liep, lijkt me sterk dat ie dit niet wist…
Dat mag je t.z.t. best in de review vermelden, vind ik. Als hij niet blijft antwoorden tenminste.
Ik kocht laatst ook een horloge van een forumlid, met een afwijking van bijna 10min/dag. Service dus nodig. Daardoor een lagere prijs afgesproken.
Het is goed om te bedenken dat de precisie van een horloge niet voor iedereen van groot belang is. Zelf kijk ik bijvoorbeeld de eerste 1 à 2 weken bij een nieuw horloge of en hoeveel hij afwijkt, en daarna eigenlijk niet meer. Als je vervolgens nogal wisselt met horloges per dag, dan zal het niet zo snel opvallen als hij 1 minuut per dag afwijkt.
Ik heb mezelf voorgenomen om 1 week voor verkoop voortaan bij te houden hoe het te verkopen horloge loopt, en dat in het verkooptopic te vermelden.
Dat is inderdaad jammer.
Ik zou een minuut op een dag niet direct opmerken, dan moet ik de tijd echt exact vergelijken met een andere referentie. Over enkele dagen wordt het verschil beter merkbaar, maar dan moet je 'm wel zolang dragen - of minstens met zodanige regelmaat dat het horloge “onder spanning” blijft.
Dat gezegd hebbende, een minuut afwijking is meer dan wat je mag verwachten. Het is bij eventueel bezichtigen voor aankoop (gedaan?) ook niet makkelijk/goed te beoordelen. Ik kan mij wel voorstellen dat de verkoper het ook niet doorhad, maar ik kan mij niet voorstellen dat de verkoper dan geen water bij de wijn doet, je hebt immers de intentie een goed artikel te verkopen.
Was de verkoper er wél van op de hoogte, maar heeft 'ie niks aangegeven, dan vind ik het zicht uitgedrukt matig
Ik heb pas één horloge verkocht, buiten HF om uiteindelijk. Maar ik heb daarbij niet specifiek gecheckt hoe het horloge liep, omdat ik zelf geen reden tot zorgen zag. Een geïnteresseerde vroeg ernaar, toen heb ik het over een dag gecheckt. Toevallig ook een 6R
Enerzijds vind ik dat een verkoper eerlijk moet zijn, anderzijds moet een koper vragen stellen als iets niet (duidelijk) benoemd is. Maar goed, de nauwkeurigheid kun je zonder gereedschap niet checken, laat staan als je het laat verzenden , dus dan kom je op vertrouwen terug. En wat dat aangaat; als je de verkoper voldoende kans hebt gegeven te reageren op jouw berichten, dan mag je dat inderdaad best in een “ervaringen met” topic benoemen.
Je kunt hem toch gelijk zetten met, bijvoorbeeld, je telefoon en dan 24 uur dragen? Dan weet je de afwijking.
Niet heel nauwkeurig. Anders pak je er een app bij… of moet je gewoon een timegrapher kopen.