Seiko Astron only (Deel 1)

Vind het aardig dat je me gerust wilt stellen. Maar wees nou eens eerlijk. Echte horlogefreaks zijn altijd op zoek naar het horloge wat ze nog niet hebben toch :slight_smile:

Voor zover ik weet, heb er wel eens naar zitten kijken op die Japanse websites, is die er niet en ik vermoed dat die er ook nooit zal komen - want dan was 'ie er al toch? Op een Engelse site wel eens gezien hoe iemand zelf een siliconenband maakte. Eerst een afdruk van de bestaande band (was leer) daarna mal bijgewerkt. Fiberglas oid wapening in de mal en dan gieten. Zelf nog nooit geprobeerd maar het zag er wel interessant uit en het resultaat was verdraaid mooi. Kan helaas de link niet meer vinden. Misschien zoeken op Youtube?

2 likes

Tja. Da’s waar … :joy:

Voor wat betreft de zoektocht naar iets van Seiko Astron rubber kwam ik als beste match ref. R01Z011J0 tegen. Deze:

Maar die is volgens een aantal sites vooral geschikt voor een ander kastnummer (mijn kastnummer is 8X22-0LA0-2) en ik heb geen idee hoe het dan uitkomt met de gaatjes en de kromming. Zou hem op de gok kunnen kopen, maar ja … da’s dan wel een gok van tegen de 150 euro.

Ik was niet van plan om zelf te gaan klussen. Zoek wel echt iets bestaands.

5 likes

Astron Wednesday :artificial_satellite:

Leuk te zien dat er iets meer activiteit is in dit Astron topic. Heb altijd het gevoel dat Astrons een beetje ondergeschoven kindjes zijn.

7 likes

Lees er inderdaad weinig hier op het forum.
De Astron is erg ondergewaardeerd.
Afwerking en draagcomfort is gewoon goed.

Heb ook een Citizen Satellite Wave, maar de Astron is in mijn oogpunt echt een klasse hoger.

8 likes

De hardcore uurwerk maniakalen vinden 't maar niks, zo’n quartz ding wat tegenwoordig ook nog eens naar satellieten kijkt enzo. Ze vergeten natuurlijk voor het gemak de herkomst en de betekenis voor de horlogerie, het verhaal. De allereerste Seiko Astron (1969) bleek een revolutionair polstijdinstrument, het quartz horloge was een feit. Het was feest bij Seiko en de mechaniekjes uit Zwitserland voelden zich in één klap ouderwets. Sommigen zijn daar nog steeds niet overheen … :wink:

Geintje jonges, kom op nou! :beers:

Maar goed, ik heb dit ding nu een paar dagen om de pols en ben bepaald onder de indruk! Het afwerkingsniveau overtreft echt mijn verwachtingen, van zowel de kast - die echt retescherp is - als ook van de band, de opbouw van de wijzerplaat etc. Dat alleen al maakt dit horloge tot een feestje. Ik ben daarnaast ook nog wel een beetje een nerd dus het GPS- en oplaadverhaal spreekt me ook wel aan. Er zit een schrikkelseconde modus op, wie wil dat nou niet.

Ik hikte bij het zien van de Astron vooral tegen de prijs aan, want tja “een quartz” en om dan meer dan duizend euro te betalen. Pfew. Maar … ik neem mijn vooroordelen terug. Die blijken bij de Astron onterecht. Ik vind het z’n geld méér dan waard. Ter vergelijk, ik heb stukken duurdere Zwitserse/Duitse automaten en handwinders gehad die er echt een kluif aan zouden hebben de kwaliteit van deze Seiko te matchen. Maar goed, smaak is persoonlijk! Ik ben er blij mee.

Misschien moet ik hierna ook maar eens een Grand Seiko gaan proberen, als er een hierna komt want de Astron is al wel lekker hoor … :sunglasses:

I’m in!

:artificial_satellite:

10 likes

I’m in too :+1:
Leuk, weer wat leven in dit topic.

Plaatje voor de sfeer:

12 likes

8 likes

Heb er sindskort 2.
Makkelijk om te pakken, loopt altijd op tijd.

10 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst. Veel draagplezier.
Zit af en toe met schuin oog naar de Astron te kijken.
Vooral de nieuwere modellen met behapbare maten.

2 likes

Gewoon meer eten krijg je dikkere polsen en kun je iedere Astron dragen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Dank je wel!

Dat is wel een dingetje inderdaad. De mijnes is volgens Seiko zelf 45,4mm. Ik heb het niet nagemeten maar ik geloof het direct. :sunglasses:

Jaap schreef eerder hierboven …

… zo ervaar ik dat ook. Op mijn pols (17,5cm) ligt 'ie wel lekker. Het kan net! Vind ik. Ik zag dat de 5x/3x uitvoeringen een paar mm kleiner zijn. Dat lijkt me wel goed nieuws voor de liefhebbers van ‘een maatje minder’.

:joy:

1 like

5x titanium uitvoering heeft mijn aandacht, nog wel 42,7mm en denk 50mm lug to lug?
3x 39mm versies zijn mooi van maat met 39mm, maar mis dan weer het astron gevoel (erg cleane dial :smirk:)

1 like

:artificial_satellite: :slightly_smiling_face:

12 likes

9 likes

7 likes

8 likes

Nou, 007 kopen? :rofl:

1 like

Jeetje, aanlokkelijk … ruilen met gesloten beurs wil ik nog wel over nadenken! Is dat een optie? :partying_face::sunglasses:

1 like

Ik euh, geef m wel aan de armen ofzo. :rofl:

1 like