Seiko GMT battle: SSK003 (batman) vs SSK023 (field). Of alternatieven sub-500 in Eco-Drive of automaat?

Ik sta op het punt om een Seiko GMT te kopen. Ik neig naar de SSK003 maar ik ben bang dat de dimensies top heavy zijn qua dikte en diameter (42,5 en 13,6 hoog). De reden dat ik de NY0040 bijvoorbeeld ook verkocht was dat het redelijk makkelijk aan het glijden was op mijn vrij ronde pols. Het ontwerp leunt wel zwaar op de Rolex GMT-Master 2, met een duidelijke Seiko touch qua indices, maar toch.

De andere optie is de SSK023, maar met de 12-uurs indices en 2x de 24-uurs aanwijziging lijkt die erg druk, op een toch vrij kleine wijzerplaat.
Deze is ook 13,6 hoog, maar 39mm diameter. De L2L van deze is wel langer (48mm tegen 46 van de SSK003, maar ik denk dat je dat niet echt merkt).

Volgens mij is de bezel van de SSK023 niet draaibaar. Het is me een vraagteken wat de geprinte 24u op de wijzerplaat daar dan doet… Dit ontwerp -vooral de bezel- leunt dan weer zwaar op de Rolex Explorer 2 overigens.

Ik ga ze binnenkort ook in het echt even bekijken maar ben benieuwd naar jullie mening.

14 likes

Gewoon passen in de winkel! Als je al een ronde pols hebt is een automaat extra ongunstig vanwege de extra dikte. Ik vind ze allebei te druk, teveel cijfers zo alles samen met wijzerplaat en bezel.

2 likes

Zelf heb ik onlangs de ssk001 gekocht, ben ik erg blij mee!
Qua formaat vind ik dat ik hem goed kan hebben met mijn pols van 17,5cm (maar wel plat), bij een ronde pols zou deze wel eens te groot kunnen zijn.
De clasp heb ik vervangen voor die van Monster watches (aanrader) want de originele is mij te dik.

Meten is weten dus gewoon gaan passen :smile:

5 likes

Heeft mijn voorkeur.

1 like

Polletje doen … :coffee:

Welke zou jij kopen?

• SSK003
  • SSK023
  • Geen van beiden, want … (zie mijn reactie)
0 stemmers

PS Ik pas ook even je titel aan, er ontbreekt een ‘S’ in de referentie van de ‘field’.

3 likes

Heb zelf nu een week of 2-3 de SSK003 en ben er echt enorm tevreden van. De bezel speelt ook zeer mooi met het licht, dus ik zou hem nemen boven de 023.

2 likes

Ook een Seiko, wel een iets ander budget :innocent:

2 likes

Ik denk dat de 023 een wat langere houdbaarheidsdatum heeft, omdat hij wat rustiger qua kleur is. Dat blijft vaak langer leuk.

De 24-uur bezel is niet draaibaar en geeft de uren aan voor de (rode) tweede tijd wijzer. Heeft dus een functie. Hoewel de 24-uur verdeling ook al in de wijzerplaat staat, maar die is misschien wat minder goed afleesbaar (had van mij ook weg gemogen).

3 likes

Vind ze allebei te dik. Sterker nog, de meeste horloges van Seiko zijn te dik. Ik heb een Farer Lander GMT en een Baltic Aquascaphe GMT, en die zijn allebei dunner dan zelfs de kale Seiko 5 field watches.

Dat terwijl de 5jes van weleer toch echt tussen de 10-12mm leefden met hetzelfde uurwerk wat ze nu in een 13mm kast prakken.

Zo is de nieuwe Presage ook 13 waar de Sharp Edge 11 was, en de emaille varianten 12 waren.

Ik zou het niet doen.

Traska Venturer met Miyota GMT lijkt me beter.

2 likes

Die 023 vind ik erg leuk. Heb het soortgelijke niet-GMT model in 36mm als cadeau gekocht. Die was wat klein voor mijn smaak, maar de looks vond ik erg leuk. Heb toen wel een model bepoteld wat dezelfde band als die 023 heeft, die leek erg fijn te dragen. Ik denk dat de 023 dus fijner zal zitten dan die 003, én ik denk dat die 023 voor meer gelegenheden draagbaar is dan die vrij uitgesproken duiker met z’n blauwe details. Ik persoonlijk kies de 023!

Zonder zichtbodem zijn ze snel een mm vlakker, da’s misschien een optie?

2 likes

Ik zou voor de 003 gaan! Liever niet, want ik heb al blauw, maar de kroon op 4 uur vind ik toch wel comfortabel en heeft daarmee de overhand!

2 likes

mij ook. Vind dit op de chapterring van de SSK ook niet nodig.

SSK001 vind iik de leukste! 003 toch een hoog wannabe gehalte. Vind het niet de mooiste kleur blauw ook. De rode wijzer en rode GMT tekst op een verder in grijstinten uitgevoerd horloge, vind ik veel fijner op het netvlies liggen.

1 like

Mijn idee: dat komt voor 99% van het model zonder GMT functie. Het zal naar de military stijl hinten :man_shrugging:

1 like

Nee, ze moeten gewoon betere kasten ontwerpen. En misschien eens naar die werkpaarden van uurwerken kijken.

Maar als een big mil Seiko 5 van een paar jaar geleden 12mm kan zijn, en een SNK809 is 11mm, allebei met 7s automaat, allebei met Zichtbodem, waarom moeten de huidige dan dikker zijn?

Het is gewoon vokking lui en slecht. Net zo lui en slecht als een BB Pro.

2 likes

Heb zelf de 023 kort gehad maar weer weggedaan om precies jouw reden. Het was echt een kermis van cijfers en indices om dol van te worden.

Het is ook wel een persoonlijk iets natuurlijk omdat er horloges zijn die het nog gekker maken natuurlijk :slight_smile:

En ik had twee uur na omdoen al een kras op het hardlex…. Nog bij geen ander horloge ooit gehad… Voor mij dan ook alleen nog horloges met saffier.

3 likes

Ik erger me hier dus ook kapot aan, vooral als je geen vlakke brug als pols hebt (zoals ik). Overigens zijn de Citizen NY0040 en de titanium NY0100 met 12mm dunner dan dit, en die vond ik (voor het case-ontwerp) al te dik.
Misschien moet ik aan mijn zelfbedachte regel van max 11mm vasthouden

Ik denk dat in eerste aanblik de 023 me ook beter bevalt, maar dat komt ook omdat ik de indices van de Seiko duikers nooit mee heb geklikt.

Ik denk dat ik dit ook vind, maar interessante alternatieven zijn er zo weinig: automaat of eco-drive dan. Een reguliere Quartz liever niet.

Goede extra optie! Is ook al vaker benoemd dus die wil ik ook even zien. Wellicht wat houdbaarder.

3 likes

Ik dus wel, en zelfs dan is het ergerlijk. Maar goed, ik wens je veel wijsheid bij je consideraties.

image

1 like

Is die SKX-achtige dikker dan een SKX? Zo nee geen zorgen, ik heb nog nooit iemand horen klagen over een ‘torentje’ op de pols of het draagcomfort in het algemeen m.b.t. een SKX. Integendeel.
En anders, als je hem in de praktijk toch te mollig vindt, gewoon een aftermarket slim caseback erop schroeven zoals @David_Gee al half suggereerde. Namokimods doet er één van 0,8mm.

2 likes

Ik heb geen dikte probleem met mijn SSK003 op mijn 17.5 vlakke pols.

Maar zoals reeds gezegd, best passen.

5 likes

de 001 en 003 vallen niet zo mooi om mijn pols, de lugs blijven iets uitsteken met ruimte ertussen. De 023 fits like a glove en oogt ook wat minder dik, door de smallere omtrek.

Ik laat het even bezinken en ga ook op onderzoek uit of er nou echt geen andere GMT Solar of Auto in de sub-500 euro range te vinden is.