Seiko naar horlogemaker, misschien nep? Graag advies

De foto’s zijn voor mij te slecht om goed te kunnen beoordelen.
Dat hij niet lekker loopt wil nog niet zeggen dat het nep is. Kan goed zijn dat de balansspiraal in een bepaalde positie tegen 1 zijde van de regelsleutel aan komt. Als je hem dan op die positie afregelt kan hij in een andere positie heftig achterlopen etc etc. Kan dmv een val/klap gebeurt zijn. Meestal niet iets wat met een service beurtje niet is op te lossen. Sowieso is de af fabriek smering van deze werkjes vaak erg matig zoals reeds eerder genoemd. Mocht je besluiten het klokje te houden dan is Aad hier op het forum wellicht iemand om even te contacteren. Aad werkt heel veel aan Seiko’s.

1 like

Ik wil je niet bang maken, maar heb neppe cocktail Times voorbij zien komen op Wish.

je hebt vele soorten daarin…
welke ze voor horloge`s gebruiken, geen idee.

Grappig.

Echt roestvrij staal is er wel. Ik heb een zakmes (Spyderco H1), die echt niet wil roesten.
Een tweede, eenzelfde mes, is onlangs teruggevonden door mijn gastheer in Noorwegen, toen die rotzooi ging opruimen aan de kant van het water. Het ding heeft daar dus nu tweeenhalf jaar in de zee gelegen, en buiten wat zeepokken was het metaal nog gewoon blank… Ik heb hem maar gezegd, dat hij het mes mag houden, ik heb immers al een nieuwe gekocht.

Maar ik geloof niet, dat dit materiaal ook voor horloges gebruikt zal worden. Het is wat zachter, dan de meeste RVS-stalen.

2 likes

Bij duikerts zie je in ieder geval vaak 316L staal.

1 like

Al die codes, mij allemaal abracadabra…:upside_down_face:

En al die seiko modelcodes onthoud je zeker wel? :laughing:

1 like

Haaha nee die raak ik ook kwijt na verloop van tijd…:grinning:

U importeert en verhandelt oude Seiko’s vanuit Japan, een land met een warm en vochtig klimaat. Het betreft hier een moderne Seiko uit Nederland. Dat maakt nogal een verschil.

Kukeleku en gegroet.

1 like

een veel voorkomende misvatting : roestvast staal is redelijk roestbestendig maar niet roestvrij. een schoonzoon had zijn leatherman tool in zout water gebruikt, daarna opgeborgen en pas na enige tijd weer tevoorschijn gehaald. behoorlijk wat oppervlakkige roest. was gelukkig goed roestvrij te krijgen. wil je een echt roestvrij horloge dan zou ik platina overwegen. kost wel iets meer. maar ja, life is making choices…

De gouden tip wat mij betreft. Maar toch een Sarb065 of een platina horloge… :thinking: keuzes, keuzes, keuzes

Nee roestvast staal bestaat niet, roest/corrosie/oxidatie is een reactie van de ijzer atomen met zuurstof. Onder water is weinig zuurstof dus daar roest het niet zo snel. Roestvast staal bevat veel chroom waardoor er een Chroom oxide laag op het oppervlak ontstaat. dit beschermt het mes tegen verdere oxidatie. Als je een goed roestvast mes onder water bewaard zal er weinig gebeuren. Niet heel raar dus dat hij na 2,5 jaar nog blank is. Als je hem boven water haalt en niet afdroogt zal die echt wel gaan roesten.

2 likes

Geloof me, in zeewater zit meer dan genoeg zuurstof, bovendien lag het mes in de vloedlijn. Kansen genoeg om weg te rotten in die tijd.
Maar bij mijn weten roest ijzer door het koolstof aandeel in het ijzer. H1 staal bevat echter geen koolstof, maar heeft daarvoor in de plaats molybdeen.
Als dat er voor zorgt, dit een oxide laagje vormt, dan is het in mijn ogen gewoon roestvrij staal.
Zout water en ijzer, dat is normaal geen goede combinatie. Maar werkt schijnbaar met dit staal wel.

Nee dat is allemaal niet waar… H1 staal heeft idd een laag koolstofgehalte maar dat heeft verder geen invloed op de corrosieresistentie. Het komt doordat er 16% chroom in zit… elke beschadiging/kras in dit staal zal een laag van chroomoxide vormen en dus geen ijzeroxide (roest). Kortom zeer roestbestendig dus en kan zeker een flinke tijd roestvrij blijven.

Hier een foto van een mes van H1 staal die het nog wat zwaarder heeft gehad:
afbeelding

2 likes

H1 is, inderdaad, een hele speciale staalsoort waar enorm veel geld en tijd is ingestoken ter ontwikkeling. Maar roestvrij is het niet. Het is belachelijk roestvast :slight_smile:

Ik werk zelf regelmatig met inconel. Ook mooi spul.

2 likes

Dan houden we het daar op. Ik ben echt niet de metaalexpert. Ik weet alleen, wat dit mes kan. En dat is inderdaad dan zeer belachelijk roestvast.

Ik heb toevallig vanmiddag een videogesprek met de goede man gehad. Hij had het mes zuiver gemaakt in wat warm water en een borstel. Na anderhalf jaar weer bijna als nieuw! Nou ja, nieuw, het is stevig gebruikt… Ik heb hem toegezegd, als ik er komende vakantie weer ben, dat ik het voor hem zal slijpen. En hem kennende, ligt er dan meteen een hele rij messen om te slijpen…

Slijpen van messen is een hobby van me :slight_smile: Waarmee slijp jij?

Ooit een wetstone gekocht om mijn keukenmessen te slijpen, maar daar moet je volgensvmij eerst een cursus voor volgen🥴

Alleen goud roest niet de rest wel!
Maar Goud is geen aards materiaal komt uit de ruimte!
Daarom vergulden we ook elektra contacten b.v.
Titaan is ook heel mooi Gerard werk ik ook mee.