Ik behoor tot het ja-kamp, maar dat komt ook doordat ik de SLA025 zelf ook heb besteld 
Een lomp horloge is mij ook niet vreemd met de SBDX003 die ik bezit. Let wel, ik heb maar gewoon (platte) minipolsjes van 17cm
Ik draag verder geen pakken, dus de hoogte van het horloge maakt niet uit.
De SLA025 is groter dan het origineel. Dit komt vooral doordat het origineel op papier wel 300m waterdicht was, maar absoluut ongeschikt was voor saturatieduiken, omdat het glas er uit kon springen. De SLA025 heeft wel deze bescherming uiteraard, maar dat gaat wel gepaard met extra dikte. Monocoque horloges zijn hoe dan ook dikker omdat alle bescherming bovenin zit ipv gecombineerd boven en onder. De gestegen diameter is wel zonde, al hebben we het over slechts 1mm tov het origineel en maar 0,3-0,8 tov de MM300.
Dat gezegd hebbende is het zo dat de MM300 draagt als een 42mm horloge door de aparte vorm van de kast, dit zal bij de SLA025 niet anders zijn gezien de kast (ongeveer) dezelfde vorm heeft.
Onderaan de streep lees ik vooral berichten van mensen die bij Seiko’s geen merkbeleving hebben, althans niet voor 5500 euro, waarbij zelfs niet wordt geschuwd om te zeggen dat een SKX007 al duur genoeg is voor een Seiko.
Dit horloge is aanzienlijk beter afgewerkt dan de MM300 (laat staan de SKX007), waar volgens mij de meeste mensen dit horloge mee vergelijken. Het verschil in afwerking tussen dit horloge en (bijvoorbeeld) een Submariner valt ook nog te bezien, dat kunnen we niet nu al concluderen. Dit is puur merkbeleving dat boven komt drijven.
Wat men lijkt te vergeten is dat merken als Rolex of Omega al hun horloges even goed afwerken, dat daarom het kwaliteitsverschil gering is en daardoor de listprijs voor hun stalen modellen niet bijster ver uit elkaar liggen.
Seiko hanteert een compleet andere strategie door verschillende afwerkingsniveaus te geven per prijsklasse. De 5-serie heeft de minste afwerking, gevolgd door de SKX007, daarna de Samurai, daarna de Sumo, daarna de Shogun, enzovoort.
Deze zit aan de absolute bovenkant van de Seiko-range. Is de prijs gerechtvaardigd? Als je je bedenkt dat een goede 6159-7001 voor ruim boven de 6000 gaat tegenwoordig (met uitschieters richting de 10000!) en nog steeds flink stijgt vind ik dit geen verkeerde prijs.
Overigens, voordat ik compleet wordt afgebrand als Seiko-fanboy: Ik heb zowel een 16613 als een 116610LV als een 16570 gehad (helaas geen foto’s van) een heb alle drie met heel veel plezier gedragen. Echter, geen van deze horloges wist voor mij aan de SBDX003 te tippen.