Seiko SPB uurwijzer, ben ik een zeurpiet?

Terugsturen :+1:

Even uit nieuwsgierigheid, als we bijvoorbeeld de 6:00 nemen of de 18:00 neem aan dat niet verschilt, dan zie je duidelijk dat de wijzers niet goed staan.

Maar is er een verschil tussen de hoeveelheid “off” van de wijzers, als de wijzerspositie (6:00/18:00 uur) behaald word, doordat de wijzers met de klok mee op de juiste uur zijn gedraaid (van 5 uur naar 6 uur draaien) of dat de wijzers tegen de klok in op 't juiste uur zijn gedraaid,?(van 7 uur terug draaiend van 6)

Dat kan soms verschillen en dat heeft te maken met tandspelling van de tandwielen en de tijd voordat de tanden echt ingrijpen en de wijzers ook echt meegenomen worden.

3 likes

Dit kan echt niet, terug ermee

Een in normale richting “aangevlogen”

En nog in in achterwaartse richting. Deze is wat lastig de minuutwijzer precies te krijgen, omdat hij telkens een heel klein beetje terugveert in de looprichting.

For the record: in de originele foto’s heb ik alles in de normale “loop richting” aangevlogen, omdat het horloge normaal ook in deze richting draait. Juist om discussie hierover te voorkomen. Maar een stukje nieuwsgierigheid bevredigen mag wel even een paar minuutjes kosten. :upside_down_face:

1 like

Na hoeveel jaar zei je? :wink:

1 like

Terug sturen…nu weet je het, en je blijft je er nu aan storen.

1 like

Helemaal duidelijk, bedankt voor de moeite :ok_hand::blush:. Ik zou het horloge retourneren.

Ik zie nu op mijn eigen foto: die twee enen die de 11 vormen zien er ook wel bijzonder uit. Jeetje Seiko, waar ben je mee bezig? Op mijn SKX J is dit allemaal prima in orde. Dat type heeft (had) ook zeker zijn QC dingetjes, maar kostte ook een kwart van wat deze kost. En JA de prijs doet ertoe als het op QC aankomt, want als het alleen op tijd aanwijzen aan zou komen zou ik een digitaaltje van 5 euro bij de action halen. Daarbij, de totale kosten van heen en weer sturen zijn hoger dan even 3 minuten goed kijken of het klokje goed is voordat hij de deur uit gaat. Wordt alleen uit een ander potje betaald…

1 like

Kritisch zijn mag altijd :wink:

Maar even voor mijn gemoedsrust, ik weet niet wat dit horloge kost maar ziet er uit als 200 tot € 300? Ik denk dat je daar niet al te moeilijk over moet doen toch? het is immers geen GS of San Martin.:crazy_face:

2 likes

Ik ga geen uitspraak doen over hoe het er uitziet, maar SPB143J kost zo’n 1200 euro nieuw in de winkel.
Maar goed 200 a 300 euro vind ik eerlijk gezegd ook geen kleingeld, bezels daargelaten, je mag best verwachten dat de wijzers goed staan :wink:

1 like

Nu je het weet blijft het irritant.
Snel terug dat ding :slight_smile:

1 like

Als ik zo je foto bekijk, dan lijken de urenindexen niet geheel gelijk te staan aan de minutenindex. Dat zou ook wel eens je probleem kunnen zijn. Scheelt zomaar 5,5 minuut…

:scream:

Terugsturen die hap!

2 likes

Nou, dan zou ik gewoon een nieuwe willen. Onder garantie? Ding is niet goed geleverd. Kom maar over de brug met een nieuwe. Het hele gevoel van een nieuw horloge raak ik kwijt als ze er aan gaan sleutelen.

1 like

Ik zou het terug sturen en als de winkels weer open zijn een nieuwe halen. Dan kan je zelf kijken of hij goed is voor je hem aanschaft.

1 like

Dat zit in de foto, mischien door de bolling van het saffier. In het echt zit dat allemaal wel mooi recht.

Klopt wel, alleen Dead On Arrivals worden via de AD / Verkoper gehanteerd. Als dat moeilijk ligt kun je service overwegen.

Grappig. Ik raak dat na vijf minuten dragen kwijt wanneer het eerste vuil/vet/kras-incident plaats heeft gevonden. Dat maakt me geen reet uit. Iets wat door de fabrikant zelf als nieuw wordt gemaakt is wat mij betreft nieuwer dan wanneer ik het een halve dag om heb gehad. :grin:

Mail is gestuurd. Gezegd dat horloge niet naar mijn verwachting is, dat ik het graag wil terugsturen. Ik heb aan de betreffende juwelier de keus gelaten: geld terug mag, nieuw horloge mag ook. Heb aangeboden een lijstje te sturen van waar ik naar kijk als ze geinteresseerd zijn.
Nu sta ik natuurlijk op scherp.

• allereerst (blijkbaar nodig) dat de wijzers op het hele uur ook precies naar de 12 en het betreffende uur wijzen. Nogal basaal lijkt me, voor een horloge, maar vooruit…
  • de datum staat redelijkerwijs netjes in het midden van het venstertje.
  • de lume “indexen” staan netjes opgelijnd op de minuten (die hier ook op de dial staan)
  • de driehoek van de bezel op 12 staat netjes uitgelijnd daadwerkelijk boven de 12
  • de lume stip in die driehoek staat netjes in het midden van die driehoek
  • op de kast zijn de overgangen van gepolijst naar geborsteld nette overgangen EN die overgang zit overal (redelijkerwijs) op de juiste plek.

Iemand nog andere punten?

Met “redelijkerwijs” bedoel ik bij een horloge van 1k: afwijkingen niet duidelijk te zien zonder vergroting.
Als je een 1k horloge onder een loupe bekijkt snap ik natuurlijk dat het inderdaad geen Grand Seiko hoeft te zijn.

In de mail heb ik het geformuleerd: Ik zal ‘m niet aan dezelfde standaard als een Omega van 5000 euro houden, maar toch MINSTENS dezelfde standaard als mijn SKX J van 250 euro.

Ik hoop dat ik het daarmee redelijk heb verwoord. 🤷

Ik wil hier gewoon netjes uit komen. Ik heb ‘m nu in het echt gezien: het is echt een heel mooi horloge en ik wil ‘m graag hebben. Zonder vergroting kan deze zich meten met zwitserse horloges die heel wat duurder zijn.

Als ze daar echt moeilijk over doen zeg ik gewoon: prima, dan heb ik nog mijn 14 dagen retour recht. Doe me de knaken maar gewoon terug.

Seiko produceert alleen op maandagochtend en vrijdagmiddag.

:rofl:

2 likes