Seiko SPB uurwijzer, ben ik een zeurpiet?

Vergeet zaterdagavond niet.

Dat zit echt in de lompe foto’s die ik gemaakt heb met telefoon en “flits” om eea zo duidelijk mogelijk (niet zo mooi mogelijk) in beeld te brengen. Het is echt wel een mooi horloge.

Nee, vooral niet voor die prijs!

Ik heb het ook met een van mijn SKX’en en mijn Turtle gehad. Ik heb ze direct onder garantie naar Seiko laten sturen om te repareren.

Dus, als hij nieuw is, gewoon retourneren of onder garantie opsturen voor reparatie.

1 like

Terug sturen, als je het eens hebt opgemerkt, blijf je het altijd opmerken zo lang je het horloge hebt, ik had het al opgestuurd als het 150€ koste

1 like

Net hoe je het bekijkt… Laatst een filmpje over Lange (dacht ik) gekeken. Toch zeker niet de minste! Die zetten ook eerst het hele horloge in elkaar, controleren op functie en halen ‘m daarna weer uit elkaar om ‘m degelijk af te werken. Enige verschil zou zijn dat deze seiko tussendoor even bij de klant thuis is geweest. :joy:

1 like

Ja, maar daar hoort het blijkbaar bij het proces. Bij Seiko niet. Ik denk ook dat hij bij Seiko naar de reparatieafdeling gaat.

1 like

Was een grapje, dat snapje. 🤷

1 like

Wat een vervelend voorval! Is weer zo’n gedoe met terugsturen en contact zoeken met de juwelier.

En zeker jammer, omdat het horloge echt een plezier is om te dragen wanneer alles wel in orde is!

Ik hoop dat het allemaal een beetje vlot in orde komt!

1 like

Weg ermee. Plezier heb je niet meer van dit horloge.

2 likes

De juwelier heeft zeer correct en adequaat geantwoord op mijn mail.

Ik heb de keus gekregen uit 3 opties:

1 Teruggeven
2 Ruilen
3 onder garantie naar Seiko service om een een ander te laten aanpassen.

Ik vind dit oprecht geen makkelijke keuze.

1 is het makkelijkst, maar dan heb ik het horloge niet meer.

2 verleidelijk, want “nieuwe ronde, nieuwe kansen.” Maar even goed wederom kans dat er iets niet klopt aan mijn lijstje van verwachtingen. En dan begin ik me wellicht lullig te voelen richting de juwelier, die in feitte ook maar gewoon een middle man is.

3 Als er direct aan een nieuw horloge moet worden gesleuteld, is het “nieuw” er dan vanaf? Voor mij niet direct. Dus dit klinkt voor mij als een realistische optie, ook omdat er dan iemand aan het werk “moet” met mijn horloge ipv gewoon een nieuwe op te sturen. Aan de andere kant: ik heb geen ervaring met het service center van Seiko. Wat als ik straks mijn horloge terugkrijg met de wijzers en de datum schijf correct uitgelijnd, maar er zit ergens een kras in de kast? DAN is het nieuw er zeer zeker af, maar kan ik ‘m niet meer terugsturen naar de juwelier (natuurlijk).

Iemand ervaringen en of overwegingen die hij of zij met mij wil delen? Heel graag!

2 en juwelier vragen je checklist na te lopen vóór verzending

4 likes

Wat Bor zegt Felix. Vriend Olfert zal er niet wakker van liggen. Vraag ze gewoon om het eea goed te checken.

3 likes

Update: Hij is terug naar de juwelier.

Omdat de juwelier mij naast terugsturen ook de optie bood om hem onder garantie kloppend te maken heb ik Seiko nog een kans gegeven door contact op te nemen met de klantenservice om te vragen hoe zij naar deze casus kijken. Omdat ik Japanners ken als een soort ‘Duitsers met OCD’ verwachtte ik een antwoord in de richting van: “wat vervelend dat u een gebrek hebt opgemerkt aan een van onze horloges. Stuur het horloge op en wij maken het per-fect voor u in orde.”

De werkelijke reactie van Seiko was meer in de richting van: “Tja, een bepaalde afwijking van de wijzers vinden wij bij Seiko acceptabel. Je mag 'm opsturen, maar we kunnen niets beloven.”

Werkelijk een dramatisch antwoord. Een (gangbaar) horloge heeft een minutenwijzer en een uren wijzer en tijd op de juiste manier aanwijzen staat wel op het lijstje van kerntaken van een horloge, dacht ik zo. En dan nog vrij hoog in dat lijstje… Als een van mijn collega’s met zo’n lakse mentaliteit achter de kerntaken ons ‘product’ zou staan zou ik me kapot schamen! Ik heb het horloge teruggestuurd. Ik hoef zeker ook geen andere meer, nu ik weet hoe Seiko blijkbaar tegenwoordig in de wedstrijd zit.

A) Een horloge van 1k dat niet ‘af’ is gewoon de deur uit laten gaan.
B) Je er helemaal niet voor schamen als dat wordt geconstateerd in een verkocht product.
C) De klant afpoeieren met vage termen als “een bepaalde afwijking vinden wij acceptabel”

Genant gewoon.

4 likes

Het was met de uitlijning va n de skx’en en turtles ook al zo en de accuraatheid of betrouwbaarheid van de 6r35 (excuseer, gecorrigeerd) laat blijkbaar ook te wensen over. Spijtig, want als ze dit goed zouden doen, dan stonden ze werkelijk bovenaan in deze prijsklasse :blush:

1 like

Zeker. En het is ook echt een prachtig horloge, eerlijk waar! Maar de goede AR coating onder het mooi gebolde saffier en coole grijze wijzerplaat vallen voor mij in het water als de basis niet goed is. Dat van het uurwerk wist ik nog niet eens.
Wat heb ik aan mooi geglazuurde dakpannen op mijn huis en dure ovens in de keuken als het fundament niet goed is?

1 like

Wat zijn dan concreet de problemen met dit caliber? Het is trouwens 6R35.

Ik zal niet namens illewoare spreken. Van de betrouwbaarheid kan ik niets zeggen, ik weet ook niet precies wat met die term wordt bedoeld als het om uurwerken gaat.

Wat ik zelf wel in de afweging heb meegenomen toen ik het horloge kocht: 72 uur gangreserve is natuurlijk wel gaaf. Dat heeft geen van mijn andere mechanische horloges. Iets wat ik overigens nooit als een probleem heb ervaren. Ik zou liever de frequentie hoger zien, een gladder glijdende secondewijzer zien gaan en daarvoor wat gangreserve inleveren. 72 uur gangreserve ‘weet’ ik alleen en ik gebruik het nooit. Maar een gladjes glijdende secondewijzer geniet ik van elke keer dat ik het horloge zie. Maar goed, dat zijn keuzes.

Maar -15/+25 seconden per dag past mijns inziens niet bij de prijs van de horloges waarin seiko dit uurwerk gebruikt. Hopende dat dit in de praktijk mee zou vallen heb ik die kans gepakt bij de aanschaf.
edit: Dit bleek ook reuze mee te vallen in het exemplaar dat mij werd toegezonden overigens! Ik heb geen harde getallen, maar ik heb het een paar dagen bijgehouden en het was zeker prima.

Mijn 6R35 loopt netjes op plus 5 seconden en 70 uur gangreserve vind ik zelf niet zo heel belangrijk moet ik zeggen, het is zelfs nadelig als een horloge in de min loopt.
Voor wat betreft de frequentie, ook de Swatchgroup heeft de frequentie van hun uurwerken verlaagd voor de powermatic 80 serie. In dit prijssegment is dat blijkbaar de manier om de gangreserve te verhogen.

1 like

Er zijn genoeg verhalen te lezen over de 6r15 die plots totaal afwijkende waardes qua afwijking haalt of gewoon niet stabiel loopt. Ik ben geen horlogemaker om dat te verklaren, maar die reeks uurwerken heeft op dat vlak geen beste reputatie voor zover ik lees.
Ik heb zelf even een spb149 gehad die een stukje te snel liep, verder geen persoonlijke ervaringen (behalve met verschillende 7s36’s die ook niet stabiel liepen eerlijk gezegd)

Correct me if i’m wrong natuurlijk :blush: ik vind het een prachtig uurwerk, maar de basis moet gewoon betrouwbaar zijn en daar is er nog werk aan.

ETA/Sellita is ook niet zaligmakend, daar zijn er ook vaak klachten over het opwindmechanisme. Maar die lopen wel een stuk stabieler merk ik.

Lullig antwoord, die ervaring heb ik nog niet met die goede mensen. Hmmmm. Ik zou klagen over dat antwoord. :slight_smile: Bij Seiko Japan, in feite.

Ik zie op forums veel discussies over de accuratesse, maar kom weinig tegen over betrouwbaarheid.

Evengoed, ik draag mijn horloges één, hooguit twee dagen per keer, dus ik zou het niet eens merken al verloor ik een minuut per dag. :slight_smile: Komt nog bij dat ik niet op horloges kijk om te zien hoe laat het is. :slight_smile:

Maar goed, heb je iets van een bron of verdere beschrijving van de betrouwbaarheidsdiscussie?

Als zij 5 miljoen van die dingen hebben gemaakt, en 0,01% van de gebruikers heeft over 10 jaar tijd een klacht die ze in die tien jaar tijd op internet beschreven… Dan zit je toch op 500 blog posts die roepen dat een 6r15 niet stabiel loopt.

Zelf heb ik noch met de 6r15, noch met de 6r35 problemen gehad, en ik heb drie SARB’s en nu een Willard gehad, de Willard en één SARB zijn daar nog van over. Da’s ook een anecdote, dus dat zegt ook niks.

Hoofdpunt is dat je niet moet vergeten dat je met een massa-product te maken hebt. :+1:

1 like