Ho ho, dat heb ik vanaf het begin ook beaamd.
Dat tandje lager was meer een reactie op jouw antwoord dat 99% van de mensen die een horloge dragen dat onder de 250 Euro doen.
Maar je hebt gelijk, wijzer alignment is de basisfunctie van een horloge, dat mag niet fout zijn.
Zelf heb ik een SPB153 die geen problemen heeft, en geen van de 20+ Seiko’s die ik in bezit heb gehad heeft dat probleem ooit gehad, dus vanuit m’n persoonlijke ervaring vind ik het moeilijk om aan te nemen dat Seiko echt slechte QC heeft. Als dat allemaal echt zo slecht was hadden ze het geen 140 jaar volgehouden in deze markt.
Ik had laatst een Patek Philippe vast van 55000 ballen waar de indices niet recht op de wijzerplaat zaten.
Een mens kan wat kregel worden, omdat het bon ton lijkt te zijn om de splinter in het oog van de massa-producent steeds te zoeken terwijl elders hele balken met de mantel der liefde worden bedekt, dat is alles.
Dat de Seiko entry level uurwerken nogal losjes van accuratesse-specificatie zijn, daar zul je me niet over horen, want dat is nu eenmaal zo. 
Ach, bij welke fabrikant dan ook: Als de dealer bij een DOA een retourzending en nieuw exemplaar beloofd, altijd doen. In mijn ervaring is dat altijd de meest makkelijke en snelste optie, of het nu om electronica, zakmessen, horloges of een trui gaat.
Je kunt jezelf daar veel frustratie mee besparen, want nieuw bezit wat direct door een reparatie-cyclus moet zal altijd een smet op het object houden, en er ontstaan op die manier ook het vaakst nare discussies over de support.
Dat zeg ik als iemand die vijf jaar hardware support heeft geleverd voor een grote Amerikaanse hardware-fabrikant in de ICT wereld. Daar leerde ik ooit, pre internet, dat een tevreden klant dat gemiddeld aan vijf anderen laat weten, terwijl een ontevreden klant het er gemiddeld met zesentwintig mensen over gaat hebben. Vertrouwen komt echt te voet, en het vertrekt per concorde.
Summa summarum: Ik vind het jammer dat je deze ervaring hebt moeten hebben, want die horloges zijn echt mooi, en het is naar dat je er een slechte smaak aan over hebt gehouden. Ik hoop van ganser harte dat de vervanger die je gaat vinden wel veel plezier oplevert.