Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Oké, maar toch …

afbeelding

:wink:

2 likes

Mijn vermoeden is bevestigd. De SPB143 loopt 32 sec per dag achter en daar wil ik verbetering in zien.

6 likes

Wat is nu 32 sec. per dag…:joy:. Ook die van mij is niet echt accuraat…:flushed:

1 like

Er wordt altijd gespeculeerd dat je met een gangreserve van 70 uur het horloge op vrijdagavond kunt neerleggen en op maandagochtend weer om kunt doen zonder de tijd opnieuw in te stellen. No way, loopt dan inmiddels tussen de 1 a 2 minuten achter. :smirk: Ik draag dit horloge iedere dag en een betere nauwkeurigheid is wenselijk.

2 likes

Zo’n horloge heeft al een afwijking afhankelijk van de oriëntatie van het horloge op zich. Ergo, er is altijd een afwijking. 32 seconden per dag kan wel minder volgens mij, maar het is geen quartz hè.

Even laten afregelen.
Dat zorgt voor “verbetering” … :wink:

Ik wil trouwens alweer wat anders, pffff.
Loop al een week te dubben, wat dan? Vermoeiend! :see_no_evil:

5 likes

Eens,
Dit begint een een zeiktopic te worden over nauwkeurigheid van deze mooie horloges. Ik vraag mij af hoeveel mensen hier nu daadwerkelijk dit (duik)horloge gebruiken om op elk moment van de dag op de seconde nauwkeurig de tijd af te lezen.

Oke, er zijn grenzen, maar misschien is een ander (soort) horloge beter geschikt voor die functie. Dit is gewoon een heel mooi (duik)horloge. Ik zou mij mogelijk eerder druk maken over de waterdichtheid, maar daar hoor ik niemand over.
Als je dan toch 1250 euro neerlegt, kijk dan van te voren even wat de plus en min van de fabrieksopgave is qua nauwkeurigheid en waar je het voor wilt gebruiken.

Misschien beter een quartz kopen als je op elk moment van de dag wil of moet weten of je horloge precies gelijk loopt met de atoomklok.

Seik(o) topic of niet, van een horloge met een aanschafwaarde van > 1K, mag je toch iets beters verwachten niet ? Overigens zullen de meeste SPB’s nooit een druppel water zien, dus over de waterdichtheid zullen we ons maar geen zorgen maken…:wink:

4 likes

De specs voor de 6R35 movement zijn toch -15/+25? Als dat er (ruim) buiten valt mag je best klagen lijkt me.

4 likes

Dit dus.

Mijne is 56 seconden per dag te langzaam. Dan zeik ik erover in het topic wat over dit horloge gaat. Tegelijkertijd zie ik hem heel graag terug van Seiko, zodat ik ervan kan genieten.

4 likes

Dat doe je niet hoor. Misschien in het toilet maar niet in dit topic.

2 likes

Ga ik werk van maken zodra het eens uitkomt.

Daar kijk ik niet meer van op! Wil zelf dit jaar slechts 1 horloge kopen die niet in het vaarwater van de Seiko zit en kijk momenteel naar een Breitling Colt, Chronomat, Crosswind met oude logo tot max 42 mm. Vind ze altijd al mooi.

Ik heb de 143, en mij boeit het geen bal of hij te snel of te langzaam is.
Draag hem een paar dagen, en dan pak ik de volgende.

1 like

Klopt, maar blijkbaar werkt iedereen met een spb14x wel bij NASA of zo en gebruikt het het horloge voor iets anders als duiken.

2 minuten per dag is niet oke als Seiko aangeeft dat het max -15/+25sec. per dag mag zijn, maar dan nog. Als precieze tijdmeting belangrijk is dan zou ik iets anders (wellicht COSC) kopen.

Heerlijk ding.

7 likes

:joy:

Breitling maakt ook mooi spul!

De nieuwe Chronomat, met die gave band … oww :heart_eyes: je mag me ervoor wakker maken! Neem wel Gaston van de Postcodeloterij mee, want de prijs is nog een beetje buiten de Seiko-range.

We zijn allemaal een beetje verwend bij de andere merken, een ETA 2824 of SW200 loopt over het algemeen keurig binnen de COSC marges, hoewel soms helemaal niet daarop afgesteld. Seiko krijgt het voor elkaar om de ene dag 30 seconden in de min te gaan en de dag erop 10 seconden plus. Best wel knap en dat kom je bij andere uurwerken toch echt niet vaak tegen.

Maar goed, op 86400 seconden p/dag maar een seconden meer of minder natuurlijk helemaal geen moer uit. Dus je hebt gelijk, minder zeiken … meer genieten. :wink:

Die van mij liep ook buiten de waarde die Seiko opgeeft. Iets hierboven kun je her en der wat teruglezen, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om hem af te laten stellen bij een horlogemaker. Die heeft hem voor een tientje bijgesteld en weer waterdicht tot 200m gemaakt. Ik vond dit een betere oplossing om het horloge binnen de garantie terug naar Seiko te sturen en dan een paar weken kwijt zijn.
Tussentijds liet hij een rapportje zien van de timegrapher en zou +4 seconden per dag moeten lopen. Daar was ik heel tevreden mee voor een klusje tussendoor en wat het heeft gekost.

We zijn nu een tijdje verder en kan zeggen dat de timegrapher totaal niet klopt… in positieve zin :grin: Heb de 143 een week gedragen, dus tijdens het dragen is ie ook weer bijgeladen, maar na een week was de afwijking slechts +6 seconden. Kennelijk is de boel nog iets verbeterd in de tussentijd.

Dus laten afstellen… zeker doen!

3 likes

Hoeveel 143’s heb jij wel niet liggen?
:wink:

Oh ûh, ik geloof dat ik de mijne zojuist heb verkocht. :see_no_evil:
Tijd voor iets nieuws! Maar wat? Hmmm.

3 likes

Nooooooooooo! Oh… heb nog wel een Seiko Monster voor je liggen :grin: Maar is denk ik niet echt je ding…

1 like

Squale😁

3 likes

Alleen de naam al.

Dat heb je goed ingeschat. :wink:

Ja, maar geen classic 1521 meer. Misschien een blauwe? Hmm.
Da’s nog wel een idee!

1 like