Seiko van 7000 euro

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van de Rolex. Maar een oude submariner van 12K (dat is wel te doen voor een vintage submariner toch?) werd toch wel voor een veelvoud verkocht van deze Seiko?

Een seiko quartz ook…

1 like

Merk…

Geen 20k, maar ook leuk

3 likes

@Koekoek? Weet jij dat?

Een ouwe sub was ooit 150 - 250 usd.

1 like

Zo. Dat is een verschil met nu :joy:

Overigens met inflatie kan dat bedrag wel x5 a 10 als we het vergelijken met het geld van nu. 150 usd in 1951 is 1300 usd nu. Maar alsnog, wat een verschil.

Wat al eerder is gezegd: conditie en aantallen. SKXen daar zijn er miljoenen van gemaakt, maar de 5718 daar zijn er een stuk minder van. Iemand die horloges wel geinig vindt en geen geld wil verliezen koopt een rolex van 20K. Een liefhebber die gek is van Seiko legt met liefde 20K neer voor een 5718 als hij het heeft. Nogmaals, mijn kijk hierop.

1 like

Doel je daarmee op een 6159? Een sub was zeker niet meer dan 2x zo duur als zo’n Seiko.

Dat is misschien wel onbegrijpelijker want voor een 10% van de prijs heb je bijvoorbeeld een LM die zeker geen 10% van de kwaliteit is.

Naar verluid alleen verkocht tijdens de Tokyo spelen van 1964 in het olympisch dorp.

1 like

Ik vind ze alvast niet mooi. Zon 6159-7001 is wel de shit.

Doel niet op een specifieke referentie, ik ben niet zo thuis in vintage Rolex. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat een vintage submariner destijds minstens een tienvoud was van de Seiko, net als nu. Vind de prijs een stuk minder vreemd als het destijds een high end Seiko stuk was, ik ging er echter van uit dat het destijds een relatief goedkoop horloge was. Daarom vond ik de prijs een beetje vreemd, maar zo te zien was hij vrij high-end en extreem zeldzaam.

Edit: ik bedoel inderdaad de Seiko. Zoals ik zei ben ik niet thuis in Rolex, ik dacht dat 6159 een Rolex referentie was :joy:

Ik bedoel alleen dat ik begrijp dat mensen 5k neerleggen voor een Grand Seiko, omdat dat horloges zijn waar duidelijk kwaliteit en vakmanschap achter zit. Ik zou het niet begrijpen als mensen 5k neerleggen voor een Seiko 5, zijn prima horloges maar geen 5k waard.

Rolex heeft de laatste 30 jaar zich ontwikkeld tot luxe merk. Daarvoor was het helemaal niet zo duur vergeleken met de rest…

Daarnaast zijn er ook moderne (limited) Seikos van 4 a 5k… zonder Grand label.

2 likes

Toch vreemd hoe de positionering van Rolex nu mijn blik op vintage Rolex heeft beïnvloed. Ik dacht echt dat Rolex destijds ook een luxemerk was.

Ja, die moderne Seiko’s van die bedragen vallen me ook wel eens op. Het zou mijn keuze niet zijn maar eerlijk gezegd zijn ze wel van een ander kaliber dan een standaard Seikotje, dus ik snap de prijs wel. Als ik hun was zou ik dat labelen onder Grand Seiko, omdat ik daar toch een ander merkgevoel bij heb, maar dat is een ander verhaal.

1 like

De 6159 was uit de professional lijn duikers. Een 6159 was 38.500 yen in de 1971 catalogus. De 6105 de “standaard” duiker was 17.500. Ter vergelijk een GS was ± 30-50.000 yen. Een KS 15-30.000 yen. Een Pogue 18.000 en een Lord Marvel dat nu zo hip is 12.500. Een Seiko 5 8.000-12.000

Nu werd de 6159 niet buiten Japan verkocht. De 6105 wel en als je de prijzen extrapoleert vanaf de 1973 Amerikaanse catalogus zou een 6159 een ± 200-250$ zijn. Volgens mij was en sub begin 70s een 2-3-400$ ofzo?

Maar de prijzen van horloges lagen vroeger veel minder uit elkaar dan tegenwoordig. De markt is door de quartz crisis heel erg uit elkaar getrokken dat horloges aan de ene kant veel goedkoper werden en aan de andere kant meer als luxe en veblen goed juist veel duurder werden.

Het was een kwaliteitsmerk. Luxe horloges bestonden toen nog veel minder. Zeker wel de duurdere horloges maar het verschil was kleiner.

2 likes

Yet, by the 1970s there hadn’t been a huge price increase for the Rolex Submariner, despite its tremendous success. I’ll give you a few examples, starting with the stainless steel Submariner with date that was going for just $230 at the time.

Aldus bobs watches.

The median money income of families in the United States was $9,870 in 1970

Vroeger was een sub dus 2.5% van het jaarlijks inkomen.

Median household income was $68,703 in 2019

Prijs van sub was in 2019 8000 dollar… dus bijna 12%

Prijzen gingen rap omhoog van Rolex in die tijd idd. Maar de Japanse prijzen zijn ook heel vreemd in die tijd en verschillen veel door de hyperinflatie van de yen.

1 like

Inderdaad & de gekte is nog veel later begonnen. Het is nog geen eens zolang geleden alle modellen gewoon op voorraad waren en je zonder problemen bijv. een Hulk kon kopen 20% onder de list. Was de AD nog blij ook :wink:

1 like

Ook zo. Er was een tijd dat panerai boven list ging.

2 likes

Leuk ,maar niet 7000,- leuk :laughing:

Wel…

1 like

Hahaha ,ja natuurlijk wat de liefhebber er voor over heeft , maar dat is aan mij niet besteed .
Zowiezo een horloge van 7K niet . :laughing: