Seiko van 7000 euro

Hi HF’ers,

Ik zat net even op Omegaforum te kijken en toen kwam ik toch iets (voor mij) bijzonders tegen. Een seiko uit 1969 met een vraagprijs van 8000 dollar, ongeveer 7000 euro uit mijn hoofd.

Gaaf ding; maar weten jullie waarom dit zó duur is? Hij is wel erg gaaf, maar 8000 dollar? Zie ik iets over het hoofd?

https://omegaforums.net/threads/1969-vintage-seiko-6159-7001-hi-beat-professional-diver.117844/

p.s, is dat inderdaad de originele lume? Heb nog nooit lume zo fel gezien na ruim 50 jaar

1 like

Dat is geen originele lume en de wijzers lijken ook zelf vernieuwd. Wellicht wel allemaal origineel Seiko hoor en de juiste relume kleur etc. Maar in tegenstelling tot auto’s is terugbrengen in zo’n originele topstaat geen pluspunt.

Qua prijs weet ik wel dat de 6159 modellen zo rond de 6000-7000 euro zitten, maar heb dan liever een echt orgineel goed exemplaar.

Overigens gaat zijn voorganger, de 6215, in goede staat zelfs richting 10k😬

1 like

Goh. Wist niet dat die zo duur waren. Ben zelf best een Seiko fan, maar voor 10K ga ik liever voor een patek hoor.

Edit: lume lijkt mogelijk toch origineel.

Zoek eens naar een 5718 en hoeveel dat kost

2 likes

:open_mouth:

De handset en wijzers zijn wel verdacht, maar ik denk toch ouderdom signaaltjes erop zie. Zouden best gepoetst of inderdaad gerelumed kunnen zijn.
De kleur van de lume is inderdaad wel waus, maar dat oude tritium lume onder UV nog wat doet en een even nagloeit kan wel hoor.

Ontzettende gave Seikos zijn dit.

Ik denk dat meer mensen denken dat ie wel klopt.

Ik vind de lumen er opzich niet super verkeerd uitzien. Ik ben wel benieuwd waarom gedacht wordt dat hij gerelumed is.

Is lume zo fel nog dan na 50 jaar? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit werkende lume gehad op zo’n oud horloge.

Overigens ging ik uit van de comment hierboven dat de wijzers gerelumed waren, maar ik zal het even aanpassen.

Oei ja dat is helemaal een duur ding

Zo fel na ruim 50 jaar? Ik weet het niet hoor. Of is dat ok?

Verder wel mooi en origineel of eventueel originele nieuwe onderdelen voor klein deel.


Uit 1969. Lume doet t iets van 20 seconden een beetje. De wijzers gaan als eerst.

1 like

Mijn 6217 uit ‘66 en 6306 uit ‘78 hebben vrijwel geen lume meer. Heel klein beetje maar onvoldoende om tijd echt af te lezen.

Maar wie weet zijn dat wel basismodellen en dit andere horloges met andere lume soort.

Herstel; de 6306 doet nog ff wat meer. Maar die is dus uit ‘78…:wink:

2 likes

Ik denk dit:

Mijn 30 jaar oude tritium Air-King lichtte ook heel fel op onder UV licht. Ik denk dat de eerste foto is gemaakt terwijl het horloge onder UV licht lag. De 2e foto 1 sec nadat het UV lampje uitging :slightly_smiling_face:.

Ik denk overigens dat deze foto’s meer dienen om aan te tonen dat de lume nog in tact/niet afgebrokkeld is, dan dat het gaat om hoe goed hij nog oplicht.

3 likes

Dat denk ik ook @stefan

2 likes

Volgens mij met zinc sulfide tritium moet het kort gloeien.

Oh. Dat is inderdaad erg gaaf.

Misschien gewoon hele gunstige foto’s na heel gunstig licht op de wijzers. Vind ik overigens wel een beetje rooskleurige situatie schetsen van de lume, het lijkt hier haast ZGAN voor mij, terwijl dat in dagelijks gebruik waarschijnlijk niet zo is.

UV lamp doet wonderen. Je hebt er inderdaad voor dagelijks gebruik niets aan.

1 like

Goed punt inderdaad. Toch ff zelf getest (toevallig mijn 6306 om de pols) en die heeft nog wel wat nadat ik hem onder fel licht hield

1 like

Maar inderdaad, onder natuurlijke omstandigheden zal de lume niet zo mooi meer zijn als op de foto.

1 like

Dat is waar. Misschien wel zo netjes om er even bij te zetten dat hij net onder de UV lamp vandaan komt. Dat zou voor de mensen met minder verstand van zaken handig zijn om verwachtingen te managen :grinning:

1 like