Seiko Velatura kinetic (SRH003) laadt niet meer automatisch op

Wat je ook doet laat dit horloge niet leeg lopen, de capacitor die er in zit houdt daar niet van dus zorg dat deze vol blijft. Wat waarschijnlijk vast zit is de rotor van het opwindmechanisme, ook deze horloges zijn onderhevig aan service en dat is wat je vader nu moet doen, deze voor service wegbrengen.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Het is zijn enige horloge en draagt hem elke dag.

Heb je tips waar hij langs kan gaan en een idee wat het ongeveer kan kosten? Hij had al met een juwelier gebeld die Seiko verkoopt en die wist het zo snel niet. Het is natuurlijk ook geen “normaal” mechanisch uurwerk.

Hij gaf mij zelfs aan dat als het hem 75 euro zou kosten, hij wel een nieuw horloge zou kopen… :sweat_smile:

Ik zou alvast gaan shoppen.

1 like

Meestal is het gewoon een kwestie van nieuwe capacitor bestellen en plaatsen. Dat is niet zo duur.
Een service bij Seiko wel.

Als het uurwerk wel spanning vast houdt door handmatig op te winden denk ik niet dat er met de capacitor wat mis is maar wel met de opwind mechaniek.

3 likes

Het schijnt inderdaad voor te komen dat het tandwiel tussen rotor en dynamo defect is.
Hoe dat op te lossen kan je vinden op youtube.

2 likes

Ik vind het een mooie SEIKO. De moeite waard om te repareren.

1 like

Vrij uniek en sluit aan bij @Aamon :pray:

1 like

Als het zelf te repareren is, gaan we dat zeker proberen. Ik ga eens googlen, thanks!

1 like

Sluit ik me ook bij aan mooi ding zeker proberen te repareren.

1 like

Leuk horloge, mocht je hem niet willen repareren zou ik hem verkopen. Zou zonde zijn om hem weg te gooien

Seiko zelf levert gemiddeld keurige service voor een nette prijs.

Lees dit maar, het gaat over een nieuwe capacitor in 2009.
Dit horloge heeft een serieuze reparatie nodig dus daar komt nog heel wat €€ bij, want dat is veel meer werk.

De eigenaar wil maximaal €75 uitgeven.
Dan wordt het zelf doen.

Het lijkt mij eerder een kapotte Generating Rotor.
Deze willen nog wel eens breken zodat de rotor geen energie op kan wekken.
Dit denk ik omdat je handmatige functie nog wel werkt.

Ziet er zo uit als hieronder, asje breekt vaak bij Kinetic modellen

Zelfs al zou je de capacitor vervangen dan heb je nog hetzelfde probleem.

Het is te repareren maar dan moet hele module uitelkaar om erbij te komen, en je moet dit onderdeeltje dan vervangen.

Hieronder een ander kinetic module, (5M84) maar zit hetzelfde inelkaar.

4 likes

Dat lijkt mij een klus die je goed zelf kan doen.
Zeker met deze mooie tekening.
Tenminste als je aan het onderdeel kan komen.
Natuurlijk wel eerst onderzoeken wat precies defect is voor je iets gaat bestellen.

Dit is fantastisch. Ik had een filmpje gevonden waar dit onderdeel niet werd vervangen, maar herstelt met een beetje lijm. We kijken hoe we het kunnen oplossen.

Iedereen bedankt voor de (snelle) reacties!

Ik heb dit zelf ooit vervangen bij een Kinetic. Als je het onderdeel nummer weet dan is het wellicht nog te bestellen bij Seiko.

Lijkt me een iets betere en betrouwbare oplossing dan het te gaan lijmen.

1 like

Mocht je nou toch twijfel hebben ik durf deze wel aan om te vervangen mits je me voorziet van het onderdeel.

1 like

Wat behalve de accu, ook wel een kapot gaat zijn de as eindjes van de rotor en het overbenging wiel, bij handmatig bewegen laad hij dan wel, bij het dragen van het horloge zijn de bewegingen niet sterk genoeg.
Als het horloge 'n keer gevallen is, kan zoiets kapot gegaan zijn.
Ik controleer deze asjes altijd wanneer in 'n accu vervang.