Sellita SW200-1 tegenover ETA 2824

Een gebalanceerde rotor zou niet bewegen en dus het uurwerk niet opwinden. :joy::joy:

1 like

Kijk! Hier hebben we wat aan! Zou het zo kunnen zijn dat verkopers van horloges eerder geneigd zijn om Eta en Sellita gelijk te schakelen dan horlogenakers?

Wat is beter ?
Mercedes of Audi ?
Volkswagen of Opel ?
Toyota of Nissan ?
Etc.
Is het niet een beetje zinloze vraag en meer een persoonlijke voorkeur ?

Nee hoor, het zou mogelijk moeten zijn om de MTBF, gemiddelde reparatiekosten en die de TCO inzichtelijk te krijgen, zowel bij auto’s als uurwerken.

De reden dat het als een smaakzaak kan voelen ie in mijn beleving het gebrek aan transparantie van de leveranciers. :grinning:

3 likes

Je hebt ook al eens gezegd dat de ETA 289* gebaseerd zou zijn op de Omega 1120. Het is andersom. Sterker nog, de verschillen zijn niet zo groot, de Omega 1120 is meer een rebranded ETA2892. :slight_smile:

Er bestond ooit wel een ETA 1100, maar dat was een handopwinder uit de jaren 60:

De ETA289* is daar ook geen variatie op, hier een 2892 met verwijderde rotor:
unnamed

De 2500 is wel een doorontwikkeling van de 1120 en kreeg een coaxiaal echappement.

2 likes

dat is interessant, ik had het dus net omgekeerd, het kaliber 2895-2 is gebaseerd op kaliber 2892-A2. Kaliber 2500 is dus wel op kaliber 1120 gebaseerd. Dank je wel!

2 likes

Het is meer een variatie van hetzelfde kaliber dan “gebaseerd op”.
Vaak is het zo dat als het laatste cijfer of cijfers afwijken er sprake is van hetzelfde kaliber maar dan met een beperkte variatie als bv datum vs dag én datum. 2892 is met datum op 3 en centrale seconde, 2895 met kleine seconde, waarvan 2895-1 met datum op 3 en 2895A2 met datum op 6. (Als het gaat om 2895-1 en 2895A2 verschillen moet ik het ook even opzoeken hoor).

Dus zo is misschien beter gezegd:
Het kaliber 2895-2 is een variatie op de 2892 familie, waaruit Omega’s kaliber 1120 en later kaliber 2500 zijn doorontwikkeld.
(Net als: de Opel Kadett Caravan is een variatie op de Opel Kadett familie, waaruit later de Opel Astra is voortgekomen).

2 likes

Dank je wel, volgens mij begrijp ik het nu een stuk beter. Jouw omschrijving heb ik nu gebruikt op mijn beschrijving van m’n Hamilton in m’n profiel, als je het goed vindt.

1 like

Dat hoef je niet te vragen, ik heb het niet verzonnen :smile:

1 like

Ik denk het wel, veel merken geven zelf ook niet aan dat ze Selitta uurwerken gebruiken zoals bijv. IWC en Tag Heuer die geven er dan zelf een caliber nummer aan.

1 like

Een andere naam geven aan een uurwerk dat wordt ingekocht en vrijwel rechtstreeks zonder aanpassing toegepast vind ik storend. Ze doen het voorkomen of er iets anders in zit.

Een TAG waar ik pas naar zat te kijken had een zogenaamde “calibre 18”. Dat is een fancy naam voor een Sellita met piggyback Dubois Depraz chronograaf module. Daar vragen ze dan 5k voor. Dat terwijl je voor de helft van een gerespecteerd merk (nieuw) een column wheel chronograaf kan kopen.

Ik noem het geen oplichterij maar vind het wel bewuste misleiding.

6 likes
2 likes

Dank je wel voor het delen van jouw mooie verslag. Vaak hoor je zeggen: “Er gaat niets boven een Zwitsers uurwerk”. Onlangs merkte ik nog een vooroordeel op bij mijzelf: Een tijdje geleden zag ik hier op het forum een prachtig horloge, “die moet ik hebben, dacht ik” tot ik zag dat het een Seiko was. M’n beste vriend is juwelier en is/was dealer van diverse horlogemerken. Toen hij hoorde hoe ik over Seiko dacht, vertelde hij mij dat Seiko een topmerk is. In tegenstelling tot horloges met kaliber ETA 2824, kreeg hij nooit klachten over Seiko.
Hij draagt zelf o.a. ook een horloge (Zeno) met kaliber ETA 2824, die al diverse keren is gerepareerd. ETA en Sellita vindt hij gelijkwaardig. Overigens ga ik door hem misschien wel een keer die mooie Seiko aanschaffen.

2 likes

Het Seiko caliber 6R15 is ook niet helemaal zonder problemen hoor. Uiteindelijk zijn er miljoenen ETA en Sellita uurwerken geproduceerd. Daar zal vast wel eens iets aan kapot gaan maar deze uurwerken zijn niet voor niks de ruggengraat van de Zwitserse horloge industrie, en dat al tientallen jaren lang.

3 likes

Dank je wel, de mooie Seiko die ik op het oog heb, heeft kaliber 6R35, dus ik ben benieuwd wie daar ervaring mee heeft😀.

Welke Seiko heb je gezien? :sunglasses:

1 like

Deze Seiko zag ik om de pols van @sat (foto geleend) en sindsdien laat deze Alpinist in het groen me niet meer los😀.

3 likes

Super keuze! Erg mooi deze groene Alpinist met de kompas-bezel. Hopelijk snel om je pols :+1:t2:

1 like

Alleen de Alpinist of in deze samenstelling Hans?

1 like

Jouw Alpinist met de goud/stalen band is een prachtige combinatie. Met leren band is het natuurlijk ook heel mooi. Ik vind het gewoon een prachtig horloge!

1 like