Ik zal hier toch nog wat dieper op ingaan, want ik vind het zelf ook een erg interessante discussie.
“Betrouwbaar” is iets wat ik niet 100% kan garanderen, maar dit is wat google AI er o.b.v. meest bekende bronnen nu van maakt. Kan de exacte artikelen er nog wel eens bij zoeken.
Vraag: can you use Netherlands instead of the Netherlands as a title?
Blokcitaat AI-overzicht
While “the Netherlands” is the grammatically correct, official, and preferred name in English,
using just “Netherlands” is acceptable for titles, lists, headings, or in space-constrained, contexts. However, in full sentences, it should generally be preceded by the article (“the Netherlands”). * When to use “Netherlands”: As a header in a report, a bullet point, a column name, or in a table of data. * When to use “the Netherlands”: Within running text or sentences (e.g., “They live in the Netherlands”).
Ook ChatGPT komt met iets vergelijkbaars:
Blokcitaat Ja, daar zijn betrouwbare en gangbare bronnen voor. Kort antwoord:
“the Netherlands” is formeel correct , maar “Netherlands” zonder lidwoord is volledig geaccepteerd in titels, branding en informele context . Dat is geen fout, maar een stijlkeuze. Hieronder de onderbouwing
1. Taalregels (formele basis)
De officiële Engelse landsnaam is “the Netherlands”
Dat komt doordat het historisch een meervoudsvorm is (de lage landen)
Dit bevestigen o.a.:
Oxford English Dictionary
Cambridge Dictionary
Encyclopaedia Britannica
In lopende zinnen en formele teksten blijft the Netherlands de standaard.
2. Stijl- en mediagidsen (belangrijk voor jouw use case)
Grote stijlhandboeken maken expliciet ruimte voor weglaten van lidwoorden in titels en koppen:
Associated Press (AP Stylebook)
In headlines en korte labels mogen lidwoorden worden weggelaten voor ritme en helderheid
Dit geldt ook voor landen met “the” in de officiële naam
Chicago Manual of Style
Staat verkorte landnamen toe in titels, branding en headings
Context en leesbaarheid gaan vóór formele volledigheid
Guardian & NYT headline style
In koppen: Netherlands election, Netherlands designer, Netherlands studio
Niet: the Netherlands election (te zwaar / te lang)
3. Branding & designpraktijk
In branding, bio’s en introductieteksten is het volledig normaal om het lidwoord weg te laten:
Voorbeelden die je overal ziet:
Studio based in Netherlands
Dit wordt gedaan omdat:
het strakker en internationaler leest
het minder formeel en minder “overheidsachtig” voelt
het beter past bij design, microbrands en creative industries
In mode- en designcontext is dit zelfs de meest gebruikte vorm.
zoals genoemd door @Ruud: een samentrekking van onze namen Se rgino and Ro bert
In het algemeen kan ik zeggen dat wij natuurlijk niet al die tijd bezig zijn geweest om de core van dit design nog te veranderen. Dit is onze interpretatie na meerdere batches prototypes door de jaren heen en daar zijn we trots op! Dat gezegd hebbende, het zijn finale prototypes en dit is nog geen productiemodel. We hebben zelf al enkele kleine verbeteringen die we willen doorvoeren t.o.v. deze proto’s (gilt text, logo movement, minder tekst caseback, slankere BoR clasp, Signature logo subtieler en minder bold, meer curve in strap buckle) en staan open voor eventuele andere kleine verbeteringen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mocht bijvoorbeeld echt blijken dat de gewogen mening van mede enthousiastelingen evident neigt naar Sero Watch Co (of alleen Sero) ipv Company (om maar een voorbeeld te noemen), is dat zeker iets wat we zullen overwegen. HF is trouwens niet het enige platform waar we actief zijn en dit ter discussie stellen, dus ook internationaal nemen we alle commentaren mee!
Rose hebben we bewust niet gekozen. Veel gebruikte naam en term en bovendien voor velen associatie met de (oude) Tudor Rose wat toch wel een begrip is.
Dank! Nu ja, wij zijn trots om dit als Nederlanders hopelijk op de markt te brengen, dus vandaar. Nodig is het zeker niet, maar ook visueel vinden wij dat het zorgt voor een bepaalde balans als subtitel
Het is nooit het doel geweest om een community designed watch te maken. Daarvoor hebben wij een veel te uitgesproken smaak, mening en hebben we al teveel tijd en middelen geïnvesteerd. Bovendien is dit iets wat we echt zelf wilden doen. Toch willen we absoluut de mening van anderen horen, want zoals onderstaand: er is absoluut ruimte voor input die meegenomen wordt voor de productiemodellen.
Bij een andere comment ook al genoemd maar nogmaals:
In het algemeen kan ik zeggen dat wij natuurlijk niet al die tijd bezig zijn geweest om de core van dit design nog te veranderen. Dit is onze interpretatie na meerdere batches prototypes door de jaren heen en daar zijn we trots op! Dat gezegd hebbende, het zijn finale prototypes en dit is nog geen productiemodel. We hebben zelf al enkele kleine verbeteringen die we willen doorvoeren t.o.v. deze proto’s (gilt text, logo movement, minder tekst caseback, slankere BoR clasp, Signature logo subtieler en minder bold, meer curve in strap buckle) en staan open voor eventuele andere kleine verbeteringen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mocht bijvoorbeeld echt blijken dat de gewogen mening van mede enthousiastelingen evident neigt naar Sero Watch Co (of alleen Sero) ipv Company (om maar een voorbeeld te noemen), is dat zeker iets wat we zullen overwegen. HF is trouwens niet het enige platform waar we actief zijn en dit ter discussie stellen, dus ook internationaal nemen we alle commentaren mee!
Grappig genoeg zijn het de eigenzinnige details waar men over zit te zeuren.
Ja, ik vind de gravure tussen de lugs juist leuk. Ook het voluit cursief geschreven Sero Watch Company moet juist blijven als old timey detail. Netherlands, ik zou the er voor hebben gezet, maar het stoort me in deze vorm ook niet.
Signature, dat had niet gehoeven, maar soit. Verder is een strakke kast juist netjes, een gat er weinig fout. Ik vind de wijzers erg tof, ik heb zowel een Hamilton Navy, Stowa Marine en Tourby Marine met exact deze wijzers gehad, en het is geweldig.
Tussen alle moderne ontwerpen en evidente sixties en seventies horloges die de markt overspoelen is een jaren 30 deck watch eerder een eigenzinnige verademing, naar mijn smaak.
Zelfs de gekozen maat is excellent, want als je hem kleiner maakt verliest hij zijn karakter, terwijl hij ondraagbaar wordt als hij groter word.
Als ik echt, echt een punt van kritiek moet hebben: de banden. Die ene platte band is lelijk, de rest is gevuld, dus ik weet nu al dat de band direkt de kliko in gaat omdat ik een mooie platte band uit ga zoeken. @Sero, de Rios Prestige was een mooie platte croco geweest.
Dank voor je mooie commentaren!
Wat betreft de banden. Ik heb zelf heel veel banden in bezit en door de jaren heen gehad en sta absoluut in voor de kwaliteit en afwerking van deze handgemaakte struisvogelpootjes. Dit zijn dure huiden en gooi deze aub niet in de kliko Mijn uitgangspunt en vergelijk is de Delugs ostrich leg lijn…
Over smaak valt echter niet te twisten natuurlijk! Scherp oog overigens wat betreft padding/platte banden. We kiezen wel bewust voor geringe padding (bij alle kleuren) bij de productiebanden. We bieden daarnaast (plat) Epsom aan mocht dat meer je smaak zijn.
Absoluut. Saffier aan boven- en onderzijde. AR louter binnenzijde. Ook hiermee bewust geëxperimenteerd door de jaren heen met verschillende prototypes (dus sommige met AR binnen+buiten), maar wij behoren tot het kamp dat AR aan de buitenzijde een absolute no-go vindt
100% eens wat betreft ghost date, ben daar allergisch voor. Die niet weg modificeren scheelt natuurlijk wel weer significante kosten
De 261-M1 is best mooi, maar toch niet ideaal. Ik vind de positie van de subdial nog steeds niet perfect en te dicht op het centrum. Door slim design en gebruik van proporties valt dit echter wel behoorlijk te compenseren zoals bijvoorbeeld Buser Freres (aantal keer aangehaald) erg goed doet. Zie bijv de grote discrepantie in afstand tussen bovenzijde subdial - centrum en onderzijde subdial - railway track. Het “Made in Germany” compenseert wel.
Maar als onze Sero Signature succesvol lanceert ga ik absoluut alle mechanisch- en design opties uitpluizen om een kleine seconde versie te maken!
Terugkomend op Buser Freres. Dat is een erg leuk merk en inderdaad ook gemaakt door Yuriy (founder Dekla). Ze maken mooi spul en Buser Freres is bewust opgezet als “goedkopere” lijn. Ik bezit zelf nog een ruthenium dial Dekla en heb de Buser Freres ook in handen gehad. Er is toch wel een verschil in afwerking merkbaar. De dials zijn alleen 921 Sterling bij de Dekla’s, niet bij Buser (hebben wel een grainy effect maar geen solid silver dial). Hun handen zijn overigens erg mooi (ik geloof zelfgemaakt?) maar wel wat vlak. Hij heeft op verzoek eens een thermisch paarse handen voor mij gemaakt, prachtig! Oh ja, en de ghost date hebben we het over gehad
Haha, dank! Grappige is dat Pascal en ik elkaar inmiddels hebben ontmoet en gesproken en we elkaar graag verder helpen! Weet zeker dat @Brunmontagne kan lachen om jouw scherpe opmerking…
Dit geeft voor mij nog maar eens aan dat je AI neit als betrouwbare bron moet zien en dat je behoorlijk diepe reflectie nodig hebt op de interpretatie. Natuurlijk worden hier allerhande praktijken en meningen opgedisd die bestaan, maar buiten kijf blijft ook hier dat The Netherlands de juiste vorm is en Netherlands een gemaksverbastering die toelaatbaar is in specifieke toepassingen.
Als ik een klant moet worden bij een designbureau dat deze frase gebruikt:
Dan zou ik me gelijk afvragen of hun diensten en rekeningen even onbetrouwbaar zijn als hun kennis. Het heeft direct de indruk dat details er voor de betrokkenen niet zo toe doen. Dat kan mijns inziens in professionele contexten echt niet.
Ook heel belangrijk: was is de context hier dan eigenlijk? Feitelijk is die er bijna niet. Er hoeft namelijk niets te staan en er kan ook een plaatsnaam staan. Verwijzen naar het gebruik van een verbastering of afgekorte vorm in specifieke contexten lijkt me niet voldoende van toepassing.
Wat @David_Gee al noemde. Puur trots om ons vaderland op de dial te voeren. Daar zijn we geboren, wonen we en daar zijn we de afgelopen 4 jaar actief geweest om tot dit resultaat te komen.
Veel gaat het hier over (the) Netherlands al dan niet op de dial. Zou dat ook zo gaan in Zwitserland, Japan, China, Duitsland? Ik denk het niet. Er is niks mis met trots zijn op je afkomst. Zolang dat niet overgaat in verkeerde Nationalistische gedachten. Er had wat mij betreft ook “Holland” op mogen staan. Ik ben zelf een Groninger maar heb daar geen problemen mee. Straks schaatsen ‘we’ weer gouden medailles bij elkaar in Milaan en worden ‘we’ misschien wel wereldkampioen in Amerika. Wij hebben geleerd van de geschiedenis waar nationalisme toe kan leiden. Heeft niks te maken met laten zien waar je vandaan komt.