Sero Signature – van idee tot laatste prototypes

Dank! Mjah, de oplaaiende discussie onderstreept denk ik de “gedurfde” elementen wel, haha…

Mooie complimenten!

1 like

Haha, dat kan ik wel waarderen… :wink:

Ons logo is inderdaad gemaakt door een grafisch vormgever. Echter, hebben we voor zuiver de fonts geen typografisch deskundige geconsulteerd. Wel hebben we een heleboel fonts tot in den treure vergeleken en hiermee gespeeld en gecombineerd. Scherp oog voor detail hebben de mensen die zien dat het inderdaad customized is en niet 1 specifiek font betreft. Dat hebben we bewust gedaan naar onze eigen smaak en dit is het uiteindelijke resultaat.

Dank voor de complimenten en ook kritische noot.

De opmerkingen over Netherlands adresseer ik in een losse post (kort :wink: ) nog even gezamenlijk, dat lijkt me passender.

1 like

Op het eerste oog fraaie Fears inderdaad! Maar mijn god 5000 euro voor een gelakte plaat (nee dit is geen echt emaille of porselein). En wie kritischer kijkt ziet ook dat de subdial de centrale positie van de handen bijna raakt terwijl er onderin ruimte is…en 40mm in een relatief vierkante kast…

Heb ik het nog niet eens over de handen :wink:

2 likes

Immens hoeveel denk- en afweegwerk er in een ontwerp kruipt, en dan is het nog niet goed genoeg voor velen.

En dan zeggen dat Genta de RO op een avondje op een vodje papier schetste…

1 like

Nou, dat zijn gelukkig toch een heleboel elementen die je wel geslaagd vindt! Wel grappig want wij (en gelukkig ook behoorlijk wat anderen) vinden juist de Breguet numerals en handen de meest aansprekende elementen van Signature…

Dank!

1 like

De leren straps hebben inderdaad allen quick release springbars! Dat is iets waar ik zelf de afgelopen jaren toch ook wel erg gecharmeerd van ben geraakt. De BoR heeft deze helaas niet.

Dank voor je verdere complimenten en commentaren! Op Netherlands ga ik in een aparte post even in om alles tezamen te adresseren :slight_smile:

Leuk horloge. Met hier en daar wat opmerkingen die ik niet zal herhalen. Zo het topic doorlezend is het wel heel veel berichten van Sero.

Sero heeft hier toch wel echt een podium voor zichzelf gecreëerd door elke vraag, opmerking apart te beantwoorden waardoor er continue kick ups zijn.

Ik vind dat best wel bijzonder voor iemand die zich aanmeld als nieuw lid met inmiddels 2 dagen status. Het is toch duidelijk dat jullie iets willen verkopen. Het horloge is al klaar. Daar is immers 4 jaar over nagedacht. Dat je nu aan het eind van het proces nog input aan een forum vraagt vind ik ook wel heel bijzonder, omdat het forum nooit eerder is benaderd met vragen, ideeën over het ontwerp in die 4 jaar. Ik lees dat er goedkeuring van moderators gevraagd is, maar vraag mij af of zij wel wisten waar zij dan goedkeuring op geven.

Ik bedoel. Ik heb nog steeds geen verkooprechten, maar als ik hier mijn horloge te enthousiast aanprijs en meld dat ik ervan af wil. Dan krijg ik meteen vlaggen.

2 likes

Kwartet en reflectie!

Even terugkomend op iedereen die valt over Netherlands vs. the Netherlands. Terechte punten.

Misschien drukte ik mijzelf eerder niet helemaal goed uit, maar het is inderdaad een bewuste, weloverwogen design keuze geweest om voor dit prototype met alleen Netherlands te werken.
Dat de enige officieel correcte schrijfwijze the Netherlands moet zijn, staat ook wat ons betreft buiten kijf. Daar draagt AI natuurlijk verder niets aan bij. Ik heb jullie allemaal gehoord en turf mee :wink:

De keuze is vooral ook vanuit visueel oogpunt gemaakt. Met huidig logo (ja, daar kun je absoluut ook wat van vinden) maar dat even daar gelaten, neemt the + spacing ertussen teveel ruimte in beslag voor balans. Onze volgende vraag was: is Netherlands alleen dan toch acceptabel en gangbaar genoeg? Dat valt (aldus dit forum) te betwisten. Ik ben echter wel enorm benieuwd hoe het internationale publiek hier tegenaan kijkt, want laten we niet vergeten dat wij als Nederlanders wellicht toch extra kritisch naar aspecten als deze kijken, terwijl het een Brit of Amerikaan wellicht niet eens opvalt.

Even ervan uitgaande dat we Sero Watch Company als tekstlogo volledig zo houden, zou “NEDERLAND” de meesten dan wel bekoren? Zelf vind ik dan de mix van Engels (Watch Company, Signature) en Nederland dan weer minder fraai.

Om jullie nog verder mee te nemen in het denkproces. In een eerder stadium hebben wij ook overwogen om alleen een stadsnaam te gebruiken. AMSTERDAM (daar zijn we statutair officieel gevestigd) is internationaal gezien misschien nog wel bekender dan the Netherlands (ok, misschien alleen voor Amerikanen :wink: ), maar voelde uiteindelijk toch niet helemaal correct. Ik weet dat Batavi bijvoorbeeld op die manier Amsterdam voert terwijl zij feitelijk in Brabant gesitueerd zijn…

Alle input is welkom. En zoals gezegd, wij toetsen dit ook op internationale platforms (reddit microbrand groepen, facebook), dus mocht ik daar een duidelijk gewogen mening treffen koppel ik hier terug!

Dank allen voor de mooie en kritische input en discussie!

6 likes

Nee, dat is minder fraai. Als je NEDERLAND op de wijzerplaat zet, dan moet daarboven staan Sero Horloge Bedrijf.

2 likes

Taal leeft en dat kan verrijken. Als we dan iets kunnen opsteken uit de info die AI opdist, komt de adoptie van deze gemaksverkorting over als afkomstig uit vooral bepaalde digitale media en informatievergaring. Dat ervaar ik als een verloedering uit onwetendheid van een verder globaliserende maatschappij. Daarnaast veranderen officiële landsnamen alleen via formele kanalen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat hier te gebeuren staat.

1 like

Hulde. De juiste keuze. Sterker nog, ik heb net in Workday een expense report zitten maken waar het ook gewoon “Netherlands” is. Zo lang er geen Holland staat zal het me wel jeuken.

Dat lijkt me correct. De gemiddelde Amerikaan weet niet wat the Netherlands überhaupt is, en als je echte stommelingen tegen komt denken ze zelfs dat Holland een klein gat in Michigan is.

Niet in combinatie met “Sero Watch Company”. De huidige print is mooi, want ik vind 'm mooi in balans, zo taps naar de centrale as toe lopend. Zwierig en old-timey, ik houd er van.

Overigens… Ik heb geen instagram. Wel een eigen mail server. Ik ga ook geen instagram aanschaffen, want ik heb het niet zo op afhankelijkheid van social media platforms. Ik ben dan ook blij dat je de optie voor een mailing-lijst subscription hebt geboden op de website.

Ik wou dat iemand dat Nederlanders eens uitlegde. Dankzij de “Holland” marketing van het toerisme-bureau van Amsterdam zie ik nu trailers op de weg rond rijden met teksten als “Gebr. Reetveerdegem Transport, Pekela - Holland” op de zijkant.

Daar krijg ik schuim van op de bakkes, en mogelijk een rolberoerte. Dan zit ik als een soort vloekende Jules Deelder happen uit m’n stuur te scheuren van nijd. In vergelijk daarmee is het weglaten van “the” maar een mild vergrijp.

The 'tism is real.

1 like

Holland an sich vind ik minder problematisch dan ‘the’ weglaten. Immers verzint men hier geen nieuwe term. Maar Pekela - Holland betekent een aardverschuiving van formaat. Zeker in Pekela en omstreken zou men zich daar bewust van moeten zijn. De toeristische campagne was allicht ook misplaatst.

1 like

Dan moet je bijna een Hollander zijn. :slight_smile:

Maar goed, sorry, @Sero. Het wordt off-topic en wat belachelijk. Ik zal eens een Serica in de uitverkoop zetten om plaats te maken in de kist.

4 likes

Kan je dan a.u.b. aan dezelfde ontwerper vragen om de W en de C ff op dezelfde manier recht te trekken? :sweat_smile: dit gaat echt een enorm verschil maken, dan houd ik op over “The Netherlands” want dat is trekken aan een dood paard :joy: laten we het er maar op houden dat het “quirky” is :upside_down_face:

1 like

Dat “Netherlands” blijkt iig een prima keuze om als merk actief besproken te worden door het thuispubliek.

“La Belgique” of “Belgique”… niet 1 Waal would give a single f#.

1 like

Ja, Fears is altijd wel kampioen flinke prijzen geweest. Zeker in mijn ogen nooit volledig of duidelijk gefundeerd, hoewel de meeste kritieken de afwerking behoorlijk loven. Dit is wel een 925 Sterling kast, meen ik.

1 like

Ik denk dat dat wel klopt. Daarna begint het werk pas! :wink:

1 like

De oplossing lijkt me “Great Belgium” om uit deze discussie te geraken. Een compromis…

2 likes

Oooeeeeh… I like your thinking.
Onderbelgie, Laagvlaanderen, er zit wel muziek in.

Lap, straks worden we weer gevlagd.

2 likes

Klopt. Niet alleen voor Amerikanen dat Amsterdam vaak als kortschrift voor Nederland wordt gebruikt. Zolang Amsterdam ook echt vestigingsplaats is, heb ik hier geen problemen mee. Vroeger was een vestigingsplaats misschien wat vaster, of toch tenminste alls je een eigen werkplaats hebt etc. Amsterdam of Nederland vind ik beide prima. Amsterdam werkt ook met Watch Company, maar ook dat vind ik eigenlijk een jammerlijke beslissing voor een Nederlands bedrijf. Ik had zoveel mogelijk couleur locale beoogd.

1 like