Dat is een belangrijk punt. Aan de binnenkant.
Ik heb ze op de Rikketik al even mogen bewonderen, mooi spul ![]()
Algemene meningen zijn dat het heel erg mooi is, en de meningen over de details lopen ver genoeg uiteen om te concluderen dat je je werk best goed overwogen gedaan hebt.
Ik zou er lekker niets aan veranderen, je krijgt nooit iets waarover iedereen akkoord is, tenzij je Rolex of Patek op de plaat zet. (Dan durft niemand kritiek hebben uit schrik gelyncht te worden…)
Ik vind als Belg ‘Netherlands’ (= ‘Nederlanden’) best wel sympathieker dan ‘The Netherlands’ (= ‘Nederland’) of ‘Holland’ (= ‘Kaaskop’). We voelen minder op ons neergekeken zo, of zoiets.
Waar iedereen vandaan haalt dat het ‘Nederlands’ zou moeten zijn, snap ik niet, dan was het ‘Dutch’.
Lekker zo, lekker lanceren, lekker ding.
![]()
Ik wil mijn standpunt herzien: voluit staat mooier dan alleen Sero. Maar goed, dat hadden jullie zelf tijdens al het testen al lang gezien
tof project!
Ik vind ze persoonlijk erg mooi en jullie staan zeker op mijn radar nu, vind het ook erg gedurfd om zoiets op te zetten. Blijft denk wel lastig om iedereen tevreden te houden maar wel goed dat je hier om feedback vraagt. Succes!
Gewoon een 261-1M in klappen en klaar is Kees. Moet je wel modificeren dat de datum weg gaat en er geen Ghost date over blijft. Dat is een puntje.
Ik vind het een aantrekkelijk horloge
. Het is niet een stijl die mij momenteel aanspreekt maar dat kan los staan van waardering van een horloge.
Ik zie best veel aangedragen “verbeterpunten” en kan zelf waarschijnlijk ook wel wat verzinnen wat naar mijn persoonlijke smaak anders zou kunnen, maar ik vind in dat licht bezien dit doorslaggevend:
Lees, geen één nacht ijs, en eigen horloge. Daarbij maak je een keuze om eventueel af te wijken van wat hier op HF erover wordt gemeend. Dat geeft toch meer persoonlijkheid, al wordt er geleund op andere stijlen.
Ik wens jullie veel succes ![]()
Iets minder veel voorkomend dan fliegers, maar echt een verademing is toch ook wel overdreven? Genoeg merken voeren al dan niet vergelijkbare horloges.
Deze past daar verder prima bij.
Hou er wel van.
Marketing skills zijn goed, past prima in deze tijd.
Sero site ziet er gelikt uit waarvoor kudos ![]()
De Sero Signature overtreft de Grøne manueel Sjef’s one!
Lijkt wel een NL-watch derby met Brunmontagne op de tribune ![]()
Ik doe echt mijn best maar ik kan de wijzers niet pruimen.
Jammer, want verder is het een horloge dat ik misschien wel zou kopen.![]()
De minutenwijzer gaat nog maar de urenwijzer niet
Ik zou Signature weg laten om nog meer rust in de wijzerplaat te brengen. Verder vind ik het een mooi horloge.
Altijd interessante commentaren van jouw kant. Toegegeven, ik heb het ene écht meer eigenzinnige detail bekritiseerd omdat het onnodig is en volgens sommige discongruent: de gegraveerde modelnaam. Dat is inderdaad persoonlijke voorkeur. Voor mij hoeft er nooit een modelnaam op een horloge te staan, dus ook niet logisch om dat te benadrukken. Als dat het enige was geweest had het vast door kunnen gaan als designquirk.
Ben wel benieuwd waarom je denkt dat dit niet in een ook prima gemiddelde maat als 36mm zou kunnen. Maar goed, ik heb met 37,5 als maat ook zeker geen problemen en is waarschijnlijk minder afschrikwekkend voor beide kampen.
De wijzers: ik vind dat ze een mooie ranke set hebben gemaakt. Vooral de uurwijzer is goed gelukt (ik vind het aangehaalde voorbeeld van Speake Marin overdreven ogen). Ik ben niet zo’n fan van de dubbele bobbel in de minutenwijzer. Hier te meer omdat de tweede bobbel over de uurindices valt en dus mijn zicht interrumpeert. Volgens mij had een ranke leaf hand (enkele bobbel) ook gewerkt en door dun te later eindigen, zoals de uurwijzer, had het ook niet in de weg gezeten van de indices.
Er is veel kritiek op de tekst en belettering. Terecht, mijns inziens. Afgezien van de modelnaam graveren is het assemble en echte vintage-anthologie. Niet erg eigenzinnig. Mits uitstekend gekozen, in balans, en zonder dringende tekst-taalkeuzes had ik daar ook geen commentaar op gehad. Er had wel veel meer karakter kunnen worden uitgehaald.
Zo wordt het mooi! Het is toch ook La Belgique?
Het is puur een taalding. De naam van het land waarvan ik vermoed dat de heren danwel het merk gezeteld zijn is in het Engels The Netherlands. Alleen Netherlands is een verbastering die helaas weleens wordt gebruikt en begrepen, maar vast niet om de associatie die jij daarmee hebt. Convenience en onbekendheid speelt daar een grote rol. Het is meer in de orde van US in plaats van USA als landsaanduiding. Maar omdat we het dan hebben over afkortingen is het een scheve vergelijking. In het Nederlands, moet het Nederland zijn, niet Nederlands. Dat is evident.
Komt omdat het font en de afmeting niet last bij alleen ‘Sero’. Dat had helemaal anders gemoeten dan.
Ik lever kritiek. Dat doe ik gevraagd en ongevraagd, vaak met groot plezier. Natuurlijk wat iemand creëert is ‘eigen’. Maar als het ging om echt ‘een eigen horloge’ verhandel je dat niet. Ik begrijp dat dit niet helemaal met voorbedachte rade was, maar op een gegeven moment verandert het in het opzetten van een merk en dan gaan andere belangen spelen waarin weer andere keuzen moeten worden gemaakt. Natuurlijk, de creator dient met die keuzes en hun uitwerking uiteindelijk vrede te hebben. Men koop of niet, heeft kritiek of niet, uit dit of niet.
Het gente van de wijzers accepterend, heb ik het precies andersom!
Moge zo zijn, maar altijd met shortcuts. Tourby en IWC te groot, net als de zilveren dials van Stowa. Dan is daar Staudt, die ook in dergelijke pap roert, ook te groot, al heeft die tegenwoordig een 37mm variant. Stowa’s kleinere deck watches zijn met zo’n plastieken gelakte plaat, dat ziet er echt rete goedkoop uit.
En dan was het dat wel zo’n beetje. Dekla doet nog wat, maar ook kolderiek groot, Archimede doet iets in 39mm, maar skimpt op gelakte wijzers en zo, heeft deels ook te grote kasten, en de 36mm Klassik komt nog het dichtst in de buurt van deze stijl “done right”, maar daar is de rehaut vrij hoog en ligt er een Miyota in voor 1000 Euro.
Kortom, er zijn zeker deck watches en andere dressy horloges van deze snit te vinden, maar net nooit de juiste. En als ik naar alle nieuwe releases kijk dan zie ik dat de afgelopen jaren gekenmerkt werden door 40mm grote en vrij dikke geïntegreerde sporthorloges, vlogen de duikers je om de oren, en wat er aan dressy pieces uit kwam was meer avant garde qua vormtaal. Denk aan brutalisme, aan kiezels, aan gevormde horloges.
Dus is het in dit tijdsgewricht verfrissend om iemand een nieuwe release te zien bekokstoven die een stap voorwaarts betekent voor een vrij stagnant genre.
Daar is niet veel voor nodig, in mijn optiek. Grøne is… Well… een leuke poging.
“Standaard” marine wijzers. Ik vind het wel wat. ![]()
Specifiek de Sero iteratie vind ik niet slecht. Beter, bijvoorbeeld, dan de Stowa variant er op.
Hartstikke mooi horloge, de complimententen. Het enige wat ik denk is, waarom nou niet gewoon, op de plek van Swiss made, Nederland.
Ik ben er van overtuigd dat je er , ook internationaal, geen horloge minder om zult verkopen.
En in ons eigen taalgebied waarschijnlijk wel meer.
Maar ja , the Netherlands, of zelfs Netherland is altijd nog weer beter dan Holland.
Dat dan weer wel.
Nog zo’n Nederlands merk dat de taal en woordkeus maar niet juist kreeg…