Oprecht denk ik dat Sero dat hier beter gedaan heeft dan deze voorbeelden. Het oogt ranker en scherper. Dus in het klassieke genre blijven heb ik daar geen klachten over. Op basis van persoonlijke voorkeur wel (zie boven).
klein puntje over deze wijzers: de optische versmalling in de minutenwijzers kompt omdat ie bij de goede exemplaren gedraaid is als een wokkel met een enkele slag, wat zo te zien de Tourby wel goed doet en de Stowa niet (een belangrijke reden dat ik nog geen Stowa heb). De Sero maakt zich hier ook schuldig aan. Zo zie je maar weer, horloges ontwerpen is een echt vak voor echte professionals…
Maar wij hebben his excellency Mark Rutte op de wachtlijst staan voor de Sero ![]()
Dat is gelijk zo logisch dat ik niet snap waarom me dat nog niet bekend was. Als je dan voor zoiets kiest, moet het juist. Dan kan ik misschien zelfs ook beter leven met mijn andere bezwaar, hoewel zelfs dat ook met een wokkeltaille is op te lossen door het ontwerp aan te passen. Dat terzijde: heeft die wokkel dan ook nog een functie, zoals thermisch blauwen dat ook eigenlijk heeft?
Eh, je ziet het ook veel op oude zakhorloges. Misschien dat je bij een lange zakhorlogewijzers stijfheidsissues krijgt en dat ie daarom gedraaid is? Maar goed, hoe het ook zij, als ik een deck watch zou kopen heeft ie een emaille of verzilverde plaat zonder verticale brushing en een wokkelwijzer ![]()
Maar ziet er duizend keer beter uit dan de Stowa. Die Stowa wijzers zijn… OK. Slechter dan bijvoorbeeld die van m’n oude Hamilton Navy, destijds.
Daar zit wel een prijsverschil… Tourby begint bij 2100 Euro, zij het met een Unitas uurwerk en dus per definitie een grotere kast. Er is een automatische 37mm Tourby, maar die heeft dan weer niet deze wijzers. En zelfs die is duurder (en eenvoudiger van snit) dan deze Sero.
Kijkende naar de hele markt vind ik het nog steeds een prima waardepropositie.
Niet per sé. Over horloges die al in je collectie zijn heb je op HF gesprekken over wat je aan- en tegenstaat aan je horloges (zoals voor mij persoonlijk de ruitenwisser op GS Spring Drive modellen, het ééndimensionale karakter van de wijzerplaat van de Hamilton Murph 38 of het feit dat een Omega Speedmaster met 42mm nét te groot is). Mensen die niets aan te merken hebben op hun eigen collectie hebben volgens mij last van confirmation bias. En dat is prima.
Enfin, niets aan de Sero Signature staat mij zo tegen dat het in de buurt komt van de drie voorbeelden hierboven en dat heeft niets van doen met mogelijke invloed op het finale product.
Rose wel (als samenvoeging van Robert en Serino), maar met Dutch Rose gaat het merk een beetje die tulpendame achterna met haar onbetaalbare ontwerp.
ja, bij horloges kleiner dan zeg maar het formaatje knoestige zeebonkpols zijn feuille-wijzers ook een prima optie. En dat doet tourby dan ook (en IWC). Dit soort handjes zijn toch vooral bedoeld voor zakhorloges en dan zijn ze ook veel beter in proportie, omdat ze dan ook weer een deel van de “leegheid” van een zakhorlogewijzerplaat opvullen. Balance in all things, namasté.
Wat deze is
Inderdaad, dit was één van mijn suggesties. Denk dat dit het mooist staat. Bedankt voor de bijval
Welke?
Dan wordt het Nederlandse horloge landschap een beetje een bloemenkraam ![]()
Mooie optie! Pad printed dial is wel minder sjiek dan de Sero, aan de andere kant is het Sterling met kleine seconde en zowaar het juiste uurwerk, de 261-1M.
Cool. Nooit van gehoord.
Ik weet niet of ik goede pad printing minder chic vind dan een gravure hoor, als het goed genoeg is voor Dufour dan is het goed genoeg voor mij. (over masterclasses in traditionele dressers in 37mm gesproken trouwens).
Dat is geen sterling, dat is porselein of emaille, zo te zien? En ja, dat is een master class, waarbij ik het geen dress watch zou willen noemen. Ik krijg wel enorme Credor Eichi vibes bij dat horloge.
Hoe dan ook is het wijzerplaat-materiaal daar de attractie en wordt graveren bijna onmogelijk vanwege die keuze. Da’s anders dan een Sterling plaat.
Mooi hoor, maar ik denk qua prijs (als ik de website bekijk) van een héél andere orde dan de Sero of de Buser Frères (Eur 1.050,-).
Nee klopt, dit is emaille. Andere traditionele keuze is een zilver met een beetje bobbeltjeseffect (zie tourby oa)
Zo dat is een mooie veel beter met die rode 12 en kleine secondewijzer en genoeg tekst erop. ![]()
Nog nooit van het merk gehoord maar die slaat aan.
Ter info: Buser Frères is als merk heropgericht door de mensen achter Dekla nadat het medio jaren '90 stopgezet werd. Ze maken net als voor de Dekla horloges best veel onderdelen zelf ![]()