Laatst twee nagenoeg identieke Tissot navigators opgeknapt, dus maar een combinatieverslagje maken.
Ik ben weer eens vergeten een “voor” foto te maken, dus maar meteen aan de slag met nummer 1.
De pakking is volledig tot prut vergaan, laatste service is blijkbaar al even geleden. Binnenin huist het bekende Tissot 2481 kaliber.
Rotor eraf; serienummer dateert het horloge op 1972.
Uurwerk uit de kast en wijzers eraf. De mooie matzwarte wijzerplaat is nog in prachtige staat.
Demontage van het uurwerk; automaatmodule eraf:
Balans eraf:
En raderkloof en raderen:
Bovenzijde van het uurwerk demonteren; datumsysteem en wijzerverzetsysteem. Rechtsboven zie je het hefboopje van de datumsnelverzet. Dat bedien je door de kroon in te drukken.
Demontage is klaar, alle uurwerkdelen (behalve de datumschijf) krijgen een ritje in de schoonmaakmachine. Ik begin met het plaatsen van de nieuwe veer in de veerton:
Opbouwen van het uurwerk begin ik altijd met het plaatsen van de stift en het opwind- en wijzerverzetsysteem; dat vergemakkelijkt het hanteren van het uurwerk. De originele kroon heeft nogal een oplawaai gehad, maar ik heb een identieke in m’n kronenvoorraad, dus die vervang ik later nog even.
Plaatsen van het centrumrad met brug:
Raderen met raderkloof:
Veerton en tonkloof, kroonrad, palrad en pal:
Anker met ankerkloof:
En dan uiteraard de balans met shocksystemen. Na het plaatsen van de shocks begint het uurwerk te lopen, dat is altijd een fijn moment, weet je dat je in elk geval het een en ander goed gedaan hebt . Uurwerk volledig opwinden en op de timegrapher.
Helaas word ik niet meteen vrolijk van het eerste resultaat, een amplitude van 220 graden is te weinig voor dit uurwerk. Ik zie ook een onregelmatigheid in de lijn met het ritme van het ankerrad, dus die is volgens mij niet lekker. Ik vervang het ankerrad en anker door een uit een donorwerk en probeer het opnieuw. De rimpel is er inderdaad uit, maar de amplitude is helaas ongewijzigd. Ik grijp opnieuw naar het donorwerk en zet ook de balans over. Een actie die ik regelmatig moet doen bij deze uurwerken om een fatsoenlijke amplitude te krijgen; kwetsbare tappen? Betekent overigens wel dat ik snel door m’n voorraad balansen heen ga.
Nu heb ik een resultaat waar ik mee leven kan:
Dus kan ik weer verder met de montage; automaatbrug geassembleerd en gemonteerd; helaas even vergeten een foto van de opbouw van de bovenzijde te plaatsen.
Uurwerk gaat nu proefdraaien om de gangreserve te testen; kan ik intussen verder met de kastdelen.
De kroon uit m’n voorraadje is optisch netjes, maar de o-ring is net zo vergaan als die in de kast. Daar moet dus een nieuwe in. Dat is even pielen, maar meestal lukt dat wel. Ik heb een oude speld met een kromme punt waarmee in de prut uit de kroon verwijder.
Verder regelmatig spoelen met wasbenzine en ziedaar, de binnenkant glimt je weer tegemoet:
Nu een passende O-ring zoeken. Een flinke klodder siliconenvet en een botte pincet…
En zij zit binnen, al zit hij nog niet helemaal vlak.
Maar ook dat komt goed; even op de kast drukken en een paar keer draaien en hij valt vanzelf in de groef.
Verder met het glas; dat is niet heel slecht, dus ik begin met p1000
…gevolgd door 2000, 3000, autopolish en polywatch:
Alle kastdelen ontdoen van huidboter. De kast heeft wel wat gebruikssporen, maar is nog origineel en ongepolijst; dat laten we lekker zo.
Het spanringlas in de kast geperst en de bezel erin gedrukt. Dit is overigens geen echte duikbezel; hij kan ongehinderd draaien in beide richtingen; al gaat het vrij stroef.
Terug naar het uurwerk; wijzerplaat en wijzers monteren:
Uurwerk in de kast en stift plaatsen. De gangbare mening is dat je de stift bij dit uurwerk in wijzerverzetstand moet verwijderen en terugplaatsen; ik doe dat juist altijd in opwindstand, heb ik betere ervaringen mee.
Kastschroeven erin en rotor erop; kijken of de rotor netjes vrijloopt: Dan nog even een nieuwe pakking aan het deksel en de boel kan dicht.
En dan hetzelfde recept voor nummer twee, die getuige het serienummer uit 1974 stamt. Ik hoop dat jullie er vrede mee hebben dat ik voor deze alleen het eindresultaat laat zien.
De 72-er had helaas geen originele bracelet meer, maar ik vind er op de baai een van een ref 44641 (althans, dat nummer staat op de gesp), die zo te zien hetzelfde model is als de originele voor de 44646 (je komt dit model online vaak tegen met deze band met vlakke schakels). Endlinks kwamen er helaas niet bij, dus ik neem m’n toevlucht tot een setje universele die ik met de dremel passend slijp. Wat volgens mij best aardig gelukt is.
De 74-er heeft wel een originele band, getuige het serienummer op de gesp, maar hij is wel anders, blijkbaar werd de 44646 met verschillende bracelets geleverd.
En zie hier het eindresultaat; links de 72-er met de 44641 bracelet, rechts de 74-er met originele bracelet.
Allemaal bedankt voor het kijken; voorlopig kan ik kiezen als ik een 44646 navigator dragen wil.
Groet, Wilko