Zoals ik al eerder voorstelde heb ik vorige week van een mede-forumlid een fijne Seiko 7002 overgenomen Nieuwe aanwinst, Seiko 7002 700J In mijn ogen is dit dé vintage duiker die je zonder zorgen dagelijks als ‘beater’ kunt dragen. Omdat ik het voor een beater wel belangrijk vindt dat het horloge waterdicht is en goed op tijd loopt (nu ca. 40+ sec per dag) overweeg ik een service beurt. Om het zorgeloze karakter van het horloge te behouden wil ik hier niet te veel aan uitgeven
Weet een van jullie een goed adres (of misschien een mede-forumlid?) waar ik terecht kan voor een beurtje, het afregelen van het uurwerk, eventueel het vervangen van pakkingen en een WR test? (100m is meer dan voldoende), liefst dus voor een schappelijke prijs
Wellicht even door het ‘ervaringen met’ topic scrollen hier: kan er zelf wel 1 of 2 adviseren, maar weet niet of ze dat überhaupt op prijs stellen qua tijd etc (het blijft een hobby ernaast voor velen):
Ik heb gekeken, gewikt, gewogen… En besloten om het zelf te doen Althans, mits het een grote beurt niet nodig is en het een kwestie van afregelen is. Ik heb inmiddels een kastopener in bestelling
Aangezien ik toch niet echt ga duiken met het horloge lijkt een druktest me een beetje overkill, ik overweeg wel de pakkingen van de kroon en de kastdeksel te vervangen, weet iemand waar ik deze zou kunnen bestellen?
Als je zelf wilt gaan servicen dan raad ik je dringend aan om te oefenen op sloophorloges, de kans dat je je eerste horloge onherstelbaar sloopt is namelijk enorm groot.
Dat geld voor die kastopener had je beter aan een beurt kunnen besteden. Seiko’s zijn heel erg lastig af te regelen zonder Elma, Witschi of Weishi-machine - de pitonhouder en kompas gaan vaak ongelooflijk zwaar. Kun je die twee trouwens uit elkaar houden…? En hoe weet je of de kroonpakkingen nog heel zijn? Heb je die op voorraad?
Het is natuurlijk enorm tof als je zelf kunt servicen, maar lees je ontzettend goed in en beslis dan of je de investering in gereedschap, en niet te vergeten tijd, er voor over hebt. Vergeet alsjeblieft niet dat uurwerkmaker gewoon een meerjarige opleiding is, het is absoluut te doen als amateur maar bepaal voor jezelf wat je wel of beter niet kunt doen, uit ervaring weet ik dat Seiko’s niet fijn zijn om te servicen en ik ken meerdere pro’s die ze niet eens aannemen.
Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik me beperkt tot het ‘bijstellen’ van de kompashouder. Na een aantal pogingen loopt het horloge nu -5 sec per 24 uur. Dit was vooral een klusje waarbij je geduld op de proef gesteld wordt zonder meetapparatuur. Toch vond ik het leuk om te doen en ben ik erg tevreden met het resultaat. Ik laat het hier verder bij en houdt het horloge bij water uit de buurt.
Overigens nog een foto van het uurwerk geschoten die ik het HF niet wil onthouden. Ik heb er weinig verstand van -dat moge duidelijk zijn- maar voor een 28 jaar oud uurwerk ziet het er optisch in ieder geval best prima uit.
Als ik de ‘markering’ op de caseback mag geloven heeft het horloge voor de ‘restauratie’ van dit jaar in augustus 1995 ook nog een keer onderhoud gehad.