Service kosten: doorslaggevende factor bij keuze horloge?

Zo maken we allemaal andere keuzes. C’est la vie.

1 like

If you have to ask, you can’t afford it is a famous quote attributed to Mea West.

Met een collectie van 99 horloges vond ik service erg duur worden. Mijn oplossing was om horlogemaken te leren en het zelf te doen. Geeft me meer voldoening dan wegbrengen, lang wachten en dan geld op de toonbank te leggen!

Waarom 99? In plaats van de honderdste te kopen geld uitgegeven aan gereedschap en reinigingsmachine.

10 likes

Voor mij niet doorslaggevend. Als ik een horloge mooi vind en het kan en wil betalen neem die service in de toekomst op de koop toe. Ik moet zeggen dat ik sommige meteen liet servicen (2e hands) en andere al jaren niet. Als ze lopen lopen ze. Als de afwijking niet teveel is zie ik geen probleem.
Laatst pakte ik de Longines legend diver die het deed toen ik hem in de kist legde om om te doen en hij deed niks meer. Wilde niet opwinden en secondewijzer stopte na een paar seconde. Meteen opgestuurd voor een service. Niet perse leuk, moet full service hebben nu, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Een ander horloge moet dit jaar ook en die gaat ook paar honderd kosten vrees ik.

Zoals meerdere mensen al zeiden: elke maand een bedrag opzij zetten hiervoor en dan is er niks aan de hand.

Met de Longines baalde ik alleen omdat ik de laatste betaling voor de pook moest doen en een laatste keer een bedrag voor een nieuw aanwinst. NU kwam het dus onverwachts en dan is het schrikken, maar als je er rekening mee houdt en er een potje voor hebt: alles in orde.

1 like

Hou oud is jouw ldd?

Vergeten erbij te zetten inderdaad. 10 jaar gelden gekocht en nu eerste service, maar ik moet toegeven dat de wat tikken gehad heeft en ook een paar keer in de badkamer bij het afdoen is gevallen. Nu dus het horloge dat ik om heb in de kamer al af of in een broekzak :slight_smile:

1 like

Dat is toch heel netjes dan. Het moment zelf kan natuurlijk altijd wat ongelukkig komen als er net wat andere uitgaven zijn op dat moment.

1 like

Precies. Dit was onverwachts. Maar gezien de geschiedenis van dat ding geen punt. Nou wissel ik natuurlijk regelmatig van horloge, dus mis ik hem niet zo snel, maar als je er maar 1 of 2 hebt is dat misschien ene ander verhaal. Maar voor mij nooit een reden om iets niet te kopen.

1 like

Laat, eh, sommige azijnzeikerds maar even lekker uitrazen, die diva’s hebben een snickers nodig, of een oorvijg. Maar om even serieus op je vraag in te gaan:

Als je een horloge niet iedere dag draagt zou je kunnen stellen dat de service-interval langer wordt. De vraag is dus of je een horloge koopt om in een verzameling te rouleren of om het als enige horloge iedere dag de hele dag te dragen.

Gegeven een service interval van 5 jaar, maar met een draagfrequentie van “eens in de 2 weken een dag of twee” denk ik namelijk dat je met de huidige stand der smeermiddelen goed 10 jaar per beurt kunt wachten.

Maak je je horloges nat, laat ze dan wel even elke 2 jaar op waterdichtheid testen om je er van te vergewissen dat de pakkingen nog OK zijn. Met m’n timegrapher en een waterdichtheidstestertje in de hand kan ik goed zien wanneer ik een beurt nodig heb.

Maar ja, als je de servicekosten wilt verminderen terwijl je toch een superlatief horloge draagt…

GS quartz. Graag gedaan.

Maar dacht ik er bij na toen ik m’n Cartier, Nomos, King Seiko LE en Grand Seiko kocht? Absoluut niet. Ik deed dat omdat ik ze cool vond.

15 likes

Aldus sprak de grootste forum diva.

3 likes

Of je koopt alleen vostoks. Service om de tien jaar. Scheelt een slok op de borrel.

Dat kan natuurlijk en als iemand bijvoorbeeld een horloge zou willen van rond de 1k en daar echt voor moet sparen. Dat zo iemand zich afvraagt wat zou een service kosten daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar hier gaat het om Tudor en Omega als je zulke bedragen voor luxe kan betalen dan zou de kosten van onderhoud niet iets zijn wat onoverkomelijk is.

1 like

Topic gaf me behalve zin om even te dollen(conf.supra)toch ook stof om te bedenken dat de horlogemakers ons wel in een wurggreep hebben als die mode van geen wisselstukken meer te leveren aan onafhankelijke reparateurs zich verder gaat verspreiden. Want monopolie posities neigen onvermijdelijk naar misbruik. Wat belet hen dan van ongebreidelde prijsverhogingen door te voeren?

4 likes

Ondanks dat het voor mij ongunstig kan zijn snap ik het wel. Wij produceren op het werk ook een product en reserve onderdelen leveren wij enkel aan bedrijven waarvan wij weten dat die aan een bepaalde standaard voldoen. Zo weten wij dat de kwaliteit die wij als merk willen waarborgen niet in gevaar komt.

3 likes

Take it or dont do it
Want dit hooet er bij
En het kan goed kooper stuken goed kooper bij een extrene watch maker
Maar goed

Koop de omega want daar ga je meer plezier van hebben denk ik
En die service beurten eens in de 10 jaar ja dat is 55 euro op jaar basis rekenuit wat het kost per jaar is nog steeds goedkoper dan de meeste kleding merk horloges die max 2 jaar mee gaan vaak

Heb een rolex koste me 5 jaar om hem te hallen maar die service voel ik wel in de zakken maar liever dat dan dat het uurwerk naar stront gaat
En heeft ook zijn charme lekker vers geserversd betekend lekker zwemmen en perfect te laat komen op werk

Oeh een klassieker :ok_hand:.

Zo hee… Daar heb ik al in geen 30 jaar aan gedacht. Cool.

Naar en overbodig zinnetje.

5 likes

Och och toch ga lekker slapen Jan13.

1 like

Weer zo’n naar zinnetje. Ben trouwens net wakker en ga zo werken. Prettige dag verder. :grinning:

2 likes