Service kosten: doorslaggevende factor bij keuze horloge?

Jij ook.

1 like

En vervolgens ga je zelf meerdere keren off topic :laughing:

Drank maakt meer kapot dan je lief is, neem alvast maar een paracetamolletje, of twee :smile:

5 likes

Ik vind persoonlijk de servicekosten met name belangrijk bij het bepalen van een goede aanschafprijs. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een speedmaster reduced is het nuttig om te weten dat een Full service rond de 800€ kost, wat vaak wel een substantieel deel is van de aanschafprijs. Dit bepaald het bedrag dat ik wil betalen voor een horloge zonder service.

Voor de rest ben ik het eens met de bovenstaande schrijvers in dit topic, onderhoud is net als bij de auto, het huis etc. nou eenmaal onderdeel van de hobby.

Nee, dat zijn zorgen voor later.

1 like

Dus, de servicekosten van een horloge is iets om serieus rekening mee te houden bij de aanschaf van een horloge.
Het onderhoud is grotendeels afhankelijk van het horloge dat je koopt, quartz of mechanisch. Of het (mogelijke) onderhoud een doorslaggevende factor is hangt af van welke (vervolg)keuzes jij maakt.

Ik vind dit wel een terechte vraag, sommige zijn van mening een hobby mag geld kosten etc maar waar staan we nu eigelijk ,? Full service omega chrono 950 € bijvoorbeeld is ongeveer 15 % aanschaf waarde recent gekochte speedmaster, en wel 25 % procent van aanschaf waarde van een 6/8 jaar oude speedmaster …vanuit gaande dat ze deze lijn doortrekken zal je in de toekomst wel merken dat t minder aantrekkelijk word om mechanische horloges te kopen

3 likes

service kosten?
amehoela! nne hoor,
ik heb vintage horloges die jaren geen service hebben gehad en nog steeds goed lopen,
en moest het zijn dat ze beginnen te haperen gaan ze de kliko in :wink:
doe ik met m’n auto’s ook, asbak vol koop ik gewoon een nieuwe :rofl:

1 like

Ik heb me trouwens al afgevraagd of het niet zou lonen om bij aanschaf van een nieuw horloge
ook al niet direct een nieuw binnenwerk mee aan te schaffen(reserve).
Dit zijn prijzen van courante binnenwerken eta 2824-2=290 euro, eta valjoux7750=600 euro, eta 2801=400 euro. Als men deze zou sparen en gebruiken bij herstel en/of problemen na ettelijke
jaren van verwaarlozing komt men dan niet beter uit ? Men zet de inhalige fabrikant met zijn extra
verdienmodel (dure onderhoud)buitenspel, men doet zelf een wissel (hobby-leerzaam-niet erg moeilijk want we vervangen de complete unit (doet omega dat trouwens ook niet ?)) En we steunen voor al de rest de lokale economie bij de plaatselijke horlogedokter die zal mijn onderhoudsboekje
ook wel invullen.

:rofl: Ga lekker zelf de wijzers en wijzerplaat maar eens, zonder beschadigingen wisselen van een 7750, denk dat de schade groter is dan de besparing.

Dus wel een nieuw ruiluurwerk ( met tig jaren oude olie ) vervangen zonder de pakkingen?

In mijn optiek is dit niet de oplossing.

3 likes

OK. Denkoefening bijgewerkt. We steunen hiervoor dan ook op de lokale horlogedokter.

Heeft deze persoon dan wel de juiste kennis en gereedschap om het goed uit te voeren? Er zijn zeker lokale horlogemakers die het kunnen maar moeten ze dan voor een :apple: en :egg: dit doen terwijl de klant ooit een kostbaar horloge heeft kunnen betalen maar dat niet voor onderhoud wil uitgeven?

Ga maar eens goed gereedschap inkopen, dan kan er geen uurloon van €20,- aan gekoppeld worden maar zeker het drievoudige.

En de genoemde prijzen van de uurwerken zijn niet voor die de merken zoals Omega of Breitling monteren. Hebben een andere afwerking en serienummer zal ook niet kloppen, dus een forse waardevermindering van het horloge

Heb een paar jaar geleden mijn vaders horloge laten servicen na bijna 50 jaar.
Hij heeft het ding 30 jaar als enige horloge gedragen .
Op zijn werk, in de tuin en de moestuin, als hij met zijn vee bezig was, ook bij het uitmesten van de stallen.
Wist die man veel dat zo’n ding ooit onderhoud nodig had.
Vervolgens heeft het ding 18 jaar bij mijn moeder in de la gelegen. Daarna is ie bij mij gekomen,
Service van een paar honderd pietermannen.
En het loopt weer als een zonnetje.
Dus waar praten we eigenlijk over.

9 likes

Over het feit allicht dat sommige fabrikanten ons liefst om de drie dagen een revisie zouden willen aansmeren. :zzz:in de hoop dat ze nooit meer weldenkende mensen als je vader tegenkomen die opletten wat ze doen maar wel duikers en joggers en motorrijders en boksers en ander springtuig :dancer:.Verder is dit ook maar bezigheidstherapy op een verloren zondag.

1 like

Toen hadden ze blijkbaar nog niet de " olie" die iedere 5 jaar vervangen moet worden ? :grimacing:

1 like

Is een horloge van Steinhart onderhoudsvrij dan? :thinking:

Hoi Blue, dat je TL1 bent doet niets terzake. Je hebt een vraag hoe anderen er tegenaan kijken. Als je een horloge in het wat duurdere segment koopt, weet je dat er eens een service beurt gegeven moet worden. Het is natuurlijk niet zo dat je een service laat doen zoals de fabrikant dat adviseert maar pas als het nodig is. Maar goed, ik zou gewoon dan in jou geval een potje aanleggen en iedere maand €15,00 erin stoppen, als je dan een service nodig hebt komt dat potje goed uit. Je hebt in ieder geval een goede smaak v.w.b horloges.

Sla gewoon de negatieve reacties over en kijk naar de reacties waar je wat aan hebt zoals die van @Fate_Amenable_To_Change bijvoorbeeld.
Maar blijkbaar heb je al meerdere horloges, benieuwd welke je op dit moment al hebt. Wens je als nieuw lid in ieder geval veel plezier met je hobby en dit leuke forum :+1:

8 likes

Een tijdje geleden vertelde iemand mij dat hij zijn seamaster al jaren niet meer droeg omdat hij de servicebeurt te duur vond.
Dan vraag je je af waarom iemand m heeft…

Omdat 800 euro voor veel mensen toch wel serieus geld is?
:grimacing:

Dat ligt deels aan je opvoeding en kijk op het leven.
Daarnaast is het voor iemand met een uurloon van €10,- toch heel anders dan bijvoorbeeld een advocaat die € 200,- per uur ( of nog veel meer) kan schrijven .

Trouwens is de revisie prijs voor een Seamaster momenteel nog € 550,-. Dit gaat per 1-2 wel naar 750,- voor een gewone automaat. Deze verhoging is wel erg fors en zal inderdaad mensen kunnen weerhouden van de aanschaf van een Omega

1 like