Nou daar heb ik gelukkig geen last van, en snap uw opmerking ook niet helemaal.
Alhier gaat er in gezelschap een veelvoud van 800 euro aan wijn op, en heel soms wel 8000 euri
Ik ben wel benieuwd naar het merk van dit horloge.
Bedoel ermee te zeggen dat de Nederlandse zuinigheid hier ook mee kan gaan spelen.
Voorbeeld:
Heb jaren in Duitsland voor een juwelier gewerkt en daar kwamen ook veel Nederlanders als klant.
De eigenaar vond het altijd vreemd dat Nederlandse klanten eerst even over een aankoop gingen nadenken voordat er tot aankoop werd overgegaan.
Uiteindelijk was dan “het moeilijkste moment “ de betaaling. Je zag vaak dat ze met moeite de biljetten uit de portemonnee trokken.
Een Duitse klant daarin tegen beslist veel sneller en tikt zonder klagen, de biljetten op de toonbank en neemt het gekochte product met plezier mee.
Is nog van voor de smartphone
Dat is dit mooie exemplaar Jan.
En, inderdaad, je ziet het verleden er niet meer aan af.
Goede horlogemaker en een nieuw bandje doen wonderen.
Wat ik hiermee bedoel is dat wanneer je het horloge hebt, maar het niet draagt vanwege onderhoudskosten, wat is dan de waarde voor de eigenaar?
Je hebt het wel, maar je kan er niet van genieten…
Ik snap dat de onderhoudskosten stevig zijn.
Maar als je daardoor je horloge in de la laat ruften, dan kan je er net zo goed afscheid van nemen (of het moet ook nog een emotionele waarde hebben natuurlijk)
Wow wow wow, echt kwaliteit!
Heel eerlijk, denk ik dat de meeste hem alweer verkocht hebben voor de eerste service zich aandringt.
Precies.
Net nog even nagekeken.
Horloge is van December 1971.
Bekijk de wijzers , dial, indices eens goed.
Zien die er niet hagelnieuw uit?
Met de Seiko van m’n vader ongeveer hetzelfde verhaal, die heeft hij ergens halverwege de jaren '70 gekocht, een jaar of 25 gedragen en is daarna in een la verdwenen.
Hij heeft eens een keer bij een horlogemaker gevraagd wat een onderhoudsbeurt zou moeten kosten en 90 euro was eigenlijk wat teveel (horloge heeft ooit 95 gulden gekost ofzo).
Ik heb het een jaar of 2 geleden een keer meegekregen van m’n moeder, want er gebeurde toch niks mee.
Na een rondje horlogemaker en een vers bandje is het horloge weer terug bij m’n vader en die vindt het eigenlijk best wel leuk om weer te dragen.
Persoonlijk ben ik meer een quartz liefhebber, en dat is wat goedkoper in aanschaf scheelt vaak meer dan een factor 3-5 in onderhoud.
Vintage quartz, eens in de 5 jaar 12-15 euro voor batterij en keerringen:
Mijn Seiko tunas zijn wat duurder in onderhoud (de 7C46 variant), want die zijn wat lastig bij de lokale horlogemaker te doen, vooral de 30 en 100 bar druktests, maar goed, voor rond de 150-200 euro eens in de 5-7 jaar is ook nog te behappen als het naar Seiko Nederland gaat.
Dus ja, ik hou rekening met onderhoudskosten, maar het is geen 100% breekpunt in wel of niet aanschaffen.
Grappig genoeg zijn de laatste horloges die ik gekocht heb automaatjes, en dan ook nog eens de 82xx serie van Citizen/Miyota, dus daar is de keuze wat lastiger, om de 5 of 6 jaar onderhoud, of dragen tot ze het echt niet meer doen en dan het uurwerk (laten) vervangen als dat over 20 jaar nog beschikbaar is.
Kan je wegflikkeren en een nieuwe kopen voor t geld van service
Serieus? Snap ik echt niet. Het zijn toch geen jaarlijkse kosten?
Doe niet zo vervelend. Niet iedereen heeft een dikke portemonnee.
Ik heb er ook al iets van gezegd.
Ik ook. Hij had het in '66 gekocht en 14 jaar dagelijks gedragen. Daarna heeft het 38 jaar in een la gelegen. Het liep nog steeds. Laten servicen voor enkele honderden euro’s.
Voila.
Topkwaliteit! Wat kostte de service? (Daar gaat het hier om.)
Misschien kun je beter eerst lezen en dan reageren. TS heeft het over de aanschaf van Tudor en Omega, horloges van duizenden euro’s. En gaat dan zich zorgen maken over de service kosten.
Er zijn wel gevallen waarbij ik eerst eens achter de oren krab.
Een voordelige 2e hands JLC Reverso van bijna 20 jaar oud bijvoorbeeld.
Enige tijd geleden heeft JLC aangekondigd dat alle horloges die 20 jaar of ouder zijn een vanaf serviceprijs hebben van 2500 euro. Of dat bedrag nog hetzelfde is weet ik niet. Maar dat vond ik wel een dingetje.
Een simpel Reverso uurwerkje is geen rakettechnologie. Dus in dat, en soortgelijke gevallen let ik wel op als de situatie zich voordoet.
Verder ontstijgt mijn smaak zich niet veel verder dan generieke uurwerkjes van het schap die in een toolwatch terecht komen. Dus ik maak me geen zorgen.
Ben zelf voor JLC gecertificeerd en heb bovenstaande informatie nooit ontvangen of erover gelezen!
Een full service begint nog steeds bij €450,- zelfs voor een 30 jaar oude kwarts Reverso horloge. Mechanische liggen daar een stukje boven.
Da’s wel bijzonder idd.
Ik heb er een paar keer over gelezen. En volgens mij staat er ook wat op YouTube.
Ik zal eens kijken.
Edit: Ben tot nu toe idd niets tegengekomen. Vanaf 450 eu wel idd. Het lijkt er op dat een verhaal over een reparatieverzoek en inschatting van de kosten van bepaalde jlc’s een eigen leven is gaan leiden. Wellicht is het verhaal opgepikt door YouTube kanalen destijds.
Is dit dan ook een typisch tl-3 reactie?
Kinderachtige reactie.
@Blue On-topic: Als je het berekend over meerdere jaren vallen de kosten wel mee wat mij beterft.
Ik houd er geen rekening mee en koop dus wat ik mooi vind.