Servicekosten en keuze bij horloge

De gemiddelde HFer…
:rofl:

2 likes

Als de JLC zo oud is zou ik 'm gewoon hij een gerenommeerde horloge maker of HF lid laten servicen.

2 likes

:point_up_2:

2 likes

Ik begrijp dit soort bedragen gewoon niet voor een horloge zonder complicaties…
Waar gaan ze hier precies voor doen

1 like

Na 20 jaar mag het ook wel een keer. Mijn Reverso is nu toevallig na bijna exact 4 jaar sinds laatste service, 3 uur per dag erbij aan het tellen…

1 like

Dit is geen normale reverso:

4 likes

Dat klinkt eerder als sterk gemagnetiseerd, of een plakkende spiraalwinding. Beiden triviaal op te lossen. Na 4 jaar mag dat absoluut niet aan onderhoud zelf liggen.

4 likes

Dan valt het nog mee :smile:

Holy crap. Ja, dat is geen braaf driehandertje.

Was ook mijn eerste gedachte, vooral omdat ik regelmatig met magnetische velden in aanraking kom. Ben er mee naar een AD geweest, die zouden hem hebben gedemagnetiseerd.

Maar het was druk, ik stond fout geparkeerd en had zelf ook geen zee van tijd. Dus stond eigenlijk zo weer buiten. Met de mededeling “kijk maar of die het nu beter doet”.

Heb zelf nog zn blauw gevalletje van de verstuurchinees. Misschien toch eens proberen, baat het niet, schaadt het niet?

3 likes

Een Tagheuer chronograaf had mij bijna 2k gekost, maar dat was dan met nieuwe kroon, pushers en saffierglas (optioneel vervangen) wat ik niet nodig vond voor nu.

1 like

Ik heb tig horloges die nieuw, jong-gebruikt of vintage van een paar tientjes tot maximaal een paar honderd euro hebben gekost. Hoe spijtig ik het ook vind zal ik die nooit laten servicen. Dat kan gewoon niet uit. Ik had een gepensioneerde horlogemaker die voor een paar tientjes goedkopere vintage horloges ‘nakeek’, maar daar het horloge vast niet volledig voor uit elkaar gehaald zal hebben. Hij kan dit niet meer omdat hij niet goed genoeg meer ziet.

2 likes

Bij mijn AP was het bij de verdeler in Antwerpen 3400euro. Bij AP Madrid (hoofdhuis te Spanje) was het 2.000euro en daar kreeg ik nog een nieuw rubber band als cadeau.

Stevig verschil. En dat tussen officiële dealers? :thinking:

1 like

Het gaat ontegenzeggelijk om een forse verhoging bij JLC. Aan de andere kant hoeft een horloge pas geserviced te worden zodra het significant minder gaat lopen. Ik heb oa een IWC uit 2011 die nog nooit is geserviced en nog steeds onveranderd goed loopt. Dus zo snel hoeft dat allemaal niet, zegt ook mijn AD. Indien het moet dan moet het natuurlijk. Veel geld maar bij auto’s hoor je amper geklaag over servicekosten. We hebben een dure hobby, zoveel is zeker.

1 like

Ja, ik hou me ook aan de theorie dat als het goed loopt er niks nodig is.

2 likes

Nog een voorbeeld van de JLC servicekosten is: ik zie dat een memovox compressor nu 1350€ kost als basisprijs: ik heb 2 jaar geleden een volledige service laten uitvoeren bij een gecertificeerde HF genoot, dit kostte 350€. Ik snap het deels, maar blijf het opmerkelijk vinden.
Ik heb JLC hoog zitten en koop ze graag, maar sommige dingen snap ik niet helemaal.

Een JLC master compressor een kwalitatief goede volledige service geven is gewoon niet te doen voor €350 en zeker niet door een gecertificeerde horlogemaker.

Voor JLC service kun je het beste terecht bij André @Horloge24 die is JLC gecertificeerd.

4 likes

In een Master Compressor Memovox zitten al minimaal 14 pakkingen, 2x veer, 4x opwindrad, automaat pal met rad en deze delen moeten vervangen worden om een goede werking te garanderen. De prijs van die delen is al bijna € 350,- en dan is er nog het werk en speciale tooling voor de vervangen van de pakkingen.

Ik kan dan ook slecht tegen die opmerkingen [ is niet persoonlijk naar @benwatch maar in het algemeen ] dat een collega het voor weinig op dezelfde manier doet. Vergelijk het met een kleine en grote beurt bij een auto! Voor € 350,- heb je de olie ververst maar weinig of niets vervangen.

7 likes

Jullie punt is duidelijk en ik wil ookmzeker niet voor een dubbeltje op de e
Rang zitten, maar ik begrijp niet waarom de prijzen bij JLC bijna 50% omhoog zijn gegaan in ruim een jaar. Dit geldt overigens ook voor de verkoopprijs modellen in de collectie, al is die stijging minder extreem.

Ik dank iedereen voor zijn bijdrage aan dit topic, zeer leerzaam en leuk. Tijd voor een foto!

4 likes